Biometrisk boarding vinder frem
Løsninger med biometrisk boarding bliver stadig mere udbredt, og nu har også Lufthansa taget teknikken i brug i Los Angeles International Airport.
Når passagerer verden over skal boarde verdens største fly, Airbus A380, så kan det tage lang tid for flyselskaberne, inden den sidste rejsende bliver budt velkommen om bord.
Men hos det tyske flyselskab Lufthansa har man skiftet den manuelle boardingproces ud med en automatisk, hvis man vel at mærke skal med selskabets A380 fra Los Angeles International Airport (LAX). Det skriver Air Transport World.
Lufthansa har nemlig indført den såkaldte ansigtsgenkendelses-teknologi for sine passagerer i den store californiske lufthavn. Når passagererne skal boarde flyet, vil det foregå helt uden menneskelig kontakt, og processen vil på den måde udelukkende foregå automatisk.
Rent praktisk foregår det ved, at passagererne ved gaten får scannet ansigtet, inden der også sker et automatisk tjek af passet. Er det hele i orden, kan passagererne fortsætte gennem kontrollen og ud til flyet.
Effektiv boarding
Den automatiske verifikationsproces er udviklet af en række forskellige aktører. Teknologivirksomheden Amadeus, US Customs and Border Protection (CBP), LAX samt Vision-Box, der udbyder ansigtsgenkendelsessystemet.
Den automatiske verifikationsproces er udviklet af en række forskellige aktører. Teknologivirksomheden Amadeus, US Customs and Border Protection (CBP), LAX samt Vision-Box, der udbyder ansigtsgenkendelsessystemet.
Under de første forsøg med teknikken i LAX lykkedes Lufthansa med at boarde 350 passagerer på en Airbus A380 på cirka 20 minutter. Hver passager skal kun bruge omkring tre sekunder på at boarde. Flyselskabet har én daglig afgang fra den amerikanske storlufthavn til Frankfurt.
”Vi forventer, at biometrisk boarding i nær fremtid vil blive almindeligt brugt over hele USA og andre steder,” siger Bjoern Becker, Lufthansas chef for produkter og digitale tjenester.
Lufthansa har store planer om at videreføre teknologien til andre amerikanske destinationer og til andre passagerer-kontaktpunkter i lufthavnene – eksempelvis ved sikkerhedskontrollen.
Britisk indførelse
Ansigtsgenkendelses-teknologien er dog ikke helt ny i LAX. I december sidste år begyndte British Airways at tage automatikken i brug i lufthavnens gate 152, 154 og 156.
Ansigtsgenkendelses-teknologien er dog ikke helt ny i LAX. I december sidste år begyndte British Airways at tage automatikken i brug i lufthavnens gate 152, 154 og 156.
Det britiske flyselskab begyndte faktisk allerede i april samme år at indføre tests med biometrisk boarding i Terminal 5 i London Heathrow, hvor British Airways sender indenrigsfly af sted fra.
“Indførelsen af de nye automatiske boardinggates er en del af en større investering i ny teknologi, som vil forbedre vores kunders oplevelse i lufthavnen, når de flyver med British Airways,” sagde Anne-Louise Eppler, nordisk salgschef hos British Airways, ved dén lejlighed.
British Airways og Lufthansa har således begge fundet stor gevinst ved ansigtsgenkendelses-teknikken, som skal gøre boarding-processerne mere smidige. Hidtil har man som bekendt altid skullet forevise sit pas manuelt til en medarbejder ved gaten.
Eksempel fra Norden
Sidste år begyndte den finske, statslige lufthavnsoperatør Finavia og flyselskabet Finnair at teste ansigtsgodkendelse ved check-in i Helsinki Vantaa-lufthavnen i den finske hovedstad.
Sidste år begyndte den finske, statslige lufthavnsoperatør Finavia og flyselskabet Finnair at teste ansigtsgodkendelse ved check-in i Helsinki Vantaa-lufthavnen i den finske hovedstad.
Finnair-kunder blev inviteret til at deltage i testene, og de skulle via en testapplikation sende deres ansigtsportrætter til testsystemet. Check-in i selve lufthavnen foregik herefter pr. automatik, inden en medarbejder forhåbentlig kunne verificere kundens oplysninger og manuelt angive det i testsystemet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.