lørdag 24. mars 2018

Helikopter - Turøyulykken vil antakelig blir rettslig belyst - Stavanger Aftenblad


«Verdens beste» advokater bistår Turøy-etterlatte med erstatningskrav mot Airbus
29. april er det to år siden et Super Puma-helikopter som fløy oljearbeidere for Statoil styrtet utenfor Bergen. 13 personer døde. Nå vurderer etterlatte å kreve store erstatningsbeløp fra Airbus og underleverandører.
OPPDATERT: 23.MAR.2018 12:50

 PUBLISERT: 23.MAR.2018 12:07


  
Amerikanske Kreindler & Kreindler LLP arbeider med et erstatningskrav rettet mot helikopterprodusenten Airbus og deres underleverandører på vegne av Turøy-etterlatte. Det bekrefter advokat og partner Stephan Eriksson i Stockholm-baserte Excello Advokatbyrå.
– Vi representerer alle familien etter Super Puma-ulykken ved Turøy. Våre krav konsentrerer seg om å identifisere underliggende og medvirkende årsaker til ulykken, og å sørge for at nødvendige skritt blir tatt for å forhindre at dette skjer igjen, sier Eriksson i en epost til Aftenbladet. Han jobber sammen med New York-advokatene Urban Olson and Brian Alexander fra Kreindler & Kreindler LLp med å forberede søksmålet.
«Verdens beste» på flyulykker
Kreindler & Kreindler LLp er spesialister på søksmål etter store ulykker og hendelser. Erstatningskrav etter Malaysia Airlines-forsvinningen i 2014 og Germanwings-styrten over Alpene i 2015, er saker de har jobbet med. Det samme er Pan Am/Lockerbie-terroren i 1988 og 11. september-angrepet i USA i 2001.


Ett år etter Turøy-ulykken der 13 menneseker omkom da et Airbus Helicopters H225 Super Puma fra CHC Helikopter Service styret ved Turøy i Hordaland, arrangerte Statoil en minnemarkering. Hurtigbåten «Ekspressen» fraktet pårørende ut til ulykkesstedet.
 JON INGEMUNDSEN
FAKTA: TURØY-ULYKKEN OG ÅRSAKER
– De er velrenommerte innen fagfeltet, og vi vurderte at vi måtte innlede et samarbeid for å gi de etterlatte mulighet til å vurdere sine erstatningskrav av de som er best i verden på dette, sier advokat Svein Kjetil Lode Svendsen i Advokatfirmaet Elden i Stavanger. Han har bistått de etterlatte etter ulykken 29. april 2016.
Endelig granskingsrapport fra Havarikommisjonen er ventet i løpet av våren.
– Men det jobbes allerede med å forberede et erstatningskrav, sier Lode Svendsen.
I Norge får de etterlatte dekning fra forsikringsselskapene etter luftfartsloven. Men så er spørsmålet, ifølge bistandsadvokaten, om det er andre erstatningsposter eller skyldforhold ut over det rent objektive, som kan rettes mot helikopterprodusenten Airbus og deres underleverandører.
– Du kan si det handler om skyld eller produktansvar, bekrefter Lode Svendsen.
Amerikanske advokatfirmaer jobber ofte med no cure no pay avtaler, som betyr at klientene ikke risikerer å betale for juridisk bistand med mindre man oppnår erstatningsutbetaling. Advokatene vil da motta et en prosentandel av resultatet.
– Det ligger i sakens natur at man ikke fremmer erstatningkrav med mindre det er utsikt til økonomisk kompensasjon av betydning, sier Lode Svendsen.


Advokat Svein Kjetil Lode Svendsen i Advokatfirmaet Elden i Stavanger har bistått de etterlatte etter ulykken 29. april 2016.
 FREDRIK REFVEM
«Airbus får kritikk»
De etterlatte får ikke lese eller uttale seg til granskingsrapporten fra Havarikommisjonen ennå, men har via pressekontakter fått vite at helikopterprodusenten Airbus ikke kommer godt ut av det. Det bekrefter Lode Svendsen
– Ut i fra de meldingene vi har fått, så rettes det krass kritikk mot Airbus, sier Svein Kjetil Svendsen i Advokatfirmaet Elden i Stavanger.


Bildet er tatt i lokalene hos Havarikommisjonen.
 GEIR SØNDELAND
De etterlatte har klaget til norske myndigheter på at de ikke er regnet som en høringsinstans, men har fått avslag.
– Vi er ikke vurdert som part i saken. Det er spesielt at de etterlatte ikke anses som berørte parter som skal få rapporten på høring, men vi har valgt ikke å rettsliggjøre dette, Svendsen.
I stedet påla Samferdselsdepartementet Havarikommisjonen å holde et informasjonsmøte med de etterlattes advokater. Sammen med kollegaene Bjørn Kvernberg og Oda Evensen fra advokatfirmaet Elden møtte Svendsen Havarikommisjonen 3. november i fjor.
– De etterlatte fikk en god bekreftelse. Havarikommisjonens etterforskning er tillitvekkende og vi ser at de jobber uavhengig av de tunge økonomiske interessene som er i saken og det presset som har vært fra alle kanter, sier Lode Svendsen.
– Hva mener du med press?
– Det er klart at når Airbus, den skadevoldende part, er såpass involvert i undersøkelsene etter ulykken, så er det klart at en vurdering er gjort opp mot uavhengighet og Airbus’ økonomiske interesser.
Men de etterlatte ble beroliget da de fikk vite at flydeler som skulle til analyser hos helikopterprodusenten, ble sendt godt forseglet til Frankrike.
– Det har vært gode rutiner for forsegling av pakker som ikke ble åpnet før havarikommisjonen var på plass. De tok også bilder av når forseglingen ble åpnet, noe som ga oss trygghet for at dette ble gjort skikkelig, sier Lode Svendsen.
Havarikommisjonen har hatt bistand fra den franske og den engelske havarikommisjonen i tillegg til representanter for Luftfartstilsynet og EUs flysikkerhetsbyrå EASA.


Avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i SHT midt blant deler av ulykkeshelikopteret under granskingen på årsaken til ulykken.
 GEIR SØNDELAND
Granskingen er over
Statens Havarikommisjon for Transport (SHT) har sendt sluttrapporten etter granskingen av Turøy-ulykken ut på høring. Frist for å komme med kommentarer er andre uke av april, forteller avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i SHT.
– Etter slike omfattende og krevende undersøkelser er det forventet at det vil være mange kommentarer og prosessen med å behandle disse kan derfor være utfordrende. Så lenge premissene ikke er kjent så er det heller ikke mulig å gi en eksakt dato for ferdigstillelse og offentliggjøring. Havarikommisjonen starter behandlingene av kommentarene straks de mottas og vil arbeide uavkortet for raskest mulig ferdigstillelse, sier Halvorsen.
Han legger til at de de pårørende vil bli invitert til en egen gjennomgang umiddelbart før rapporten offentliggjøres.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.