Stor norsk delegasjon kikker på P-8 - Farnborough 2014 - Foto: Per Gram
Den godt orienterte kjenner igjen Fred Smith med solbriller midt i bildet.
Milliardene ruller inn til verdens våpenprodusenter
Krig er ei det verste, i alle fall ikke for våpenindustrien. De kan se tilbake på et svært godt år, og kontraktene som er inngått, bærer ikke bud om trange forsvarsbudsjetter.
Ifølge det svenske fredsforskningsinstituttet SIPRI ble det omsatt våpen og militært utstyr for 3.400 milliarder kroner i året som gikk.
Amerikanske Northrop Grumman har mest grunn til å være fornøyd, etter å ha landet en Pentagon-kontrakt om bygging av rundt 100 nye bombefly til en samlet verdi av nærmere 800 milliarder kroner, viser en oversikt utarbeidet av Svenska Dagbladet.
Bombeflyene skal erstatte USAs aldrende flåte av B-52, flyene som har sluppet dødelig last siden 1950-tallet har vært i drift i over 60 år.
Gripen-kontrakt
Svenske Saab fikk også fylt opp ordreboken i 2015, etter å ha sikret seg en kontrakt med det brasilianske forsvaret som skal kjøpe 36 Gripen E og Gripen F-fly.
Kontrakten er verdt drøyt 41 milliarder kroner og er en av Sveriges største eksportkontrakter gjennom tidene. Det første flyet skal etter planen leveres i 2019.
Det svenske forsvaret har også bestilt 60 Gripen-fly hos Saab og det første av disse skal leveres samme år.
Polen ruster opp
Franske Dassault har også halt i land lukrative kontrakter i år og skal selge 36 kampfly av typen Rafale til India, rett nok langt færre enn de 126 det først var snakk om.
Egypt og Qatar skal kjøpe 24 Rafale-fly hver, men hvor mye kontraktene er verdt, er ikke kjent.
Polen har besluttet å ruste opp forsvaret for 280 milliarder kroner de kommende ti årene og er derfor en god kunde for våpenindustrien.
Landet har blant annet bestilt 50 helikoptre til en verdi av 25 milliarder kroner fra Airbus, samt Patriot-raketter fra amerikanske Raytheon for nærmere 50 milliarder kroner.
Ubåter
Australia skal kjøpe nye ubåter, noe som kan komme til å koste australske skattebetalerne hele 300 milliarder kroner.
Franske DCNS, tyske Thyssen Krupp og japanske Mitsubishi/Kawasaki kjemper om kontrakten, mens svenske Kockum er ute av kampen.
Når ubåtkontrakten blir inngått, og hvor stor den til slutt blir, er imidlertid usikkert og gjenstand for hissig politisk debatt i Australia.
Kina og Pakistan
Mindre støy har det vært rundt Pakistan kjøpt av åtte kinesiske ubåter, en kontrakt som trolig er verdt opptil 40 milliarder kroner.
Ubåtsalget omtales som Kinas største våpensalg noensinne, og Pakistan er fra før en storkunde i landet.
Ifølge SIPRI går rundt 40 prosent av Kinas våpeneksport til Pakistan, som i årtier har ligget i et rustingskappløp med nabolandet India.
Hangarskip
Frankrikes planlagte salg av to hangarskip til Russland, til en verdi av 11 milliarder kroner, gikk derimot i vasken.
Russlands annektering av Krim-halvøya i Ukraina resulterte i protester og sanksjoner, noe som fikk Frankrike til å avblåse salget.
Russland fikk tilbake pengene de hadde betalt for hangarskipene, som deretter ble solgt til Egypt, angivelig for 9 milliarder kroner.
Eurofighter
Britiske BAE Systems, fransk-tyske Airbus og italienske Finmeccanica, som sammen lager kampflyet Eurofighter Typhoon, fikk også nye kunder i ordreboken i året som gikk.
Kuwait har inngått avtale om kjøp av 28 Eurofighter Typhoon-fly til en samlet verdi av rundt 75 milliarder kroner.
Saudi-Arabia forhandler også om kjøp av flere Eurofighter Typhon-fly, men kontrakten er ennå ikke undertegnet.
Norsk flykjøp
Forsvaret i Norge er også en god kunde for våpenindustrien, noe først og fremst amerikanske Lockheed Martin vil få nyte godt av de neste årene.
Norge skal erstatte de aldrende F-16-flyene med 52 nye kampfly av typen F-35, til en innkjøpspris på 68 milliarder kroner og en levetidskostnad på over 250 milliarder kroner. Flyene skal leveres fram mot 2025.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.