Gripen NG-demonstratoren i hjemlig luftrom. Foto: Saab
JAS GRIPEN
Saab selger Gripen-fly for 39 milliarder kroner
350 flyingeniører med familier på vei fra Brasil til Sverige.
Publisert 10. september 2015 kl. 12:58
Det har gått snart to år siden Brasil vedtok å kjøpe nye kampfly fra Sverige, og nesten et år siden kontrakten ble underskrevet.
Først nå er alle vilkår oppfylt og Saab har bokført en ordreinngang på 39,3 milliarder svenske kroner.
Det er selskapets største eksportkontrakt noen gang.
Les også: Her flyr F-35 i Europa for første gang
Sammenlignet med dagens Jas-39C/D kan Gripen NG skilte blant annet med en ny generasjon aktive og passive sensorer som aesa-radar («active electronically/electrically scanned array») og IRST («infra-red search and track»), samt ny motor (98 kN) og forbedret våpen- og drivstoffkapasitet (maksimal avgangsvekt er 16 500 kg).
Les mer om svenskenes egen aesa-teknologi: Slik ser den nye superradaren fra Saab ut
– I tillegg til at vi nå blir utrustet med noen av verdens mest moderne kampfly, vil deltakelsen i utviklingen av Gripen NG være et teknologisk gjennombrudd for brasiliansk industri, sier Nivaldo Luiz Rossato som er sjef for det brasilianske flyvåpenet (Força Aérea Brasileira - FAB) i samme melding.
Som mange vet, har Brasil allerede en imponerende fly- og forsvarsindustri med Embraer i spissen.
Les for eksempel om det nyeste flyet, KC-390: Her er Brasils største fly i lufta for første gang
Ifølge avtalen mellom Brasil og Sverige i kampflykjøpet, skal det både produseres en del komponenter og utføres sluttmontering av Gripen-flyene i Brasil.
Det første som nå skjer, er at 350 ingeniører fra Brasil flytter til Sverige med sine familier for å skoleres på Gripen og etter hvert delta i utviklingen av kampflysystemet.
Saab sender sine folk i motsatt retning for å sette opp Gripen-senteret i Brasil.
Brasils prosess med å anskaffe nye kampfly har pågått helt siden 1990-tallet.
Som en kriseløsning handlet de inn 12 brukte Dassault Mirage 2000 fra Frankrike i 2005 før F-X2 ble innledet.
I siste del av konkurransen knivet Saab med franske Dassault Rafale og amerikanske Boeing F-18 E/F Super Hornet.
Dagens Gripen-versjoner blir operert av Sverige, Sør-Afrika, Ungarn, Tsjekkia og Thailand.
På forsommeren var to av flyene Ungarn leier involvert i hvert sitt havari:
På tre uker måtte tre personer skyte seg ut av Jas Gripen
Her skyter Gripen-piloten seg ut
Først nå er alle vilkår oppfylt og Saab har bokført en ordreinngang på 39,3 milliarder svenske kroner.
Det er selskapets største eksportkontrakt noen gang.
Les også: Her flyr F-35 i Europa for første gang
artikkelen fortsetter under annonsen
Ny generasjon
36 eksemplarer av neste generasjon Gripen, altså Jas-39E/F, skal leveres til det brasilianske flyvåpenet i perioden 2019 til 2024.Sammenlignet med dagens Jas-39C/D kan Gripen NG skilte blant annet med en ny generasjon aktive og passive sensorer som aesa-radar («active electronically/electrically scanned array») og IRST («infra-red search and track»), samt ny motor (98 kN) og forbedret våpen- og drivstoffkapasitet (maksimal avgangsvekt er 16 500 kg).
Les mer om svenskenes egen aesa-teknologi: Slik ser den nye superradaren fra Saab ut
Bra for industrien
Fra brasiliansk hold poengteres det at Gripen-anskaffelsen bidrar til mer enn bare å styrke landets luftforsvar.– I tillegg til at vi nå blir utrustet med noen av verdens mest moderne kampfly, vil deltakelsen i utviklingen av Gripen NG være et teknologisk gjennombrudd for brasiliansk industri, sier Nivaldo Luiz Rossato som er sjef for det brasilianske flyvåpenet (Força Aérea Brasileira - FAB) i samme melding.
Som mange vet, har Brasil allerede en imponerende fly- og forsvarsindustri med Embraer i spissen.
Les for eksempel om det nyeste flyet, KC-390: Her er Brasils største fly i lufta for første gang
Ifølge avtalen mellom Brasil og Sverige i kampflykjøpet, skal det både produseres en del komponenter og utføres sluttmontering av Gripen-flyene i Brasil.
På vei til Sverige
Kampflykjøpet er starten på et industrielt samarbeid mellom de to nasjonene, som blant annet inkluderer forskning og utvikling og teknologioverføring og som vil pågå i minst ti år.Det første som nå skjer, er at 350 ingeniører fra Brasil flytter til Sverige med sine familier for å skoleres på Gripen og etter hvert delta i utviklingen av kampflysystemet.
Saab sender sine folk i motsatt retning for å sette opp Gripen-senteret i Brasil.
Blir sjette Gripen-nasjon
Brasils prosess med å anskaffe nye kampfly har pågått helt siden 1990-tallet.Som en kriseløsning handlet de inn 12 brukte Dassault Mirage 2000 fra Frankrike i 2005 før F-X2 ble innledet.
I siste del av konkurransen knivet Saab med franske Dassault Rafale og amerikanske Boeing F-18 E/F Super Hornet.
Dagens Gripen-versjoner blir operert av Sverige, Sør-Afrika, Ungarn, Tsjekkia og Thailand.
På forsommeren var to av flyene Ungarn leier involvert i hvert sitt havari:
På tre uker måtte tre personer skyte seg ut av Jas Gripen
Her skyter Gripen-piloten seg ut
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.