I en særdeles sensasjonspreget lang artikkel i Dagbladets Magasinet i går, kan en lese om flygeres rusavhengighet. "Nå advarer eksperter: Flere norske piloter behandles for rusavhengighet," står det å lese. Vel, flygere er ikke supermennesker, men representerer etter mitt skjønn en gjennomsnitt av befolkningen, men de har særskilt ansvar som de er veldig klar over. De har også legesjekker jevnlig og ikke minst kolleger som er var overfor besetningsmedlemmer som kan være påvirket. De utsettes også for tilfeldig russjekking før flyging. Det finnes ingen yrkesgruppe i dag, kanskje bortsett fra flygeledere, som er så bevisst på hva pille- og alkoholmisbruk kan føre til. Når det står at Norwegian ikke har rapporter om flygere som har vært ruset på jobb samt at de heller ikke kjenner til noen som har vært på avrusing, så høres det for meg mistenkelig ut. Alle selskaper med respekt for seg selv og sine er med i AKAN. Det veldig gode systemet kan umulig fungere slik det skal hos Norwegian. Jeg kjenner personlig flygere som har vært innom AKAN og kommet til behandling for så å komme tilbake som rehabiliterte flygere. Det har fungert aldeles utmerket.
Undertegnede var talsmann for Norsk Flygerforbund da tilfeldig rustesting ble innført i Norge. Det vi da var opptatte av var ikke prinsippet, men at testing kunne gi utslag som ga feil resultat.
Det som også artikkelen ubevisst demonstrerer, er at SAS flygerne som nå er med i Cockpit og LO tilsluttet, også er med i Norsk Flygerforbund innenfor det teknisk/operative området. Det blir en suppe av slikt.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.