fredag 2. oktober 2015

Widerøepropeller med sebrastirper - Teknisk Ukeblad

  • Widerøe Dash-8-100 på Brønnøysund lufthavn Foto: Per Erlien Dalløkken

 

TILTAK MOT BIRDSTRIKE

Derfor har Widerøe-flyene sebra-propeller

Stripene på Dash 8-propellene er ikke til pynt.

annonse:
De som har vært i nærheten av et Widerøe-fly de siste årene, har kanskje lagt merke til noen hvite striper på de mørke propellene.
Som de fleste vil gjette har mønsteret en funksjon utover det estetiske.
Her handler det kort og godt om å gjøre propellene mer synlig, for folk og fugler:
Når propellene roterer skapes et urolig mønster som fanger blikket.
Fuglekollisjon, eller «bird strike», kan påføre flyene skader som er kostbare å reparere og kan i ytterste konsekvens være en fare for flysikkerheten.
Men foreløpig kan det se ut som at tiltaket har noe begrenset effekt (se tabeller lengre ned).
Widerøe presenterer alternativene for første gang: Slik skal de fly i framtida

FAA-studie

Flysikkerhetssjef Bjørn Johansen er mannen bak dette prosjektet i Widerøe, med ornitolog Christian Kierulf Aas fra fly/fugl-kontoret ved Naturhistorisk museum som faglig støttespiller.
Johansen sier at det er forskjellige måter å redusere risikoen for å kollidere med fugl.
– Vi kan slå på landingslys i en tidlig fase av innflygingen eller endre flymønster, men generelt er fugl utenfor pilotenes kontroll. Vi prøvde å få tak i noen spesielle lyspærer som ga flimrende lys, men avsto på grunn av høy pris, kort levetid og svake resultater fra andre operatører i Australia, forteller Johansen.
Den enkleste løsningen, nemlig å benytte de to roterende propellene alle flyene deres uansett har, er langt fra ny. Johansen hadde sett mønstermalte propeller på et Dornier Do 228-fly tilhørende Lufttransport på Svalbard.
Selve mønsteret fant de igjen i en anbefaling fra amerikanske luftfartsmyndigheter (FAA) som ifølge Johansen kom i etterkant av de vurderte ulike mønstre som igjen hadde sin opprinnelse fra den amerikanske marinens hangarskipoperasjoner med propellfly på 1950-tallet.

Dette er mønsteret på widerøepropellene. Foto: Widerøe

Pulserende effekt

I rapporten fra 1978, som heter «Conspicuity assessment of selected propeller and tail rotor paint schemes» (FAA-AM-78-29), er flere ulike varianter testet opp mot hverandre i forskjellig lys og fra forskjellige vinkler.
Den designen Widerøe har valgt er den som pekes ut i rapporten som mest iøynefallende.
På propellene er motstående propellblad malt asymmetrisk, enten med svart eller hvit stripe ytterst, som gir en pulserende effekt.
– Når vi mennesker ser det slik, da gjør fuglene det samme. Når flyet er i marsjhøyde og i full hastighet er ikke mønsteret like synlig, men det er heller ikke der fuglene befinner seg, sier Aas.
Johansen forteller at Widerøe rigget opp en simulator i Bodø der de testet forskjellig mønster på forskjellig turtall og forsikret seg at synligheten er maksimal i de kritiske fasene, nemlig under avgang og landing.
Hele hensikten er at fuglene skal se flyet tidlig nok til å fly unna.
Samme tankegang er også testet ut i Smøla vindpark: Prisen for å male åtte vindturbiner: 750.000 kroner

30 Dash 8-fly

Det er de 30 Dash 8-flyene i 100-, 200- og 300-serien som har fått de fire bladene på propellene malt.
De 11 Q400-flyene har ikke den samme dekoren på sine seksbladspropeller.

Dekoren skal sørge for at propellene synes bedre også for bakkemannskap, ikke bare fugler. Foto: Per Erlien Dalløkken

Propellene er tatt av og malt i forbindelse med at flyene har vært inne til tyngre vedlikehold. Prosessen startet i 2012 og sent i 2014 var hele flåten ferdig.
Aas har forsket på dette fagfeltet i 25 år og kontoret er rådgivende instans for Avinor og Luftforsvaret.
Ifølge ham har det eksistert enkeltfly her og der med tilsvarende propelldekor, for eksempel nevnte Lufttransport-maskin, men dette er det første storskalaprosjektet med denne typen propeller.
Derfor er det også internasjonal interesse. I fjor høstredegjorde Aas for prosjektet på World Birdstrike Associations konferanse i Mexico.
Her la han fram en statistikk for perioden fram til 31. juli 2014 som viste den månedlige fuglekollisjonsraten for 24 fly før og etter at propellene ble malt.
16 av flyene hadde en nedgang, fem hadde en oppgang og tre av flyene hadde ingen forandring.
Imidlertid har Widerøe senere overfor Teknisk Ukeblad varslet at det er noe usikkerhet knyttet til denne statistikken fra 2013/2014.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.