Formålet med bloggen er å bidra til informasjon om luftfart av alle slag. Også litt om ubåter og forsvarsspørsmål. Nyheter vil du finne her også, en del på engelsk som er det mest brukte luftfartsspråket. Har du selv noe som bør komme ut, så send meg en mail til per.gram@hesbynett.no
Årsaken til Ryanairs rutekutt er at eldre fly byttes ut, og det tar tid før en ny flyflåte er på plass. Moss lufthavn Rygge har vært i drift i sju år, og de tre siste åra har lufthavnen gått med overskudd, i 2013 med tolv millioner kroner. I år vil den gode trenden snu som følge av færre ruter og færre passasjerer. – Vi regner med å gå fra 1,8 millioner passasjerer i 2014 til ned mot 1,5 millioner neste år. Det vil merkes, og vi har hatt en grundig gjennomgang av driften og redusert kostnader, sier administrerende direktør i Rygge Sivile Lufthavn AS, Pål Tandberg.
Rygge er Ryanairs eneste base i Norge. Det irske lavprisselskapet er hovedaktør på Rygge og har på det meste hatt over 40 ruter fra sin norske base i Østfold. I år vil det ligge i underkant av 30 ruter.
30 RUTER: På det meste har Ryanair hatt 40 ruter på Moss Lufthavn Rygge. I år vil det være i underkant av 30, sier Pål Tandberg.
Foto: NRK / NRK
Raskest voksende
Etter etableringen av Ryanairs base på Rygge i 2010 har lufthavnen vært blant de raskest voksende i Europa, og gikk fra null til 1,8 millioner passasjerer på få år.
– Ryanair "teppebombet" Europa med ruter fra Rygge i starten for å finne ut hvilke som gikk godt. Nå er det naturlig at de velger å satse på de som gir best uttelling, sier Tandberg.
Blant destinasjonene som forsvinner fra Rygge i 2015 er Barcelona, Roma, Berlin og Toulon på den franske middelhavskysten. Rygge sitter igjen med flest flyvninger til Øst-Europa, Spania og Storbritannia.
Tålmodige eiere
Ryanairs fornying av flyflåten startet i fjor høst og vil holde på til 2019. I mellomtiden må eierne akseptere svakere resultater på Rygge. Det er investert en milliard kroner i oppbyggingen av Moss lufthavn Rygge. Thon Holding og Orkla Eiendom eier 40% hver av den private lufthavnen, mens Østfold Energi og Østfold fylkeskommune har mindre eierandeler.
- Det er klart at eierne ikke liker en nedgang, men det viktige er at vi tar de rette grepene og sørger for å tilpasse oss til et noe lavere aktivitetsnivå, sier Pål Tandberg.
Han forventer at det irske lavprisselskapet igjen kommer til å øke trafikken fra sin hovedflyplass i Norge.
Ryanair har 280 fly i bestilling fra Boeing, de første ble levert høsten 2014.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.