– Ikke aktuelt å sette Sikorsky-helikoptrene på bakken
– Det er fullt ut forståelig at offshore-arbeidere kan bli usikre på å fly, etter ulykken utenfor Irland. Men det er ikke aktuelt å innføre noe flyforbud for Sikorsky-helikoptrene nå. Vi må vite mer om årsaken, sier luftfartsdirektør Lars Kobberstad til Aftenbladet.
Oppdatert:
Publisert:
Samarbeidsforumet for helikoptersikkerhet på sokkelen hadde møte på Sola torsdag. I møtet var ikke ulykken utenfor Irland sist mandag tema, ifølge luftfartsdirektøren. Han er samtidig klar på at norske myndigheter følger saken tett.
– Det er trist og tragisk at en slik ulykke skjer. Ut over dette kjenner jeg ikke nok til hendelsesforløpet til å kunne si eller mene noe, sier Kobberstad til Aftenbladet.
– Føre var-prinsippet gjelder ikke ubetinget, og for vår del er det ikke aktuelt å innføre noe flyforbud nå. Først må vi vite årsaken til ulykken, sier Kobberstad.
I dag er Norge og Storbritannia alene om å opprettholde flyforbudet for disse helikoptrene, etter at både produsenten Airbus og det europeiske luftfartssikkerhetsbyrået (EASA) opphevet flyforbudet for Super Puma H225-helikoptre fra Airbus 7. oktober i fjor. EASA har iverksatt tiltak etter Turøy-ulykken som de mener er tilstrekkelige for sikkerheten.
– Det mener altså ikke vi, og heller ikke britiske myndigheter. Det er fortsatt for mange usikkerhetsmomenter til at vi kan oppheve forbudet. Og i dag er det umulig å si når vi vet nok, sier Kobberstad.
– Vi hadde et godt møte, der målet var at alle deltakerne skal få den samme kunnskapen. Men det kom ikke fram noe vi ikke visste fra før, sier luftfartsdirektør Lars Kobberstad til Aftenbladet.
Og både det norske Luftfartstilsynet og tilsvarende myndighet i Storbritannia holder fast ved at flyforbudet for Super Puma-helikoptrene ikke blir opphevet.
– Vi kommer ikke til å oppheve forbudet før vi mener det er trygt å fly disse helikoptrene, sier Kobberstad.
– Hva skal til for at det skal bli trygt å fly?
– Det vil jeg ikke gå inn på i detalj. Dette er vurderinger vi skal gjøre etter hvert som vi får mer informasjon. Vi har ingen planer om å oppheve flyforbudet nå.
– Hvem skal gi den informasjonen?
– Det kan være flere parter. Blant annet vet vi jo at havarikommisjonen kommer med sin foreløpige rapport i slutten av april, sier Kobberstad.
Før Turøy-ulykken brukte Statoil til sammen sju Super Puma-helikoptre av typen H225 på norsk sokkel. Nå er disse erstattet av helikoptertypen Sikorsky S-92, som er samme type som styrtet utenfor kysten av Irland natt til 14. mars.
Kaptein Dara Fitzpatrick (45) døde, tre er fortsatt savnet etter ulykken med et CHC-helikopter som jobbet på oppdrag for den irske kystvakten.
Senest i januar ble alle Sikorsky S92 satt på bakken etter at Sikorsky S-92-helikopter spant rundt på et helidekk på britisk sektor i romjulen.
Det ble funnet feil med på flere maskiner, ifølge blant andre Stv News.
– Det er trist og tragisk at en slik ulykke skjer. Ut over dette kjenner jeg ikke nok til hendelsesforløpet til å kunne si eller mene noe, sier Kobberstad til Aftenbladet.
- LES OGSÅ:
– Føre var-prinsippet gjelder ikke ubetinget
– Sikorsky-helikoptrene flyr norske oljearbeidere til og fra sokkelen i dag. Burde ikke føre var-prinsippet gjelde, slik at man setter også disse helikoptrene på bakken inntil man kjenner årsaken til ulykken utenfor Irland?– Føre var-prinsippet gjelder ikke ubetinget, og for vår del er det ikke aktuelt å innføre noe flyforbud nå. Først må vi vite årsaken til ulykken, sier Kobberstad.
Flyforbudet opprettholdes
Tema for møtet i samarbeidsforumet var flyforbudet for to typer såkalte Super Puma-helikoptre etter Turøy-ulykken 29. april i fjor. Tolv menn og én kvinne omkom i ulykken.I dag er Norge og Storbritannia alene om å opprettholde flyforbudet for disse helikoptrene, etter at både produsenten Airbus og det europeiske luftfartssikkerhetsbyrået (EASA) opphevet flyforbudet for Super Puma H225-helikoptre fra Airbus 7. oktober i fjor. EASA har iverksatt tiltak etter Turøy-ulykken som de mener er tilstrekkelige for sikkerheten.
– Det mener altså ikke vi, og heller ikke britiske myndigheter. Det er fortsatt for mange usikkerhetsmomenter til at vi kan oppheve forbudet. Og i dag er det umulig å si når vi vet nok, sier Kobberstad.
- LES OGSÅ:
– Intet nytt
Både Airbus og EASA var kalt inn til møtet i samarbeidsforumet på Sola torsdag.– Vi hadde et godt møte, der målet var at alle deltakerne skal få den samme kunnskapen. Men det kom ikke fram noe vi ikke visste fra før, sier luftfartsdirektør Lars Kobberstad til Aftenbladet.
Og både det norske Luftfartstilsynet og tilsvarende myndighet i Storbritannia holder fast ved at flyforbudet for Super Puma-helikoptrene ikke blir opphevet.
– Vi kommer ikke til å oppheve forbudet før vi mener det er trygt å fly disse helikoptrene, sier Kobberstad.
– Hva skal til for at det skal bli trygt å fly?
– Det vil jeg ikke gå inn på i detalj. Dette er vurderinger vi skal gjøre etter hvert som vi får mer informasjon. Vi har ingen planer om å oppheve flyforbudet nå.
– Hvem skal gi den informasjonen?
– Det kan være flere parter. Blant annet vet vi jo at havarikommisjonen kommer med sin foreløpige rapport i slutten av april, sier Kobberstad.
Statoil nekter å fly Super Puma
Statoil har sagt at selskapet ikke vil ta i bruk H225-helikopteret, selv om Luftfartstilsynet skulle oppheve flyforbudet etter press fra EASA og overvåkingsorganet ESA.Før Turøy-ulykken brukte Statoil til sammen sju Super Puma-helikoptre av typen H225 på norsk sokkel. Nå er disse erstattet av helikoptertypen Sikorsky S-92, som er samme type som styrtet utenfor kysten av Irland natt til 14. mars.
Kaptein Dara Fitzpatrick (45) døde, tre er fortsatt savnet etter ulykken med et CHC-helikopter som jobbet på oppdrag for den irske kystvakten.
Senest i januar ble alle Sikorsky S92 satt på bakken etter at Sikorsky S-92-helikopter spant rundt på et helidekk på britisk sektor i romjulen.
Det ble funnet feil med på flere maskiner, ifølge blant andre Stv News.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.