torsdag 26. februar 2015

Trollmann ansatt ved Oslo Lufthavn? VG

Han skal «lande» flere langruter på  Gardermoen

Hawaii og Etiopia neste?



<p>TØFFING PÅ PLASS: Avinors nyansatte trafikkdirektør Jasper Spruit er vant til tøffe tak på Amsterdams travle Schiphol-flyplass, og har masse erfaring med å «lande» nye langruter og interkontinentale flyforbindelser. Det skal Oslo Lufthavn nå få glede av. Foto: Avinor<br/></p><p><br/></p><p><br/></p>
TØFFING PÅ PLASS: Avinors nyansatte trafikkdirektør Jasper 
Spruit er vant til tøffe tak på Amsterdams travle Schiphol-flyplass, 
og har masse erfaring med å «lande» nye langruter og 
interkontinentale flyforbindelser. Det skal Oslo Lufthavn nå få 
glede av. Foto: Avinor
Oslo Lufthavn ønsker seg flere interkontinentale flyruter – og har hentet ekspertise fra Schiphol i Amsterdam for å få det til.

Ekspertisen heter Jasper Spruit (39), og har siden 2006 jobbet med å forsterke Schiphols rolle som toneangivende «nav» i internasjonal luftfart – med langruter til alle verdenshjørner:
Amsterdam-flyplassen har i dag 22 ruter til Asia, 20 til Afrika, 19 til USA, 13 til Latin-Amerika og 8 flyruter til Sør-Amerika. Ikke verst for en hovedstad i ett av Europas minste land.
Og nå skal altså Spruit lande nye, spennende langruter på Gardermoen.
– Spennende, sier hollenderen om sin nye jobb.

Erfaren mann

– Konkurransen i Norden er tøff, derfor er det viktig at Oslo og Norge posisjonerer seg mot de viktigste markedene i verden. Asia og Nord-Amerika er naturlige markeder å jobbe enda tettere mot, sier Aviniors nyansatte trafikkdirektør.
I dag er Kastrup Skandinavias største  trafikknutepunkt for internasjonal luftfart. København-flyplassen slåss med Gardermoen om å ha flest passasjerer – men når det gjelder langruter og interkontinentale flyforbindelser ligger danskene flere lysår foran oss.
Det er dette Jasper Spruit skal gjøre noe med.


<p>HITTIL SISTE: Emirates' Boeing 777-300 fra Dubai lander på Gardermoen i september i fjor - den hittil siste langruten på hovedflyplassens destinasjonskart. Foto: Emirates</p>
HITTIL SISTE: Emirates' Boeing 777-300 fra Dubai lander på 
Gardermoen i september i fjor - den hittil siste langruten på 
hovedflyplassens destinasjonskart. Foto: Emirates

Vil bli best

– Spruit er ansatt for å realisere Avinors ambisjoner om å utvikle et av Europas beste nasjonale og internasjonale rutetilbud, samt posisjonere Oslo Lufthavn som en foretrukket flyplass forinterkontinental trafikk i Norden, sier Gardermo-sjefen  Øyvind Hasaas.
Hollenderen er vant til tøffe tak. Amsterdams Schiphol slåss med storflyplasser som Frankfurt, Paris Charles de Gaulle og London Heathrow om det attraktive, internasjonale langrutenettet, og vet hva som skal til for å overbevise de største flyselskapene i verden.

Norwegian i førersetet

I dag har Oslo Lufthavn direkteruter til fem amerikanske byer (New York, Los Angeles, Orlando, Oakland og Fort Lauderdale), samt til Bangkok, Doha (Qatar), Dubai og Islamabad.
I tillegg kommer charteravgangene til Asia, Mexico og Florida.
Bjørn Kjos og hans Norwegian har vært toneangivende i å starte opp nye langruter fra Oslo med sine nye Dreamlinere.
Emirates rute mellom Oslo og Dubai, som kom sist høst, er den hittil siste OSL har kapret – men til den gullforgylte ørkenstaten fløy altså Norwegian allerede.


<p>PÅ HUGGET: Med sine mange USA-ruter har Bjørn Kjos og Norwegian vært en viktig pådriver for å få etablert nye langruter fra Gardermoen. Og flere kan det bli.</p>
PÅ HUGGET: Med sine mange USA-ruter har Bjørn Kjos og 
Norwegian vært en viktig pådriver for å få etablert nye langruter 
fra Gardermoen. Og flere kan det bli.
Foto: Janne Møller-Hansen, VG

Etiopia før sommeren?

Ledelsen på OSL jobber intenst med å lande nye langruter. Gate-området for non-Schengen-flyginger blir kraftig utvidet når den nye piren på Gardermoen står ferdig i 2017.
Aftenposten skrev før jul at Afrikas største flyselskap Ethiopian Airlines skal starte rute fra Oslo til Addis Abeba – muligens via Stockholm. Flyselskapets ledelse sa da at planen er å komme i  gang før sommeren 2015.
I så fall blir Star Alliance-medlemmet Ethiopian det eneste afrikanske selskapet med regulær helårlig rute til Oslo – og dermed får Oslo Lufthavn nok en interkontinental flyforbindelse.

Til Hawaii

Pacific Business News skriver at Hawaii Tourism Authority og Oslo Lufthavn har snakket sammen om en mulig direkteflyging mellom Honolulu og Oslo, en flytur på 13 timer over Nordpolen.
Norwegian deltok i fjor høst på en internasjonale rutekonferanse i Chicago, der de møtte 150 representanter fra flyplasser og turistnæring i  mange ulike land og regioner, deriblant Hawaii.
– Det er ingen tvil om at Hawaii er et spennende reisemål,  uttalte den gang Norwegians informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til Hegnar.no.


<p>PÅ RUTEKARTET?: Hawaii og Oahu-strendene kan snart komme på rutekartet fra Gardermoen. Norwegian har hatt samtaler med turistmyndighetene på Hawaii og anser reisemålet som «spennende».</p><p><br/></p>
PÅ RUTEKARTET?: Hawaii og Oahu-strendene kan snart 
komme på rutekartet fra Gardermoen. Norwegian har hatt 
samtaler med turistmyndighetene på Hawaii og anser reisemålet 
som «spennende».

Foto: Lene Christensen, VG

– Snakker med mange

– Vi snakker med mange, men ingen nye ruteavtaler er klare pr. i dag, sier pressesjef ved hovedflyplassen, Joachim Westher Andersen til VG.
I april møter en større delegasjon fra Avinor og Oslo Lufthavn mange internasjonale flyselskaper og andre flyplassdrivere på den store ruteplanleggings-konferansen Routes Europe 2015 i skotske Aberdeen.
Der vil nye, spennende kontakter bli opprettet. Kanskje inngås også nye langrute-avtaler.
Jasper Spruit, som kommer fra Aviation Marketing Director-jobben ved Schiphol, begynner i sin nye jobb i Avinor i juni, men vil etter det VG forstår være med på rutekonferansen i Aberdeen.

Et scoop

På Gardermoen – som hadde 24 millioner reisende i fjor – anser man ansettelsen av den erfarne hollenderen som et scoop. 39-åringen har også vært innom Brisbane i Australia, der han jobbet med flyruteutvikling mot det asiatiske markedet.
Avinors nye trafikkdirektør får totalansvaret for all kommersiell flytrafikk, som også inkluderer innlandsflyginger og charter. Totalt opererer 37 ruteflyselskaper på Oslo Lufthavn i dag.
Og målet er altså at de skal bli flere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.