Publisert
Publisert:
Kenneth startet Norwegian Air Force Historical Squadron (Norsk luftforsvars historiske skvadron) da han i 2005 kjøpte toseteren De Havilland Vampire T.55, flyet jeg fløy Ola Råen med. Og i 2011 kjøpt vi en enseter, forteller Strømmen til Moss Avis og fortsetter:
– For oss handler ikke dette om det å eie jagerfly, men om å ta vare på historien og holde disse gamle flyene i luften.
Det norske luftforsvaret hadde i alt seks fly av denne typen i operativ bruk i perioden 1948–1954.
Og som far så sønn: Også Per Gudmund ble pilot. Han var utdannet fra Luftforsvaret på Værnes i 1974. Han fløy F 16 fra Rygge og Bodø fra 1978 til 1983. Så ble det sivil flyging, først for Braathens og deretter for SAS fram til 2009. Samtidig fløy han F5 på deltid på Rygge i perioden 1989–1997.
Se den spektakulære videoen fra Ola Råens 80-års tur i jagerfly her
– Vi deltar i flystevner for å finansiere driften av veteranjagerne våre. På flystevner med betalende tilskuere får vi betalt for å opptre, og i sommer har vi vært på stevner i Polen og i England.
– I tillegg tar vi med gjester i toseteren. Det gjør vi for å holde oss flygende, og denne virksomheten har ikke et kommersielt preg. Prisen er som for en flytime med et jagerfly, sier Strømmen, uten å ville røpe prisen. Reklamere for det, vil han heller ikke
– De som er interessert vet om tilbudet. Vi flyr én til to slike turer i måneden. Og flere kunder ønsker vi ikke. Flyene blir brukt opp om de flyes for mye, sier Strømmen.
– Vi er avhengig av frivillighet, og vi får veldig god hjelp av en håndfull pensjonerte flyteknikere fra Rygge, roser Strømmen, som for spesielt interesserte viser til nettstedet www.historicalsquadron.no.
– For oss handler ikke dette om det å eie jagerfly, men om å ta vare på historien og holde disse gamle flyene i luften.
Familiehistorie
For Strømmens del blir også familiehistorie ivaretatt. Hans far Gudbrand kom til Lille Rygge som nyutdannet pilot i 1950 og der fløy han nettopp De Havilland Vampire.Det norske luftforsvaret hadde i alt seks fly av denne typen i operativ bruk i perioden 1948–1954.
Og som far så sønn: Også Per Gudmund ble pilot. Han var utdannet fra Luftforsvaret på Værnes i 1974. Han fløy F 16 fra Rygge og Bodø fra 1978 til 1983. Så ble det sivil flyging, først for Braathens og deretter for SAS fram til 2009. Samtidig fløy han F5 på deltid på Rygge i perioden 1989–1997.
Se den spektakulære videoen fra Ola Råens 80-års tur i jagerfly her
Tar på seg enkelte flyoppdrag
– Ja, det er fortsatt like moro å fly, smiler Per Gudmund – som nå får flydd en gang eller to i måneden.– Vi deltar i flystevner for å finansiere driften av veteranjagerne våre. På flystevner med betalende tilskuere får vi betalt for å opptre, og i sommer har vi vært på stevner i Polen og i England.
– I tillegg tar vi med gjester i toseteren. Det gjør vi for å holde oss flygende, og denne virksomheten har ikke et kommersielt preg. Prisen er som for en flytime med et jagerfly, sier Strømmen, uten å ville røpe prisen. Reklamere for det, vil han heller ikke
– De som er interessert vet om tilbudet. Vi flyr én til to slike turer i måneden. Og flere kunder ønsker vi ikke. Flyene blir brukt opp om de flyes for mye, sier Strømmen.
Pensjonister hjelper til
Han forteller at de brukte jagerflyene ikke kostet mer enn en bra bruktbil i innkjøp, men at vedlikeholdet krever ressurser.– Vi er avhengig av frivillighet, og vi får veldig god hjelp av en håndfull pensjonerte flyteknikere fra Rygge, roser Strømmen, som for spesielt interesserte viser til nettstedet www.historicalsquadron.no.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.