lørdag 26. september 2015

Solakonferansen 2015 - Noen inntrykk



Tekst og foto av Per Gram


Det var en god konferanse som tok for seg helikoptervirksomheten i Norge med fokus på offshore flyging. Konferansen hadde en vri på det ved at tre helikopterprodusenter fortalte om sine helikoptertyper som er aktuelle for virksomheten samt hva en så inn i fremtiden, og det var særdeles interssant. På den første dagen fikk vi også en presentasjon av det nye redningshelikopteret AW101. Fremtiden synes å være ubemannet. Dernest var det offisiell åpning av CHC HS sin nye hangar som er bygget i samarbeid med Statoil for å huse kanskje verdens mest moderne  redningshelikopter, en A225.


Kanskje verdens mest avanserte redningshelikopter - Foto av undertegnede

Larry J. Thimmesch, Vice President 525 Program

Det spesielle med Bell 525 Relentless er at den har fly-by-wire, og synes å ha kraftoverskudd OEI slik at den promoteres som en maskin uten såkalt exposure time. Min erfaring tilsier at alle helikoptre legger på seg og får øket MTOW. Dermed vil en før eller senere komme inn i et exposure regime. Maskinen har en del interessante automatiske funksjoner som f.eks. automatisk hands off land back etter motorbortfall før DP. Den får de-ice for arktiske operasjoner. MGB er kjørt uten olje i 4 timer, men er foreløpig ikke sertifisert. Maskinen kan fly 15 pax 300NM.
Patrick Le Barbenchon, Mission Specialist SAR-Military
 
Airbus Helicopters snakket om sitt nye konsept H160. Her var mye nytt; elektrisk drevet halerotor, Rotor Strike Alerting System for operasjoner på oljerigger og Confined Area, og  en el.motor som driver hovedrotoren i det øyeblikk en får motorbortall slik at en ikke mister RPM til hovedrotoren. Den har auto-approach to rigs og tar 12 pax 240NM. I SAR utgave kan den fly 450NM. TCAS II gir automatisk input til AFCS når en får Resolution Advisory, RA.
Chris Van Buiten, Vice President Sikorsky Innovation - Research and Engineering

Sikorsky fortalte om single pilot to offshore installations med software som tok over dersom flygeren fikk et illebefinnende. Altså at en hadde automatic fly-.back. «Autonomy is the thing and very obvious», var omkvedet i denne orienteringen. Det ble vist video med ubemannet operasjon med en S-76 kalt MATRIX. Som vi vet har K-Max fløyet ubemannet i Afghanistan i flere år nå. Han pekte på at «skill level will be changed. We will og from two pilots to one pilot + one skilled. Then  on to a single pilot and further on to unmanned». Foredragsholderen viste et bilde med en helikopterkabin full av passasjerer som hadde overlevelsesdrakter. «It is unacceptable that passengers have to dress like this». Helautomatisk landing på offshore installasjoner vil bli mulig. Bifilarer på S-92A vil bli erstattet med «small computer controlled vibration devices»  Foredragsholderen sa at Sikorsky fokuserte på Speed, Autonomy og Intelligence. «We have to earn the right to change. This is going to save lives».

Briefingen om AW101 var straight forward og viste implementeringsprosessen.
 
Truer denne mannen flysikkerheten? - CAAs Mark Swan
Helikoptersikkerheten truet? Til de grader!
Vi har oppnådd et fantastisk sikkerhetsnivå i vår helikoptervirksomhet offshore; ingen liv tapt siden Norneulykken i 1997. Vi gjør altså mye riktig i vår del av verden. Nå er vår sikkerhetsfilosofi og måten vi gjør ting på, alvorlig truet.
Som det fremkom på konferansen er det mange som har arbeidet med å nå dette målet. Hva som nå har skjedd er to ting som på sett og vis henger sammen, nemlig alle ulykkene i britisk sektor som avstedkom en rapport, CAP 1145. Mange, også undertegnede, mener at rapporten likner den som kom i 1984, nemlig HARP rapporten. Den kom også etter en rekke ulykker og vektla remedier for å holde helikopteret flytende etter havari, hvordan de ombordværende skulle opptre med trening og slikt, nødutstyr etc. Altså elementer som ikke er pro-aktive. Det betyr hva som skal til for å hindre at en ulykke skjer. For å bedre engelskmennenes dårlige statistikk kan vi nå risikere å få inn i bestemmelsesverket elementer fra britens rapport som ikke nødvendigvis er positive, mens våre egne standarder ikke nevnes med et ord. Dette er sammenfattet i veldig klare kommentarer fra Norsk Flygerforbund, LO, Parat, NHF og Samarbeidsforumet for helikoptersikkerhet (SF), til Samferdselsdepartementet og/eller Petroleumstilsynet. Ptil sender brev til Samferdselsdepartementet den 1. juli og tilkjennegir der støtte til SF i ønsket om å gjennomføre en bredt anlagt konsekvensutredning av dette nye forslaget til bestemmelser, kalt HOFO. EU ønsker å frata Norge kravet om at helikopteroperatører skal ha norsk AOC. Dette skal erstattes med AOC fra et hvilket som helst EU land. Vi skal altså fratas muligheten for å drive tilsyn med helikopteroperatører på norsk sokkel.
Det jeg er redd for er følgende: Luftfartstilsynet reduseres til å forvalte EU-regler. De svelger det som måtte komme. Dernest at lista legges så lavt at de sikkerhetsnettverk vi har bygget opp gjennom årene endres eller fjernes etter engelskmennenes forgodtbefinnende. Det ser ut til at de styrer nå. Ptil og oljeselskapene blir forvalter av flysikkerhetsnivået. Liberaliseringsprosessen, som altså på ingen måte er ønsket, synes å støttes av NHO Luftfart. Viktige deltakere i prosessen var ikke til stede på konferansen. Det gjelder Norsk Flygerforbund og SAFE. NF har imidlertid sendt et veldig godt brev til Samferdselsdepartementet.
Stein Erik Nodeland - Luftfartsdirektør

Som du uten videre forstår brøyter engelskmennene seg adgang til vårt interesseområde. Jeg ser på dem som skurkene her. Sjekk EASA NPA 2013-10 her: http://tinyurl.com/qh4ypjd og CRD 2013-10 her: http://tinyurl.com/q5j6953 Dog vil jeg føye til at det er mulig UK ser det på samme måte, altså at dette åpner for norske operatører på engelsk sokkel. Allikevel, gitt britenes dårlig statistikk så er det deres evt. tilstedeværelse her som er problemet, ikke omvendt.


Dag Falk-Petersen - Konsernsjef Avinor

Konsernsjefen med overraskende innspill
Dag Falk-Petersen kom med et direkte innspill til luftfartsdirektør Stein Nodeland. Vedr. regelverket og sikkerhetskultur sa han at dersom noe skal beveges av dette, må vi være sikre på hva vi gjør. Ting må ikke gjøres mindre trygt, spesielt i nord. If it works, don`fix it. Han sa, som nok et innspill til Nodeland at Flyge- og Arbeidstidsbestemmelser, FTL, ikke står på et vitenskapelig fundament, altså ikke forskningsbasert. Mange hevet øyebrynene et stykke over å høre dette her.
EASA Executive Director Patrick Ky har vært på besøk i Norge. Han har fløyet helikopter og til kortbaneplasser. Personlig tipper jeg at dette spiller liten rolle i den store sammenheng.
Falk-Petersen snakket med varme om fjernstyrte tårn. Han har ambisjon om å få systemet på 36 lufthavner, også offshore. Det blir en pressekonferanse om dette mandag førstkommende på Kjeller. Det er Kongsberg Indra som leverer systemet som er bedre enn SAABs, sier Falk-Petersen. Han sa at systemet tar i bruk en radar identisk med den som finnes i søkehodet på Penguin raketter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.