Regjeringen vil la Norwegian bruke mannskap fra Thailand og USA på norske fly
Regjeringen vil endre regelverket. Norwegian hadde varslet søksmål mot staten.
Siden starten for Norwegians langdistanseflyvninger for tre år siden har det vært strid om bruken av mannskap fra andre kontinenter. Norwegian ansatte først ved en crewbase i Bangkok i Thailand. Senere har det fått flere baser i USA. Det har vært usikkert om utlendingsforskriften gir anledning til å ansette mannskap utenfor EU- og EØS-området på norskregistrerte fly.
Nå har regjeringen foreslått å endre forskriften, så det ikke lenger har betydning om Norwegian eller andre selskaper flyr med ansatte fra Thailand og USA.
– Dette handler om at vi ønsker likebehandling av norske og utenlandske flyselskaper, uavhengig av hvilket land flyene er registrert, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian.
Norwegian varslet ifjor sommer søksmål mot staten for å få avklart hvilke regler som gjelder for norske flyselskaper.
– Hjalp det for å få en avklaring?
– Jeg tror regjeringen uansett har ønsket å rydde opp, siden det er motstrid mellom norske regler og Schengens grenseforordning, sier Skånvik.
– Tror dere endringen går gjennom?
– Ja, fordi diskusjonen om egne regler for norskregistrerte fly har vært helt hinsides, sier hun.
– Denne endringen av regelverket vil vi kjempe mot med nebb og klør, sier Jack Netskar, leder for internasjonale spørsmål i Norsk Flygerforbund.
Han mener Norge åpner for ubegrenset bruk av mannskap fra tredjepartsland, og at det kan true arbeidsmarkedet i flybransjen.
– Vi stiller oss uforstående til en lempning av utlendingsforskriften. Det er i strid med prinsippene som diskuteres i utredningen forøvrigfor øvrig, sier han.
I forskriftsforslaget står det at utenriks- og innenriksflyvninger skal behandles forskjellig. Norwegian sier det kun er på langdistanse selskapet vil ha baser også utenfor Europa. I dag har Norwegian langdistansebaser i London, New York og Bangkok.
Norwegian sier det bare vil bruke ansatte ved baser utenfor EU og EØS på langdistanseflyvninger.
– Norwegian har overhodet ingen planer om å bruke ansatte fra tredjepartsland på flyvninger innen Europa. Det skal skje med europeisk crew, sier Skånvik.
Nå har regjeringen foreslått å endre forskriften, så det ikke lenger har betydning om Norwegian eller andre selskaper flyr med ansatte fra Thailand og USA.
«Det er motstrid»
Norwegian er nærmere et gjennomslag for å bruke mannskapet det vil.– Dette handler om at vi ønsker likebehandling av norske og utenlandske flyselskaper, uavhengig av hvilket land flyene er registrert, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian.
Norwegian varslet ifjor sommer søksmål mot staten for å få avklart hvilke regler som gjelder for norske flyselskaper.
– Hjalp det for å få en avklaring?
– Jeg tror regjeringen uansett har ønsket å rydde opp, siden det er motstrid mellom norske regler og Schengens grenseforordning, sier Skånvik.
– Tror dere endringen går gjennom?
– Ja, fordi diskusjonen om egne regler for norskregistrerte fly har vært helt hinsides, sier hun.
Vil kjempe mot
Norsk Flygerforbund og LO har engasjert seg for å hindre at Norwegian flytter deler av virksomheten til andre kontinenter.– Denne endringen av regelverket vil vi kjempe mot med nebb og klør, sier Jack Netskar, leder for internasjonale spørsmål i Norsk Flygerforbund.
Han mener Norge åpner for ubegrenset bruk av mannskap fra tredjepartsland, og at det kan true arbeidsmarkedet i flybransjen.
– Vi stiller oss uforstående til en lempning av utlendingsforskriften. Det er i strid med prinsippene som diskuteres i utredningen forøvrigfor øvrig, sier han.
I forskriftsforslaget står det at utenriks- og innenriksflyvninger skal behandles forskjellig. Norwegian sier det kun er på langdistanse selskapet vil ha baser også utenfor Europa. I dag har Norwegian langdistansebaser i London, New York og Bangkok.
Norwegian sier det bare vil bruke ansatte ved baser utenfor EU og EØS på langdistanseflyvninger.
– Norwegian har overhodet ingen planer om å bruke ansatte fra tredjepartsland på flyvninger innen Europa. Det skal skje med europeisk crew, sier Skånvik.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.