Boklansering om løsarbeidersamfunnet:
– Bjørn Kjos er kongen av fagforeningsknusing
Forfatterne av boka «Løsarbeidersamfunnet» jubler over rettssaken mot Aleris, men utnevner Norwegian-sjef Bjørn Kjos til «kongen av fagforeningsknusing».
ARENDAL (ABC Nyheter): Fagforbundets anmeldelse av helse- og omsorgskonsernet Aleris for arbeidslivskriminalitet forrige uke, kunne ikke kommet mer beleilig for forfatterne av boka «Løsarbeidersamfunnet» som ble lansert mandag under Arendalsuka.
Forfatterne, redaktøren av arbeidslivet.no og forhenværende hodejeger Elin Ørjasæter, samt Line Eldring, arbeidslivsforsker, nå ansatt i Fellesforbundet, beskriver nemlig Aleris sine metoder for å omgå faste ansettelser som en viktig ny trend.
– Vi er veldig glade for rettssaken som kommer opp mot Aleris nå, sa Line Eldring under presentasjonen.
I boka omtaler de det Aleris driver med som «maskerte ansettelser» - ansatte blir forkledd som selvstendig næringsdrivende. Metoden er ett av temaene i anmeldelsen forrige uke av Aleris med påstand om arbeidslivskrimintalitet.
Mer om det siden.
For enda hardere medfart får Norwegian-sjef Bjørn Kjos i boka.
I slutten av februar 2015 brøt det ut streik blant pilotene i Norwegian. Men en del av flytrafikken fortsatte, fordi Norwegian leide inn flygere fra det eksterne bemanningsforetaket OSM Aviation. Dette mente pilotene var streikebryteri.
Det var det aldeles ikke, mente konsernsjef Bjørn Kjos, for pilotene var jo
ikke ansatt i selve Norwegian. De var innleid i dattereselskapet Norwegian Air Norway,
2. mars 2015 sa Kjos til Finansavisen at han måtte slå dette datterselskapet
konkurs. Streiken hadde jo ødelagt selskapets økonomi.
«Utsagnet gjorde etter vår vurdering Bjørn Kjos til konge av «union busting» (fagforeningsknusing, journ. anm)., konkluderer forfatterne.
– Sterke ord. Kan dere innestå for kongetittelen - konkurransen virker hard om den tittelen skal vi tro det dere sier om Aleris-debatten, for eksempel?
– I lys av det som skjedde i pilotstreiken ved Norwegian, mener jeg fagforeningsknusing er et greit ord han bør finne seg i, sier Elin Ørjasæter til ABC Nyheter.
– Når det gjelder luftfart, er det et veldig godt eksempel på at internasjonale reguleringer er det eneste som virker. Vi er jo opptatt av at i Norge er det loven som er viktig. Ellers vil kapitalistene velge kortsiktig for å vinne oppdrag. Så vil de på sikt ødelegge for seg selv, legger hun til.
– Spør du for eksempel Byggenærings landsforening, ønsker de mer reguleringer på dette feltet. Men NHO er jo splittet på dette området, sier Ørjasæter.
Les også: Pilotene i Norwegian streiket
– Norwegian har dermed skapt tusenvis av trygge arbeidsplasser i Norge og internasjonalt, noe som har bidratt til både økonomisk vekst og verdiskaping overalt hvor vi har virksomhet, sier han og legger til:
– Så den rette betegnelsen ville vært «Kongen av å skape trygge og gode arbeidsplasser i luftfarten».
– Det er ikke akkurat Norwegians fortjeneste, svarer hun.
Eldring listet under presentasjonen opp fire former for «atypiske arbeidsforhold» som boka gjennomgår.
Ett av dem er altså framveksten av innleie fra bemanningsbyråer, enten tilknyttet konsernet eller utenfra. Et annet er Aleris-modellen, med press for å opptre som selvstendig næringsdrivende som blir engasjert.
– Jeg kjenner gutter som søkte jobb hos Aleris, og som helt på slutten av ansettelsesprosessen får beskjed om at de ikke blir ansatt, men må opprette sitt eget firma og gå på kontrakt. Timelønna var god, men det blir ingen sykelønn av sånt. Så slår de altså i hjel alt av arbeidsmiljølov, sa Ørjasæter under lanseringen, et godt besøkt møte i regi av Fellesforbundet.
I tillegg til bemanningsbyråer og «maskerte ansettelser», trekker de to fram en ny form for kontraktører som vokser fram, fordekt som «delingsøkonomi». Ved hjelp av ny teknologi kan enkeltpersoner bli hyret inn til å gjennomføre oppdrag der de er.
Endelig kan arbeidsgiverne benytte seg av utsendte arbeidere fra EØS-land, gjerne fra EUs fattigste land med lav lønn. Der er arbeidtakerne fast ansatt i sine hjemland, og blir utleid til oppdrag i Norge.
Forfatterne, redaktøren av arbeidslivet.no og forhenværende hodejeger Elin Ørjasæter, samt Line Eldring, arbeidslivsforsker, nå ansatt i Fellesforbundet, beskriver nemlig Aleris sine metoder for å omgå faste ansettelser som en viktig ny trend.
– Vi er veldig glade for rettssaken som kommer opp mot Aleris nå, sa Line Eldring under presentasjonen.
I boka omtaler de det Aleris driver med som «maskerte ansettelser» - ansatte blir forkledd som selvstendig næringsdrivende. Metoden er ett av temaene i anmeldelsen forrige uke av Aleris med påstand om arbeidslivskrimintalitet.
Mer om det siden.
For enda hardere medfart får Norwegian-sjef Bjørn Kjos i boka.
Dette gjorde Kjos til konge
Boka omtaler fire former for strategier norsk næringsliv velger for å omgå krav til fast ansettelse. Bjørn Kjos valgte å opprette bemanningsbyråer i form av datterselskaper, der piloter og kabinpersonale ble ansatt.I slutten av februar 2015 brøt det ut streik blant pilotene i Norwegian. Men en del av flytrafikken fortsatte, fordi Norwegian leide inn flygere fra det eksterne bemanningsforetaket OSM Aviation. Dette mente pilotene var streikebryteri.
Det var det aldeles ikke, mente konsernsjef Bjørn Kjos, for pilotene var jo
ikke ansatt i selve Norwegian. De var innleid i dattereselskapet Norwegian Air Norway,
2. mars 2015 sa Kjos til Finansavisen at han måtte slå dette datterselskapet
konkurs. Streiken hadde jo ødelagt selskapets økonomi.
«Utsagnet gjorde etter vår vurdering Bjørn Kjos til konge av «union busting» (fagforeningsknusing, journ. anm)., konkluderer forfatterne.
NHO splittet
– I lys av det som skjedde i pilotstreiken ved Norwegian, mener jeg fagforeningsknusing er et greit ord han bør finne seg i, sier Elin Ørjasæter til ABC Nyheter.
– Når det gjelder luftfart, er det et veldig godt eksempel på at internasjonale reguleringer er det eneste som virker. Vi er jo opptatt av at i Norge er det loven som er viktig. Ellers vil kapitalistene velge kortsiktig for å vinne oppdrag. Så vil de på sikt ødelegge for seg selv, legger hun til.
– Spør du for eksempel Byggenærings landsforening, ønsker de mer reguleringer på dette feltet. Men NHO er jo splittet på dette området, sier Ørjasæter.
Les også: Pilotene i Norwegian streiket
Norwegian: – Slett ikke!
– Dette er en påstand uten rot i virkeligheten. Faktum er at de aller fleste av Norwegians vel 10.000 medarbeidere er fagorganisert, så vel de som er ansatt i Norwegian Air Norway (NAN) som våre kolleger i andre skandinaviske og internasjonale selskap i Norwegian-konsernet, slår Norwegians kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen tilbake overfor ABC Nyheter.– Norwegian har dermed skapt tusenvis av trygge arbeidsplasser i Norge og internasjonalt, noe som har bidratt til både økonomisk vekst og verdiskaping overalt hvor vi har virksomhet, sier han og legger til:
– Så den rette betegnelsen ville vært «Kongen av å skape trygge og gode arbeidsplasser i luftfarten».
Flere metoder
– Norwegian avviser anklagen deres og påpeker at nesten alle av deres 10.000 ansatte er fagorganisert, mens dere altså snakker om fagforeningsknusing, Ørjasæter?– Det er ikke akkurat Norwegians fortjeneste, svarer hun.
Eldring listet under presentasjonen opp fire former for «atypiske arbeidsforhold» som boka gjennomgår.
Ett av dem er altså framveksten av innleie fra bemanningsbyråer, enten tilknyttet konsernet eller utenfra. Et annet er Aleris-modellen, med press for å opptre som selvstendig næringsdrivende som blir engasjert.
– Jeg kjenner gutter som søkte jobb hos Aleris, og som helt på slutten av ansettelsesprosessen får beskjed om at de ikke blir ansatt, men må opprette sitt eget firma og gå på kontrakt. Timelønna var god, men det blir ingen sykelønn av sånt. Så slår de altså i hjel alt av arbeidsmiljølov, sa Ørjasæter under lanseringen, et godt besøkt møte i regi av Fellesforbundet.
I tillegg til bemanningsbyråer og «maskerte ansettelser», trekker de to fram en ny form for kontraktører som vokser fram, fordekt som «delingsøkonomi». Ved hjelp av ny teknologi kan enkeltpersoner bli hyret inn til å gjennomføre oppdrag der de er.
Endelig kan arbeidsgiverne benytte seg av utsendte arbeidere fra EØS-land, gjerne fra EUs fattigste land med lav lønn. Der er arbeidtakerne fast ansatt i sine hjemland, og blir utleid til oppdrag i Norge.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.