mandag 19. januar 2015

Sola Flystasjon - Kun for redningshelikoptre i fremtiden

 

Sola Flystasjon skal ikke lenger ta i mot fly

Sola flystasjon skal i fremtiden kun drifte redningshelikoptrene i 330-skvadronen. All annen militær flytrafikk stoppes.

 
Uten offentlig debatt er det besluttet større endringer av aktiviteten ved Sola flystasjon. Det er nå usikkert om flystasjonen i fremtiden skal bistå med flystøtte til politi, Avinor eller Hovedredningssentralen (HRS) ved terrorhandlinger eller andre katastrofer som berører Rogaland eller norsk sokkel.
Omorganiseringen ved flystasjonen skal etter det Aftenbladet erfare ikke berøre mottak av F-16. Ellers er beslutningen om stopp av besøkende fly alt tatt.
Rolf Lund er tillitsvalgt ved Sola Flystasjon, han representerer BFO som er Befalets Fellesorganisasjon. Han bekrefter at Sola Flystasjon har mottatt ordre om stopp som gjelder besøk både av utenlandske og norske fly, samt fly til Joint Warfare Center, NATO. Stasjonen skal kun ta i mot F-16.

Rolf Lund er tillitsvalgt ved Sola Flystasjon, han representerer BFO som er Befalets Fellesorganisasjon. Han bekrefter at Sola Flystasjon har mottatt ordre om stopp som gjelder besøk både av utenlandske og norske fly, samt fly til Joint Warfare Center, NATO. Stasjonen skal kun ta i mot F-16.
FOTO: Fredrik Refvem
- Vi mottok instruksene fra våre overordnede i Bardufoss desember i fjor. Det omfatter både besøk av utenlandske og norske fly, samt fly til Joint Warfare Center, NATO, sier Rolf Lund, tillitsvalgt ved Sola.
Det betyr at Sør-Norge nå er nær uten operative militære flystasjoner, det som er igjen ved Luftforsvarets stasjoner i Sør-Norge er helikopteraktivitet (se fakta).
Flystasjonen ved Rygge ble formelt nedlagt i fjor.

Bekrefter flystopp

- Sola har fåt en instruks om stopp. Det ble besluttet da flystasjonen ble nedlagt i 2009, sier Roen, kommunikasjonssjef i Luftforsvaret.
- Hvorfor?
- Luftforsvaret skal fokusere på helikopter- og F-16 aktivitet ved Sola. Det er alt, sier Roen.
Flystasjonen skal fungere som HLB-beredskapsbase, hlb står for Høy Luftmilitær beredskap.
Han legger til at Luftforsvaret er uenig at Sør-Norge er uten militære flystasjoner og jagerflyberedskap.
- Det er to baser i Norge med jagerflyaktivitet, Bodø og Ørlandet. Ellers etablerer vi oss på flystasjoner ved behov. For eksempel Sola eller Rygge, svarer Roen.
Da Sola ble nedlagt i 2009 ble noe aktivitet opprettholdt. Sola ble organisert som en avdeling under flystasjonen i Bardufoss. For tiden jobber rundt 100 sivilt og militært ansatte her, hvorav rundt halvparten er tilknyttet 330-skvadronen.
Noen få restoppgaver ved Sola skal administreres av Sjøforsvaret ved KNM Harald Haarfagre-sjef Tor-Fredrik Johannessen.

Stor terrorøvelse

Seinest i fjor sommer ble det gjennomført en nasjonal antiterrorøvelse i Rogaland hvor Forsvaret, politi og sivile institusjoner samarbeidet om sikkerhet og terrorbekjempelse.
Hensikten med øvelsen Gemini var at sivile og militære etater trente sammen der situasjon var et anslag mot petroleumsinstallasjoner i Nordsjøen.
Sola flystasjon ble brukt som base for øvelsen, stasjonen er også strategisk viktig som landingsplass for allierte rundt Nordsjøbassenget.
Det er usikkert om og eventuelt hvordan Sola skal være i stand til å kunne håndtere og løse liknende oppdrag i fremtiden. Ei heller er det klart hvordan eventuell fremtidig flystøtte til politi, Avinor eller Hovedredningssentralen (HRS) ved terrorhandlinger eller andre katastrofer som berører Rogaland eller norsk sokkel skal organiseres.

Støtte til NATO

Sola Flystasjon skal ikke lenger ta i mot fly, Luftforsvaret bekrefter at beslutningen alt er tatt. Ansatte ved Sola håndterer rundt 100 landinger av egne og utenlandske transport- og jagerfly i løpet av et år.

Sola Flystasjon skal ikke lenger ta i mot fly, Luftforsvaret bekrefter at beslutningen alt er tatt. Ansatte ved Sola håndterer rundt 100 landinger av egne og utenlandske transport- og jagerfly i løpet av et år.
FOTO: Fredrik Refvem
Sola Flystasjon har inntil nylig ivaretatt flyoperative beredskapsoppgaver, håndtert mottak til NATO FORACS samt vært vertsavdeling for årlige fly- og maritime øvelser overfor allierte.
Luftvingsjef ved Bardufoss Helge Martin Rasmussen vil ikke kommentere om dette fortsatt er oppgaver som skal ivaretas ved Sola.
- Det er en militær sak, sier han.
Aftenbladet er kjent med at det ved JWC på Jåtten planlegges øvelser alt før sommeren 2015.
Til Aftenbladet sier Rasmussen at 139 Luftving ikke har innført noen endringer som vil medføre at JWC får dårligere vilkår på Sola enn det som tidligere og gjeldene avtaler beskriver.

Allierte

Sola flystasjon har i årevis fungert som øvelsesbase i Norge, og for en rekke NATO-land. Stasjonen har fungert som NATOs tankflyplass i Nord-Europa, samt stått klar for amerikanerne som skal kunne lande flere fly på Sola i tilfelle krise eller krig.
- Dette skal overføres og ivaretas av Madlaleiren og FLO, sier Rasmussen.
Ved Sola har JWC-ansatte alltid fått militær håndtering. Det har blant annet betydd at når ansatte ved JWC har landet på Sola har de ikke gått gjennom de sivile avgangshallene, men blitt mottatt på den militære siden.
Det opphører nå.
- Det har vært antydet at det kan bli endringer i slike leveranser. JWC er informert om det. Det er nok alltid noen som vil kunne reagere på endringer i hvordan støtte ytes og spesielt dersom noen typer støtte bortfaller, sier sjef ved Madla, Tor Fredrik Johannessen.

Koordineres fra Madlaleiren

Fra 1. januar ble sjefen for KNM Harald Hårfagre på Madla satt til å koordinere Sola flystasjon.
Sola flystasjon skal i fremtiden kun drifte redningshelikoptrene i 330-skvadronen. All annen militær flytrafikk stoppes.

Sola flystasjon skal i fremtiden kun drifte redningshelikoptrene i 330-skvadronen. All annen militær flytrafikk stoppes.
FOTO: Fredrik Refvem
- Det er litt spesielt siden jeg ikke har noen aktivitet i leiren, vedgår Madla-sjef Tor-Fredrik Johannessen.
Han forklarer at han tilføres ingen nye ressurser til oppdraget. Johannessen fikk oppdraget som LKM, lokal koordinerende myndighet, fra 1. januar i år.
- I garnisoner, baser eller stasjoner der det er flere uavhengige sjefer, utpekes det normalt en av disse som Lokal Koordinerende Myndighet, LKM. Min stilling har inntil 1 januar 2014 vært LKM for Madlaleiren, Jåtta, Soma og Ulsnes. Fra 1 januar er jeg blitt LKM også for Sola, noe som er litt spesielt siden jeg ikke har noen aktivitet i leiren, sier Johannessen.
- Oppgavene kan være koordinering av virksomhet innenfor en rekke områder som HMS, EBA (Eiendom, Bygg og Anlegg), presse- og informasjonsvirksomheten, forebyggende sikkerhet og liknende. Det kommer ingen ressurser med oppgaven som LKM så det er kun snakk om å koordinere den virksomheten og det ansvaret som allerede ligger på de sjefene som er i leiren, sier Johannessen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.