Tekst og foto av Per Gram
Det var en god konferanse som tok for seg helikoptervirksomheten i Norge
med fokus på offshore flyging. Konferansen hadde en vri på det ved at tre
helikopterprodusenter fortalte om sine helikoptertyper som er aktuelle for
virksomheten samt hva en så inn i fremtiden, og det var særdeles interssant. På
den første dagen fikk vi også en presentasjon av det nye redningshelikopteret
AW101. Fremtiden synes å være ubemannet. Dernest var det offisiell åpning av CHC
HS sin nye hangar som er bygget i samarbeid med Statoil for å huse kanskje
verdens mest moderne redningshelikopter, en A225.
Kanskje verdens mest avanserte redningshelikopter - Foto av undertegnede
Det spesielle med Bell 525 Relentless er at den har fly-by-wire, og synes å
ha kraftoverskudd OEI slik at den promoteres som en maskin uten såkalt exposure
time. Min erfaring tilsier at alle helikoptre legger på seg og får øket MTOW.
Dermed vil en før eller senere komme inn i et exposure regime. Maskinen har en
del interessante automatiske funksjoner som f.eks. automatisk hands off land
back etter motorbortfall før DP. Den får de-ice for arktiske operasjoner. MGB er
kjørt uten olje i 4 timer, men er foreløpig ikke sertifisert. Maskinen kan fly
15 pax 300NM.
Patrick Le Barbenchon, Mission Specialist SAR-Military
Sikorsky fortalte om single pilot to offshore installations med software
som tok over dersom flygeren fikk et illebefinnende. Altså at en hadde automatic
fly-.back. «Autonomy is the thing and very obvious», var omkvedet i denne
orienteringen. Det ble vist video med ubemannet operasjon med en S-76 kalt
MATRIX. Som vi vet har K-Max fløyet ubemannet i Afghanistan i flere år nå. Han
pekte på at «skill level will be changed. We will og from two pilots to one
pilot + one skilled. Then on to a single pilot and further on to unmanned».
Foredragsholderen viste et bilde med en helikopterkabin full av passasjerer som
hadde overlevelsesdrakter. «It is unacceptable that passengers have to dress
like this». Helautomatisk landing på offshore installasjoner vil bli mulig.
Bifilarer på S-92A vil bli erstattet med «small computer controlled vibration
devices» Foredragsholderen sa at Sikorsky fokuserte på Speed, Autonomy og
Intelligence. «We have to earn the right to change. This is going to save
lives».
Briefingen om AW101 var straight forward og viste
implementeringsprosessen.
Truer denne mannen flysikkerheten? - CAAs Mark Swan
Helikoptersikkerheten truet? Til de grader!
Vi har oppnådd et fantastisk sikkerhetsnivå i vår helikoptervirksomhet
offshore; ingen liv tapt siden Norneulykken i 1997. Vi gjør altså mye riktig i
vår del av verden. Nå er vår sikkerhetsfilosofi og måten vi gjør ting på,
alvorlig truet.
Som det fremkom på konferansen er det mange som har arbeidet med å nå dette
målet. Hva som nå har skjedd er to ting som på sett og vis henger sammen, nemlig
alle ulykkene i britisk sektor som avstedkom en rapport, CAP 1145. Mange, også
undertegnede, mener at rapporten likner den som kom i 1984, nemlig HARP
rapporten. Den kom også etter en rekke ulykker og vektla remedier for å holde
helikopteret flytende etter havari, hvordan de ombordværende skulle opptre med
trening og slikt, nødutstyr etc. Altså elementer som ikke er pro-aktive. Det
betyr hva som skal til for å hindre at en ulykke skjer. For å bedre
engelskmennenes dårlige statistikk kan vi nå risikere å få inn i
bestemmelsesverket elementer fra britens rapport som ikke nødvendigvis er
positive, mens våre egne standarder ikke nevnes med et ord. Dette er
sammenfattet i veldig klare kommentarer fra Norsk Flygerforbund, LO, Parat, NHF
og Samarbeidsforumet for helikoptersikkerhet (SF), til Samferdselsdepartementet
og/eller Petroleumstilsynet. Ptil sender brev til Samferdselsdepartementet
den 1. juli og tilkjennegir der støtte til SF i ønsket om å gjennomføre en bredt
anlagt konsekvensutredning av dette nye forslaget til bestemmelser, kalt HOFO.
EU ønsker å frata Norge kravet om at helikopteroperatører skal ha norsk AOC.
Dette skal erstattes med AOC fra et hvilket som helst EU land. Vi skal altså
fratas muligheten for å drive tilsyn med helikopteroperatører på norsk
sokkel.
Det jeg er redd for er følgende: Luftfartstilsynet reduseres til å forvalte
EU-regler. De svelger det som måtte komme. Dernest at lista legges så lavt at de
sikkerhetsnettverk vi har bygget opp gjennom årene endres eller fjernes etter
engelskmennenes forgodtbefinnende. Det ser ut til at de styrer nå. Ptil og
oljeselskapene blir forvalter av flysikkerhetsnivået. Liberaliseringsprosessen,
som altså på ingen måte er ønsket, synes å støttes av NHO Luftfart. Viktige
deltakere i prosessen var ikke til stede på konferansen. Det gjelder Norsk
Flygerforbund og SAFE. NF har imidlertid sendt et veldig godt brev til
Samferdselsdepartementet.
Stein Erik Nodeland - Luftfartsdirektør
Som du uten videre forstår brøyter engelskmennene seg adgang til vårt
interesseområde. Jeg ser på dem som skurkene her. Sjekk EASA NPA 2013-10 her: http://tinyurl.com/qh4ypjd og CRD 2013-10 her: http://tinyurl.com/q5j6953 Dog vil jeg føye til at det er mulig UK ser det på samme måte, altså at dette åpner for norske operatører på engelsk sokkel. Allikevel, gitt britenes dårlig statistikk så er det deres evt. tilstedeværelse her som er problemet, ikke omvendt.
Konsernsjefen med overraskende innspill
Dag Falk-Petersen kom med et direkte innspill til luftfartsdirektør Stein Nodeland. Vedr. regelverket og sikkerhetskultur sa han at dersom noe skal beveges av dette, må vi være sikre på hva vi gjør. Ting må ikke gjøres mindre trygt, spesielt i nord. If it works, don`fix it. Han sa, som nok et innspill til Nodeland at Flyge- og Arbeidstidsbestemmelser, FTL, ikke står på et vitenskapelig fundament, altså ikke forskningsbasert. Mange hevet øyebrynene et stykke over å høre dette her.
EASA Executive Director Patrick Ky har vært på besøk i Norge. Han har fløyet helikopter og til kortbaneplasser. Personlig tipper jeg at dette spiller liten rolle i den store sammenheng.
Falk-Petersen snakket med varme om fjernstyrte tårn. Han har ambisjon om å få systemet på 36 lufthavner, også offshore. Det blir en pressekonferanse om dette mandag førstkommende på Kjeller. Det er Kongsberg Indra som leverer systemet som er bedre enn SAABs, sier Falk-Petersen. Han sa at systemet tar i bruk en radar identisk med den som finnes i søkehodet på Penguin raketter.
Dag Falk-Petersen - Konsernsjef Avinor
Konsernsjefen med overraskende innspill
EASA Executive Director Patrick Ky har vært på besøk i Norge. Han har fløyet helikopter og til kortbaneplasser. Personlig tipper jeg at dette spiller liten rolle i den store sammenheng.
Falk-Petersen snakket med varme om fjernstyrte tårn. Han har ambisjon om å få systemet på 36 lufthavner, også offshore. Det blir en pressekonferanse om dette mandag førstkommende på Kjeller. Det er Kongsberg Indra som leverer systemet som er bedre enn SAABs, sier Falk-Petersen. Han sa at systemet tar i bruk en radar identisk med den som finnes i søkehodet på Penguin raketter.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.