søndag 17. juli 2016

Norwegian - Skifter fokus fra A320neo til A321LR - TU

Norweigan skal motta åtte A321LR i 2019.
Norweigan skal motta åtte A321LR i 2019. (Foto: Norwegian)


NORWEGIAN A321LR

Norwegian bestiller ny flytype fra Airbus

30 eksemplarer av «B757-erstatteren».




Norwegian er en stor Boeing-kunde, og blir snart Europas første 737 Max-operatør, og nå gjør flyselskapet seg stadig mer bemerket også hos konkurrenten Airbus.
Norwegian har bestilt 30 eksemplarer av Airbus A321LR og blir blant de aller første til å ta i bruk den nye versjonen som kommer i 2019.
Dette blir smalbuksflyet, altså med én midtgang, med størst rekkevidde.

Gjør om på 2012-ordren

Det er ikke snakk om en nybestilling, men en omgjøring av bestillingen som ble gjort i juni 2012 på 100 A320 Neo.
Nå skal 30 av disse flyene i stedet konverteres til A321LR med større passasjerkapasitet og rekkevidde.
Det er datterselskapet Arctic Aviation Assets (AAA) som har inngått avtalen, og det er Norwegian selv som har tenkt å benytte flyene, i motsetning til de første A320 Neo som leveres i år og som leies ut.
De første åtte A321-flyene kommer i 2019.
A321 er den lengste versjonen i A320-serien, og kan på det meste presse inn 240 seter. 
A320 Neo, som altså er den remotoriserte versjonen av serien, ble tatt i bruk på starten av dette året.
LR-utgaven, som altså står for forlenget rekkevidde, har ikke eksistert tidligere. Den får en maksimal avgangsvekt (mtow) på 97 tonn og blir i stand til å frakte 206 passasjerer 4.000 nautiske mil.
I Norwegians énklassekonfigurasjon blir det plass til om lag 220 passasjerer.
– A321LR er det eneste mellomdistanseflyet av denne størrelsen på markedet og flytypen passer svært godt inn i vår fremtidige flåte, både med tanke på størrelse, rekkevidde og lavt drivstofforbruk. Vi vil kunne få en betydelig kostnadsfordel og økt konkurransekraft fremover, heter det fra Norwegian-sjef Bjørn Kjos i en pressemelding
Norwegian blir blant de første til å ta i bruk denne versjonen av A320 Neo-serien.
Air Lease Corporation (ALC) er første kunde på A321 i LR-versjon, også dette i 2019.

Overtar for Boeing 757

A321LR ble lansert i forbindelse med Airbus' årlige nyttårspressekonferanse i januar 2015.
Denne versjonen er ment å kunne erstatte Boeing 757, som har vært enerådende på en del mellomlange og tynne ruter, men som så langt ikke har noen soleklar arvtaker.
– Her jakter vi på markedet alle har snakket om, nemlig det som Boeing 757-200 etterlot seg. Et veldig flott fly, dog kanskje litt overmotorisert, sa operativ sjef John Leahy i Airbus da LR-versjonen ble presentert.
Han pekte ut visse ruter på tvers av Atlanteren, mellom Nord- og Sør-Amerika og en del ruter rundt om i Asia.
– Vi kan plukke 500 fly bare på disse rutene og ytterligere 500 fly som vekst i nye markeder med vårt fly som brenner 25-30 prosent mindre drivstoff, sa Leahy.
Og det er nettopp det som nå skjer:
Norwegian skriver i dag at rekkevidden åpner opp for ruter eksempelvis fra østkysten av USA til en rekke flyplasser i Skandinavia og Europa forøvrig.
Flytypen vil også kunne operere mellom Skandinavia og deler av Asia, samt fly til nye markeder som Sør-Amerika fra en rekke andre europeiske destinasjoner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.