Årsaken til Ryanairs rutekutt er at eldre fly byttes ut, og det tar tid før en ny flyflåte er på plass. Moss lufthavn Rygge har vært i drift i sju år, og de tre siste åra har lufthavnen gått med overskudd, i 2013 med tolv millioner kroner. I år vil den gode trenden snu som følge av færre ruter og færre passasjerer.
– Vi regner med å gå fra 1,8 millioner passasjerer i 2014 til ned mot 1,5 millioner neste år. Det vil merkes, og vi har hatt en grundig gjennomgang av driften og redusert kostnader, sier administrerende direktør i Rygge Sivile Lufthavn AS, Pål Tandberg.
Rygge er Ryanairs eneste base i Norge. Det irske lavprisselskapet er hovedaktør på Rygge og har på det meste hatt over 40 ruter fra sin norske base i Østfold. I år vil det ligge i underkant av 30 ruter.
Pål Tandberg, Adm. dir. på Rygge sivile lufthavn - 30 RUTER: På det meste har Ryanair hatt 40 ruter på Moss Lufthavn Rygge. I år vil det være i underkant av 30, sier Pål Tandberg. - Foto: NRK / NRK
30 RUTER: På det meste har Ryanair hatt 40 ruter på Moss Lufthavn Rygge. I år vil det være i underkant av 30, sier Pål Tandberg.
Foto: NRK / NRK

Raskest voksende

Etter etableringen av Ryanairs base på Rygge i 2010 har lufthavnen vært blant de raskest voksende i Europa, og gikk fra null til 1,8 millioner passasjerer på få år.
– Ryanair "teppebombet" Europa med ruter fra Rygge i starten for å finne ut hvilke som gikk godt. Nå er det naturlig at de velger å satse på de som gir best uttelling, sier Tandberg.
Blant destinasjonene som forsvinner fra Rygge i 2015 er Barcelona, Roma, Berlin og Toulon på den franske middelhavskysten. Rygge sitter igjen med flest flyvninger til Øst-Europa, Spania og Storbritannia.

Tålmodige eiere

Ryanairs fornying av flyflåten startet i fjor høst og vil holde på til 2019. I mellomtiden må eierne akseptere svakere resultater på Rygge. Det er investert en milliard kroner i oppbyggingen av Moss lufthavn Rygge. Thon Holding og Orkla Eiendom eier 40% hver av den private lufthavnen, mens Østfold Energi og Østfold fylkeskommune har mindre eierandeler.
- Det er klart at eierne ikke liker en nedgang, men det viktige er at vi tar de rette grepene og sørger for å tilpasse oss til et noe lavere aktivitetsnivå, sier Pål Tandberg.
Han forventer at det irske lavprisselskapet igjen kommer til å øke trafikken fra sin hovedflyplass i Norge.
Ryanair har 280 fly i bestilling fra Boeing, de første ble levert høsten 2014.