Rapport om luftfartsulykke 24. juni 2014 på Hjerkinn i Dovre kommune, Oppland med Airbus Helicopters AS 350 B3e, LN-OSY
Last ned rapport
Beskrivelse
Helikopteret ble benyttet i forbindelse med transport for Forsvaret da det havarerte ved Hjerkinn på Dovre. SHTs undersøkelse bekrefter fartøysjefens opplysning om at motoren stoppet kort tid etter avgang. En av de fem ombordværende ble alvorlig skadet da helikopteret traff bakken. Helikopteret ble betydelig skadet.
Undersøkelsene SHT har utført, tyder på at tapet av motorkraften skyldes blokkering av drivstofftilførsel til motoren.
Det har ikke vært mulig å finne en entydig forklaring på hva som forårsaket denne blokkeringen.
SHT har funnet at varsellys-logikken i helikopteret ikke ga flygeren riktig informasjon i henhold til alvorlighetsgraden av den oppståtte feilen. I den forbindelse har Statens Havarikommisjon for Transport fremmet en sikkerhetstilråding til helikopter- og motorprodusent.
- Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SL nr 2015/07T
Bortfall av drivstofftrykk ble presentert for flyger på CWP med gult “GOV”-lys. I følge helikopterets nødsjekkliste skal man lande så snart som praktisk mulig “LAND AS SOON AS PRACTICABLE”. SHT mener at dette varselet ikke reflekterte behovet for umiddelbar reaksjon fra flyger ved bortfall av drivstofftrykk og påfølgende tap av motorkraft.
Statens havarikommisjon for transport tilrår derfor Turbomeca å vurdere endringer i varselsystemet på AS 350 B3e og andre helikoptertyper i Airbusfamilien som har tilsvarende varslingslogikk, slik at flygeren får riktig informasjon i forhold til alvorlighetsgraden av den oppståtte feilen. (Tilsvarende sikkerhetstilråding rettes til Airbus Helicopters.)
Sikkerhetstilråding SL nr 2015/08T
Bortfall av drivstofftrykk ble presentert for flyger på CWP med gult “GOV”-lys. I følge helikopterets nødsjekkliste skal man lande så snart som praktisk mulig “LAND AS SOON AS PRACTICABLE”. SHT mener at dette varselet ikke reflekterte behovet for umiddelbar reaksjon fra flyger ved bortfall av drivstofftrykk og påfølgende tap av motorkraft.
Statens havarikommisjon for transport tilrår derfor Airbus Helicopters å vurdere endringer i varselsystemet på AS 350 B3e og andre helikoptertyper i Airbusfamilien som har tilsvarende varslingslogikk, slik at flygeren får riktig informasjon i forhold til alvorlighetsgraden av den oppståtte feilen. (Tilsvarende sikkerhetstilråding rettes til Turbomeca.)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.