Linda Lundevall (52) reiste sammen med mann og barn fra Norge til USA i julen.
De fant rimelige flybilletter via nettreisebyrået Flygstolen/Tripmonster, og bestemte seg for at de ville være borte i tre uker i desember i fjor.
Flybillettene var bestilt via British Airways (BA), men ble fløyet av alliansepartner US Airways i USA.
Hjemreisen skulle gå noen dager etter nyttår. Flyet gikk klokken fem om morgen fra Fort Lauderdale i Florida med mellomlanding i Philadelphia, og deretter til London. Et par dager tidligere fikk familien melding fra Flygstolen om at hjemreisetidspunktet var endret fra 05.00 til 17.00.

TRE DAGER FORSINKET: Linda Lundevall med sønnen Josef (11) og Gabriel (8) på det de trodde var siste dag av ferien. Både jobb og skole ble forsinket for familien Lundevall da de var på USA-tur i julen.
 Privat
Men da familien ankom flyplassen for å sjekke inn, kom det opp på flyselskapets skjerm at familien skulle ha reist 05.00, og hadde blitt registrert som «no show». 
- Jeg viste meldingen og de nye billettene, men fikk beskjed fra US Airways at vi måtte ta opp med BA. Vi kontaktet dem som sa at skulle være med på flyvningen klokken 17.00.  Men dette flyet var nå fullt og vi fikk ikke bli med. Vi fikk heller ikke mer hjelp fra US Airways, de skyldte på BA som på sin side skyldte på US. Og det var heller ikke mulig å få tak i Flygstolen da de har én times åpningstid og svarer kun fra Sverige, sier Lundevall.

Ble strandet i tre dager

Siden det var høysesong var det heller ikke andre ledige flyvninger til Norge på den planlagte avreisedagen. Familien endte opp med tre dager ekstra på hotell, barna mistet to dagers skolegang og foreldrene mistet arbeidsdager.
- Vi brukte rundt 25.000 kroner ekstra på fly hjem, i tillegg kom hotellutgifter og mat. Men det mest frustrerende er at ingen av flyselskapene eller reisenettbyrået hjalp oss. Vi ble rett og slett strandet i USA, sier hun.
Regionsjef for British Airways og American Airlines i Europa, Peter Rasmussen, skriver i e-post at de skal ta kontakt med kunden for å undersøke saken nærmere, og ønsker ikke å kommentere saken overfor oss.
HUSK: Når flybillettene er utstedt av et selskap, men flys av datterselskap eller andre flyselskap i samme allianse, er det flyselskapet som solgte hele reisen som er ansvarlig hvis noe går galt underveis.

Utsteder har ansvaret

Administrerende direktør Rolf Forsdahl i Norsk ReiselivsForum, som styrer sekretariatet i blant annet Flyklagenemnda, mener det negative forholdet i Lundevalls sak er flyselskapenes manglende forståelse av passasjerenes rettigheter.

Selv om Lundevall fløy med flere flyselskap, var hele reisen bestilt gjennom BA. Dermed er det hovedflyselskapet, i dette tilfellet BA, som er kontraktspartner og har ansvaret for å hjelpe passasjerene.
- Forbrukeren trenger å vite at det er det selskapet som har koden sin i billetten, det vil si utstedt billettene, som er det juridisk ansvarlige selskap, selv om det er et annet som flyr enkelte strekninger, sier han.
- Reisebyrået, nettbyrå eller ikke, er kun formidler og er ikke ansvarlig for denne type problemer med mindre de selv kan lastes for dem, sier Forsdahl.
Det er også store forskjeller på passasjerenes rettigheter i og utenfor Europa, og får du problemer i eksempelvis Asia eller USA med et lokalt flyselskap, er du ikke dekket av EUs passasjerrettigheter.

Vant frem med forsikringsselskapet


VANT FREM: Linda Lundevall gjorde alt hun kunne for å få tilbake tapt arbeidstid og flybilletter da det ble rot under USA-reisen. Til slutt vant hun frem hos forsikringsselskapet.
 Privat
Lundevall bestemte seg for å ikke gi opp kampen mot flyselskapene. Men til ingen nytte. Et halvt år senere gir overraskende nok forsikringselskapet familien medhold i saken, og utbetaler rundt 35.000 kroner til tross for at hun ikke har hørt noe mer fra flyselskapene.
- Det gjorde forsikringselskapet fordi alternativet var å betale en advokat inntil 50.000 kroner. En tvist er dekket av reiseforsikringen, men ikke de konkrete utgiftene. Etter å ha fått en advokat til å skissere hva det ville koste, fant de ut etter at jeg anmodet om det, at det var bedre å betale oss ca. 35.000 kroner i konkrete legitimerte utgifter i stedet for advokatkostnadene, forteller Lundevall.

- Bra av forsikringsselskapet

Praksisen fra reiseforsikringen er ikke så vanlig, men roses av Forsdahl i Norsk ReiselivsForum.

PRAKTISK AV FORSIKRINGSSELSKAPET: Administrerende direktør Rolf Forsdahl i Norsk ReiselivsForum mener forsikringsselskapet har opptrådt ryddig i saken.
 Hovedorganisasjonen Virke
Han har arbeidet med reiseklager i en årrekke, og mener forsikringsselskapet har valgt en smidig løsning.
- Reiseforsikringsselskapet har faktisk tenkt både praktisk og riktig, selv om de da går utenom den kursen som er staket opp i vilkårene. At de primært gjør det for å redusere egne utgifter får så være – resultatet er at kunden får en rask og mye mer smidig løsning enn hva et saksanlegg med tilhørende krav om dekning av advokatutgifter ville gitt. Bra, sier Forsdahl.