Sjekk video her: http://tinyurl.com/kefdwxo
SIKORSKY S-97 RAIDER
Sikorsky starter opp det «revolusjonerende» helikopteret
Her snurrer rotorene på nye S-97 Raider.
Publisert 6. februar 2015 kl. 12:23 - Oppdatert 6. februar 2015 kl. 14:20
Raskere og mer manøvreringsdyktig enn noe annet helikopter på markedet.
Slik har Sikorsky selvsikkert presentert nye S-97 Raider.
Nå får vi snart se om de hårete målene nås – helikopteret er i ferd med å klargjøres for sin første luftferd.
Les også: Nordsjø-helikoptre får stealth-teknologi
Videoen viser hvordan helikopteret første gang har motor, rotorer og propell i gang på Sikorskys testanlegg i West Palm Beach, Florida, 3. februar.
– Å teste alle flyets systemer sammen for første gang er et stort skritt i utviklingsprogrammet og det bringer oss nærmere jomfruferden, sier programsjef for S-97 Mark Hammond i denne meldingen.
I denne artikkelen kan du se CH-53K Super Stallion være tjoret fast på samme sted mens de tre motorene som yter 16,8 MW fyres opp.
Før bakketesting av det komplette systemet er blant annet girboks og software blitt testet hver for seg og ulike komponenter har gjennomgått utmattingstesting.
Det er ytterligere en prototyp under bygging. Komposittskroget på denne ble levert fra Aurora flight sciences i januar.
Les også: Slik blir USAs nye militærhelikoptre
Det er 50-100 prosent raskere enn helikoptrene som i dag flyr for den amerikanske hæren. I tillegg skal manøvrerings- og hoveregenskaper gå langt utenpå det USA har av helikoptre i dag.
S-97 er utstyrt med én motor, to kontraroterende hovedrotorer med rigide blader assistert av en skyvepropell for framdrift i høyere hastigheter, flight-by-wire-system samt det produsenten beskriver som vibrasjons-, støy- og luftmotstandsreduserende tiltak.
Takket være koaksialrotorene, som i operasjon er mest kjent fra en rekke design fra russiske Kamov, behøves ingen halebom og halerotor som på konvensjonelle helikoptre.
Komposittskroget er i én del. Bakerst er skyvepropellen plassert midt i en H-hale.
Det skal klare den oppgitte cruisehastigheten med besetning og seks soldater om bord samt påhektede våpen eksternt (7,62/12,7 mm maskingevær, 70 mm-raketter og Hellfire-missiler).
Motoren tilhører den kjente T700-serien fra General Electric. Den kalles YT706-GE-700R og oppgis å yte et sted mellom 2500 og 3000 hestekrefter.
– Det er et nytt helikopter, men enda viktigere: Det er en helt ny konfigurasjon. Vi har ikke sett noe så nytt på 30 år, sa Mark Miller, sjef for forskning og engineering i Sikorsky, under utrullingsseremonien for fire måneder siden.
Helikopteret er i utgangspunktet tatt fram for å erstatte Bell OH-58D Kiowa Warrior som lett, bevæpnet rekognoseringshelikopter for den amerikanske hæren.
– Vi ser fram til muligheten til å demonstrere Raiders revolusjonerende ytelser og manøvreringsdyktighet for den amerikanske hæren. Vi har lovet å designe og bygge et helikopter med ytelser som overgår alt, og det skal vi levere, uttaler Steve Engebretson, som er sjef for Advanced Military Programs i Sikorsky.
Produsenten skriver avslutningsvis i den siste meldingen at målet nå er å tiltrekke seg myndighetenes interesse i programmet.
Den er nok til stede, samtidig som at det pågående budsjettarbeidet i Pentagon kanskje ikke er så lovende sett fra S-97s ståsted.
Sikorsky er i ferd med å oppskalere X2-teknologien i S-97 ytterligere til et helikopter som heter SB>1 Defiant og utvikles i samarbeid med Boeing.
Den konkurrerer med Bell Helicopters' tilitrotorfly V-280 Valor om å erstatte flerbrukshelikopteret Sikorsky UH-60 Black Hawk og angrepshelikopteret Boeing AH-64 Apache på 2030-tallet.
Demonstrasjonsflyging av de to maskinene er berammet til 2017.
Slik har Sikorsky selvsikkert presentert nye S-97 Raider.
Nå får vi snart se om de hårete målene nås – helikopteret er i ferd med å klargjøres for sin første luftferd.
Les også: Nordsjø-helikoptre får stealth-teknologi
Før jomfruferden i nær framtid skal den første prototypen gjennom en del testing mens det fortsatt står trygt forankret i bakken.Forankret
Videoen viser hvordan helikopteret første gang har motor, rotorer og propell i gang på Sikorskys testanlegg i West Palm Beach, Florida, 3. februar.– Å teste alle flyets systemer sammen for første gang er et stort skritt i utviklingsprogrammet og det bringer oss nærmere jomfruferden, sier programsjef for S-97 Mark Hammond i denne meldingen.
I denne artikkelen kan du se CH-53K Super Stallion være tjoret fast på samme sted mens de tre motorene som yter 16,8 MW fyres opp.
Bakketesting
Formålet med bakketestingen, er å verifisere at systemene for framdrift og rotorkontroll, samt drivlinje og «flygergrensesnitt» (pilot-vehicle interface, PVI) fungerer som de skal.Før bakketesting av det komplette systemet er blant annet girboks og software blitt testet hver for seg og ulike komponenter har gjennomgått utmattingstesting.
Det er ytterligere en prototyp under bygging. Komposittskroget på denne ble levert fra Aurora flight sciences i januar.
Les også: Slik blir USAs nye militærhelikoptre
220 knop
Sikorsky S-97 Raider er konstruert for å klare å fly en marsjhastighet på hele 220 knop (407 kilometer i timen).Det er 50-100 prosent raskere enn helikoptrene som i dag flyr for den amerikanske hæren. I tillegg skal manøvrerings- og hoveregenskaper gå langt utenpå det USA har av helikoptre i dag.
S-97 er utstyrt med én motor, to kontraroterende hovedrotorer med rigide blader assistert av en skyvepropell for framdrift i høyere hastigheter, flight-by-wire-system samt det produsenten beskriver som vibrasjons-, støy- og luftmotstandsreduserende tiltak.
Takket være koaksialrotorene, som i operasjon er mest kjent fra en rekke design fra russiske Kamov, behøves ingen halebom og halerotor som på konvensjonelle helikoptre.
Komposittskroget er i én del. Bakerst er skyvepropellen plassert midt i en H-hale.
Helikopteret er 11 meter langt og har en maksimal avgangsvekt på 5,2 tonn. Rotordiameteren er 10,4 meter, mens skyvepropellen har en diameter på 2,1 meter. T700-motor
Det skal klare den oppgitte cruisehastigheten med besetning og seks soldater om bord samt påhektede våpen eksternt (7,62/12,7 mm maskingevær, 70 mm-raketter og Hellfire-missiler).
Motoren tilhører den kjente T700-serien fra General Electric. Den kalles YT706-GE-700R og oppgis å yte et sted mellom 2500 og 3000 hestekrefter.
– Det er et nytt helikopter, men enda viktigere: Det er en helt ny konfigurasjon. Vi har ikke sett noe så nytt på 30 år, sa Mark Miller, sjef for forskning og engineering i Sikorsky, under utrullingsseremonien for fire måneder siden.
Er ikke kjøpt
S-97-utviklingen finansieres av Sikorsky selv, tre firedeler, mens underleverandørene betaler resten.Helikopteret er i utgangspunktet tatt fram for å erstatte Bell OH-58D Kiowa Warrior som lett, bevæpnet rekognoseringshelikopter for den amerikanske hæren.
– Vi ser fram til muligheten til å demonstrere Raiders revolusjonerende ytelser og manøvreringsdyktighet for den amerikanske hæren. Vi har lovet å designe og bygge et helikopter med ytelser som overgår alt, og det skal vi levere, uttaler Steve Engebretson, som er sjef for Advanced Military Programs i Sikorsky.
Produsenten skriver avslutningsvis i den siste meldingen at målet nå er å tiltrekke seg myndighetenes interesse i programmet.
Den er nok til stede, samtidig som at det pågående budsjettarbeidet i Pentagon kanskje ikke er så lovende sett fra S-97s ståsted.
Apache/Black Hawk-erstatter
Sikorsky er i ferd med å oppskalere X2-teknologien i S-97 ytterligere til et helikopter som heter SB>1 Defiant og utvikles i samarbeid med Boeing.Apache/Black Hawk-erstatter
Den konkurrerer med Bell Helicopters' tilitrotorfly V-280 Valor om å erstatte flerbrukshelikopteret Sikorsky UH-60 Black Hawk og angrepshelikopteret Boeing AH-64 Apache på 2030-tallet.
Demonstrasjonsflyging av de to maskinene er berammet til 2017.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.