Lufthansa på tilbagetog efter Berlin-kritik
Den stærkt forsinkede Berlin Brandenburg-lufthavn skal rives ned og genopbygges, mener Eurowings-topchef. Lufthansa afviser, at det er koncernens holdning.
Den skulle oprindeligt have været klar i 2011, men Berlin Brandenburg vil først tidligst stå klar i 2020. Hvis den overhovedet kommer til at åbne.
Den stort opslåede, men samtidig stærkt omdiskuterede tyske hovedstadslufthavn er blevet en skandale i tysk luftfart. Åbningen er igen og igen blevet udsat, men nu stiler man således mod en åbning om to og et halvt år.
I mellemtiden er utilfredsheden og ikke mindst utålmodigheden blevet stor blandt storlufthavnens – måske – kommende kunder.
Thorsten Dirks, der er koncernchef for Lufthansa-datterselskabet Eurowings, er efterhånden godt gal i skralden over håndteringen af Berlin Brandenburg. Han er faktisk så utilfreds, at han har opfordret til, at lufthavnen bliver ”revet ned og genopbygget”, som han udtalte i fredags ifølge luftfartsmediet Aviator.
Forældede faciliteter
Eurowings-chefen har med andre ord mistet troen på lufthavnen og tilliden til de folk, der har ansvaret for at få realiseret projektet. På grund af de mange års forsinkelse er Lufthansas faciliteter i Berlin Brandenburg mere eller mindre blevet forældet, lyder det.
Eurowings-chefen har med andre ord mistet troen på lufthavnen og tilliden til de folk, der har ansvaret for at få realiseret projektet. På grund af de mange års forsinkelse er Lufthansas faciliteter i Berlin Brandenburg mere eller mindre blevet forældet, lyder det.
”Faciliteterne var helt klar til den første åbningsdato. Vi skal genopbygge alt i Berlin,” lød det fra Thorsten Dirks.
Men selv om Thorsten Dirks skulle have en klar og markant holdning til situationen, er det langt fra, hvad ledelsen i Lufthansa mener om Berlin Brandenburg.
”Selvfølgelig opfordrer Lufthansa-koncernen ikke til en genopbygning af Berlin Brandenburg,” sagde en talsmand for Eurowings søndag ifølge nyhedsbureauet Reuters.
Svimlende milliardbeløb
Inden terminalerne i Berlin Brandenburg overhovedet kan lukkes op, er der imidlertid brug for endnu flere midler til at finansiere byggeriet. Bestyrelsen har tidligere i år bedt ejerne, bystyret i Berlin og delstaten Brandenburg, om at skaffe 700 millioner euro – svarende til over 5,7 milliarder kroner. Det afslørede en revideret forretningsplan.
Inden terminalerne i Berlin Brandenburg overhovedet kan lukkes op, er der imidlertid brug for endnu flere midler til at finansiere byggeriet. Bestyrelsen har tidligere i år bedt ejerne, bystyret i Berlin og delstaten Brandenburg, om at skaffe 700 millioner euro – svarende til over 5,7 milliarder kroner. Det afslørede en revideret forretningsplan.
Inklusiv denne ekstra-finansiering vil den samlede anlægspris af den mest omtalte ikke-åbnede lufthavn nogensinde i Tyskland løbe op i vilde 7,3 milliarder euro – eller godt 54,3 milliarder danske kroner.
Lufthavnen vil dermed få en samlet pris på, hvad der svarer til 2,5 Storbæltsbroer. Og storlufthavnen vil blive 3,5 gange dyrere end forventet i første omgang.
De mange ekstra udgifter til byggeriet har løbende fundet sted gennem skandaleårene. Senest har man måtte indse, at der skal ske udskiftning af 750 informationsskærme til passagererne i Berlin Brandenburg. Og det vil koste i omegnen af 500.000 euro – svarende til cirka 3,7 millioner danske kroner.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.