Spørsmålet jeg stiller er om konsesjonssystemet bør gjeninnføres på kortbanerutene? Widerøe får 450 mill i årlig støtte for å fly på kortbanene. De trenger konkurranse. (Red.)
Arkivfoto
Flyseteavgiften kan tvinge frem betydelige kutt. - Rammebetingelsene er
vesentlig forverret, sier konsernsjefen.
(Finansavisen.no): Widerøes
driftsresultat faller kraftig. På ett år har driftsmarginen rast fra 4,8 til
2,6 prosent. Samtidig går flere av flyselskapets ruter med tap.
Konsernsjef Brynjar Forbergskog i Torghatten er bekymret for
utviklingen og sier til Finansavisen at han ikke kan utelukke at noen ruter må
legges ned.
Bakgrunnen er at avgiftene for 39 seters fly av den typen Widerøe
opererer på kortbanenettet og på enkelte av de regionale rutene har økt med 70
prosent fra 2012. Tallet gjelder kostnadsutviklingen på kommersielle
distriktsruter.
– Rammebetingelsene er vesentlig forverret for regional luftfart som
betjener kommersielle ruter i distrikts-Norge, sier Forbergskog, ifølge
Finansavisen.
Håper på avgiftslettelser
Flyvirksomheten i Widerøe står for nesten halvparten av
driftsinntektene i Torghatten-konsernet, men i første halvår utgjorde
driftsresultatet fra flyvirksomheten, 58,5 millioner kroner, bare 17,6 prosent
av konsernets driftsresultat.
– Kan det bli snakk om rutekutt i størrelsesorden 15-20 prosent?
– Vi er spent på om det kommer avgiftslettelser i det nye
statsbudsjettet. Dersom det ikke skjer, kan vi ikke utelukke at enkelte ruter
må legges ned. Men jeg vil ikke tallfeste hvor omfattende slike kutt kan bli
nå, sier han, ifølge avisen.
Forbergskog vil heller ikke opplyse hvilke ruter som nå går med tap og
er mest utsatt, men sier at problemene er knyttet til kommersielle
kortbaneruter og regionale flyruter.
Uheldige konsekvenser
Han viser til at avgiftene pr. passasjer har steget fra 177 kroner i
2012 til 302 kroner i år.
For en flypassasjer som reiser tur/retur New York fra Oslo må SAS og
Norwegian betale en flypassasjeravgift på 83 kroner inkludert merverdiavgift,
skriver Finansavsien.
– Disse tallene illustrerer de uheldige konsekvensene av det norske
avgiftsregimet, sier Forbergskog, ifølge avisen.
I mars varslet Widerøe reduksjoner i flybevegelsene i Vesterålen og
Lofoten. Ifølge en melding ville det bli 44 færre ukentlige avganger fra 13.
august. Disse kuttene er nå iverksatt.
Blant annet forsvant de fleste kommersielle kortbaneflyvningene mellom
Lofoten og Tromsø.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.