Dansk luftfart samlet til konference om pilotuddannelse
Flyveskolen Center Air Pilot Academy holdt onsdag en konference for repræsentanter fra den danske luftfartsbranche, hvor der blev talt uddannelse af fremtidens piloter.
SAS, Primera Air, Air Greenland og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen var blandt de fremmødte, da der onsdag blev afholdt et stort arrangement hos Center Air Pilot Academy i Roskilde Lufthavn.
Konferencen havde fået navnet Danish Aviation Network Symposium, og de omkring 30 deltagere stimlede sammen i flyveskolens nye simulatorcenter, som ligger i umiddelbar tilknytning til skolens øvrige bygninger. Den karakteristiske mini-rundbuehangar var gjort klar, og efter en gang morgenmad tog deltagerne plads i de vaskeægte, aflagte flysæder, som er indkøbt til simulatorcenteret.
Formålet med konferencen var at samle repræsentanter fra hele den danske luftfart, der sammen kunne diskutere og debattere, hvordan man i fremtiden uddanner de bedste og mest kompetente piloter.
Dagen bestod af en masse foredrag og fælles dialog med indlagte pauser, hvor de forskellige repræsentanter kunne fortsætte dialogen og tankerne om fremtidens piloter.
Der var enkelte afbud op til konferencen, men tilslutningen var stadig ganske fin. Gennem den otte timer lange konference var det tydeligt, at de forskellige repræsentanter havde mødt velvilligt op for at være ærlige om fremtidens uddannelse af piloter.
Stor pilotmangel
Christian Thorhauge var Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens repræsentant, og han arbejder blandt andet med personcertificering af piloter, kabinebesætninger og flymekanikere. Han er selv tidligere pilot hos SAS og har stor indsigt i luftfartsbranchen.
Christian Thorhauge var Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens repræsentant, og han arbejder blandt andet med personcertificering af piloter, kabinebesætninger og flymekanikere. Han er selv tidligere pilot hos SAS og har stor indsigt i luftfartsbranchen.
Han fremhævede det faktum, at Boeing har estimeret en fremtidig efterspørgsel på yderligere 500.000 piloter på globalt plan.
”Det er interessant, at vi er i en verdenssituation, hvor der er enormt behov for piloter. Boeing erklærede for ikke så længe siden – støttet af Airbus – at der mangler 500.000 piloter. Det er til at tage og føle på,” sagde han og fortalte om, hvilke kompetencer en pilot skal have i fremtiden – foruden at kunne styre et fly.
Ved et besøg hos Airbus i Toulouse talte Christian Thorhauge med en række medarbejdere, der fremlagde forudsigelser om fremtidens piloter på fly. Og det gav interessante input i forhold til debatten om, hvordan man skal uddanne piloter i fremtiden.
”Deres tankerække er, at det går mod en ’single pilot operation’. Det er min påstand, at der inden for 10 år produceres fly til kun én pilot. På sigt er det en sekundær kompetence, at man kan klikke en autopilot ud og styre et fly. Om yderligere 10 år er det min påstand, at der ingen piloter sidder i cockpittet,” lød det.
Med til konferencen var to pilotelever med navnene SOP og TØL, og Christian Thorhauge gjorde det imidlertid klart over for de to unge mennesker, at de ikke skal være bekymrede for job i fremtiden. De dystre udsigter for pilotbehov i fremtiden er således baseret på Airbus’ tanker om teknologiens fremskred. Fremtidsfly med én eller slet ingen piloter i cockpittet ligger om muligt endnu længere ude i fremtiden, hvilket de fleste konferencedeltagere også syntes at mene.
Fokus på situationsløsning
Senere på dagen holdt Søren Seindal Agner fra Aeroteam et interessant oplæg om fordel ved læringsspil og simulator i klasseværelset. Han har selv arbejdet som kabinebesætningsmedlem og senere som pilot, og han er manden bag brætspillet Mayday.
Senere på dagen holdt Søren Seindal Agner fra Aeroteam et interessant oplæg om fordel ved læringsspil og simulator i klasseværelset. Han har selv arbejdet som kabinebesætningsmedlem og senere som pilot, og han er manden bag brætspillet Mayday.
”Når man snakker beslutningsprocesser i dag, så er problemet nogle gange irrelevant. Det handler mere om håndteringen af situationen. Så man skal skifte sit mindset fra problemløsning til situationsløsning. Og hvornår skal man det? Det er det, vi skal lære de unge mennesker. Problemløsning er én ting, situationshåndtering er en helt anden side af sagen,” sagde Søren Seindal Agner.
Mayday-brætspillet har han opfundet for at øge piloters og kabinebesætningsmedlemmers ikke-tekniske færdigheder, hvor man således bliver stillet over for at løse en række situationer.
”Man får en masse begivenheder, som er normale, og ud fra dem får man nogle dilemmaer, som man skal løse hen ad vejen. Og det styrker beslutningsprocesserne i forhold til kritiske situationer om bord på et fly,” forklarede Søren Seindal Agner, der især talte om at styrke piloters disciplin, så der bliver større basis for at udvikle deres kompetencer i et cockpit.
Dagen hos Center Air Pilot Academy sluttede med spændende indlæg fra Peter Lethin Larsen fra Air Greenland og Rasmus Ilsøe fra SAS. Det førte til en afsluttende og interessant – og yderst vigtig – debat om, hvorvidt flyselskaber skal have aftaler med konkrete flyveskoler for at have muligheden for at følge pilotaspiranter og styrke elevernes vej gennem uddannelsen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.