fredag 20. februar 2015

Flyoperativt Forum 13. - 15. april

   Hei alle sammen
Det er nå mindre enn to måneder til Flyoperativt Forum går av stabelen. Vi har klart å samle en rekke ressurspersoner som skal dele sin erfaring med oss. I år har vi valgt oss et tema og vi har bedt våre foredragsholdere fokusere på nettopp det: "Lessons learned".
David Learmount vil si litt om året som har gått, men han vil ikke bare fokusere på ulykkene, han vil gjøre opp status i luftfarten siden vi så han i fjor.
William Bramble fra den amerikanske havarikommisjonen NTSB vil snakke om Human Factor i Asiana ulykken. Han har en meget god presentasjon og visualisering av de forskjellige HF aspektene som vi tror veldig mange vil sette pris på. Det var en meget god artikkel om ulykken i AeroSafety World som vi vedlegger. For å få best mulig utbytte av hans presentasjon anbefaler vi at du leser denne. Last ned artikkel om ulykken her
Professor Johan Bergström, som var hos oss i fjor, kommer tilbake og han vil trekke Human Factor lærdom ut av de seneste ulykkene. Han trollbandt forsamlingen i fjor og vi er meget fornøyd med at han igjen besøker oss.
Vi vil også få to crewmedlemmer til å snakke om sin ulykke, de endte opp med å fly helt uten flight controls og bare ved å manøvrere flyet med motorkraft klarte de å styre flyet til en sikker landing. Dette er en spennende historie og vi får et innblikk i "the decision making".
Capt Kurt Albertsen vil fortelle oss om de krevende operasjonene som Widerøe har på Vestlandet og i Nord Norge. Her blir det vær, fjell og glatte baner ispedd videoer av "steepe" innflyginger.
Dette er bare noen av mange gode innlegg på årets konferanse og vi ser frem til å samle luftfarts-Norge til årets Flyoperative Forum. Komplett agenda finner du på hjemmesiden www.fof.aero Vel møtt alle sammen!

Vh.---oss i FoF

Om Asiana ulykken kan du lese nytt materiale i cover story her:
Cover Story - Survival Factors - Aero Safety World
Flight attendants on Asiana Airlines Flight 214 recognized, even without a warning from the flight deck, that the Boeing 777-200ER's approach to San Francisco International Airport would not end well. In this month's cover story, Senior Editor Wayne Rosenkrans describes how the flight attendants reacted during and after the July 6, 2013, crash and how their perceptions of the accident - and, in some cases, their injuries - varied, depending on their seat locations.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.