«Verdens beste» advokater bistår Turøy-etterlatte med erstatningskrav
mot Airbus
29. april er det to år siden
et Super Puma-helikopter som fløy oljearbeidere for Statoil styrtet utenfor
Bergen. 13 personer døde. Nå vurderer etterlatte å kreve store erstatningsbeløp
fra Airbus og underleverandører.
OPPDATERT: 23.MAR.2018 12:50
PUBLISERT: 23.MAR.2018 12:07
Av: Elisabeth Seglem
Amerikanske
Kreindler & Kreindler LLP arbeider med et erstatningskrav rettet mot
helikopterprodusenten Airbus og deres underleverandører på vegne av
Turøy-etterlatte. Det bekrefter advokat og partner Stephan Eriksson i
Stockholm-baserte Excello Advokatbyrå.
–
Vi representerer alle familien etter Super Puma-ulykken ved Turøy. Våre krav
konsentrerer seg om å identifisere underliggende og medvirkende årsaker til
ulykken, og å sørge for at nødvendige skritt blir tatt for å forhindre at dette
skjer igjen, sier Eriksson i en epost til Aftenbladet. Han jobber sammen med
New York-advokatene Urban Olson and Brian Alexander fra Kreindler &
Kreindler LLp med å forberede søksmålet.
«Verdens
beste» på flyulykker
Kreindler
& Kreindler LLp er spesialister på søksmål etter store ulykker og
hendelser. Erstatningskrav etter Malaysia Airlines-forsvinningen i 2014 og
Germanwings-styrten over Alpene i 2015, er saker de har jobbet med. Det samme
er Pan Am/Lockerbie-terroren i 1988 og 11. september-angrepet i USA i 2001.
Ett år etter Turøy-ulykken der 13 menneseker omkom da et Airbus
Helicopters H225 Super Puma fra CHC Helikopter Service styret ved Turøy i
Hordaland, arrangerte Statoil en minnemarkering. Hurtigbåten «Ekspressen»
fraktet pårørende ut til ulykkesstedet.
JON INGEMUNDSEN
FAKTA:
TURØY-ULYKKEN OG ÅRSAKER
–
De er velrenommerte innen fagfeltet, og vi vurderte at vi måtte innlede et
samarbeid for å gi de etterlatte mulighet til å vurdere sine erstatningskrav av
de som er best i verden på dette, sier advokat Svein Kjetil Lode Svendsen i
Advokatfirmaet Elden i Stavanger. Han har bistått de etterlatte etter ulykken
29. april 2016.
Endelig
granskingsrapport fra Havarikommisjonen er ventet i løpet av våren.
–
Men det jobbes allerede med å forberede et erstatningskrav, sier Lode Svendsen.
I
Norge får de etterlatte dekning fra forsikringsselskapene etter luftfartsloven.
Men så er spørsmålet, ifølge bistandsadvokaten, om det er andre
erstatningsposter eller skyldforhold ut over det rent objektive, som kan rettes
mot helikopterprodusenten Airbus og deres underleverandører.
–
Du kan si det handler om skyld eller produktansvar, bekrefter Lode Svendsen.
Amerikanske
advokatfirmaer jobber ofte med no cure no pay avtaler, som betyr at klientene
ikke risikerer å betale for juridisk bistand med mindre man oppnår
erstatningsutbetaling. Advokatene vil da motta et en prosentandel av
resultatet.
–
Det ligger i sakens natur at man ikke fremmer erstatningkrav med mindre det er
utsikt til økonomisk kompensasjon av betydning, sier Lode Svendsen.
Advokat Svein Kjetil Lode Svendsen i Advokatfirmaet Elden i Stavanger
har bistått de etterlatte etter ulykken 29. april 2016.
FREDRIK REFVEM
«Airbus
får kritikk»
De
etterlatte får ikke lese eller uttale seg til granskingsrapporten fra
Havarikommisjonen ennå, men har via pressekontakter fått vite at
helikopterprodusenten Airbus ikke kommer godt ut av det. Det bekrefter Lode
Svendsen
–
Ut i fra de meldingene vi har fått, så rettes det krass kritikk mot Airbus,
sier Svein Kjetil Svendsen i Advokatfirmaet Elden i Stavanger.
Bildet er tatt i lokalene hos Havarikommisjonen.
GEIR SØNDELAND
De
etterlatte har klaget til norske myndigheter på at de ikke er regnet som en
høringsinstans, men har fått avslag.
–
Vi er ikke vurdert som part i saken. Det er spesielt at de etterlatte ikke
anses som berørte parter som skal få rapporten på høring, men vi har valgt ikke
å rettsliggjøre dette, Svendsen.
I
stedet påla Samferdselsdepartementet Havarikommisjonen å holde et informasjonsmøte
med de etterlattes advokater. Sammen med kollegaene Bjørn Kvernberg og Oda
Evensen fra advokatfirmaet Elden møtte Svendsen Havarikommisjonen 3. november i
fjor.
–
De etterlatte fikk en god bekreftelse. Havarikommisjonens etterforskning er tillitvekkende
og vi ser at de jobber uavhengig av de tunge økonomiske interessene som er i
saken og det presset som har vært fra alle kanter, sier Lode Svendsen.
–
Hva mener du med press?
–
Det er klart at når Airbus, den skadevoldende part, er såpass involvert i
undersøkelsene etter ulykken, så er det klart at en vurdering er gjort opp mot
uavhengighet og Airbus’ økonomiske interesser.
Men
de etterlatte ble beroliget da de fikk vite at flydeler som skulle til analyser
hos helikopterprodusenten, ble sendt godt forseglet til Frankrike.
–
Det har vært gode rutiner for forsegling av pakker som ikke ble åpnet før
havarikommisjonen var på plass. De tok også bilder av når forseglingen ble
åpnet, noe som ga oss trygghet for at dette ble gjort skikkelig, sier Lode
Svendsen.
Havarikommisjonen
har hatt bistand fra den franske og den engelske havarikommisjonen i tillegg
til representanter for Luftfartstilsynet og EUs flysikkerhetsbyrå EASA.
Avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i SHT midt blant deler av
ulykkeshelikopteret under granskingen på årsaken til ulykken.
GEIR SØNDELAND
Granskingen
er over
Statens
Havarikommisjon for Transport (SHT) har sendt sluttrapporten etter granskingen
av Turøy-ulykken ut på høring. Frist for å komme med kommentarer er andre uke
av april, forteller avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i SHT.
–
Etter slike omfattende og krevende undersøkelser er det forventet at det vil
være mange kommentarer og prosessen med å behandle disse kan derfor være
utfordrende. Så lenge premissene ikke er kjent så er det heller ikke mulig å gi
en eksakt dato for ferdigstillelse og offentliggjøring. Havarikommisjonen
starter behandlingene av kommentarene straks de mottas og vil arbeide uavkortet
for raskest mulig ferdigstillelse, sier Halvorsen.
Han legger til at de de pårørende vil
bli invitert til en egen gjennomgang umiddelbart før rapporten offentliggjøres.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.