TRØBBEL: Babcock International var suverent dårligst på beredskap, men
best på pris. Nå er det likevel beredskapen som er viktigst, sier direktør i
Luftambulansetjenesten HF Øyvind Juell.
Av Andreas Haakonsen, Magnus Lysberg og Bjørn Kristiansen
Kontrakten pålegger Babcock utgiftene når beredskapen må sikres av
andre:
Kan
få kjemperegning
FAKTA
Luftambulanse:
• Luftambulansetjenesten drives av selskapet
Luftambulansetjenesten HF.
• Helseforetakene har det medisinske ansvaret. Den operative delen
av tjenesten settes ut på anbud. Luftambulansetjenesten HF har per i dag
kontrakt med to operatører:
• Norsk Luftambulanse AS opererer fra 1. juni 2018 alle landets
legehelikoptre.
• Babcock Scandinavian Air Ambulance AS opererer fra 1. juli 2019
alle landets ambulansefly.
I TRØBBEL: Både jetfly og forsvarshelikoptre er tatt i bruk for å sikre
beredskapen i nord under Babcocks sammenbrudd. Det kan ende med en
kjemperegning for selskapet.
BEREDSKAP
Det er krise i luftambulansetjenesten i Nord-Norge. Selskapet Babcock
International har tatt over drifta av luftambulanseflyene i Norge, men har
store problemer. Staten har satt inn omfattende ressurser for å sikre den
medisinske beredskapen i Nord-Norge, blant annet med et helikopter fra
Forsvaret.
Nå kommer det fram at Babcock International trolig er
erstatningspliktig og må ta regningen for den ekstra beredskapen.
– Dette er ganske enkelt. Alt som pådras av kostnader, enten det er
kjøpt av andre eller om det er statens egne kostnader, kan kreves erstattet av
Babcock, sier Robert Myhre, partner i Aktiv Advokat og ekspert på offentlige
anbud.
JETFLY OG HELIKOPTRE
Flere ambulansefly står på bakken, og mandag satte Helse Nord ned en
krisestab.
I gårsdagens avis opplyste Akuttsentralen i Tromsø til Klassekampen at
de hadde registrert hele 286 «uønskede hendelser» med luftambulansen de siste
fem månedene.
I rundt halvparten av tilfellene måtte det settes inn alternativ
transport. Både Forsvarets helikopter og jetfly fra Oslo er blitt rekvirert.
ERSTATNINGSPLIKTIG
Helseminister Bent Høie (H) uttalte til Klassekampen i går at det var
for tidlig å si hvor stor regningen blir, eller hvem som skal ta den.
I kontrakten mellom Babcock og Luftambulansetjenesten står det derimot
klart at «dersom avtalt beredskap svekkes eller oppdrag forsinkes grunnet
tekniske eller personalmessige problemer, anses dette som mangelfull
oppfyllelse av avtalen».
Videre heter det at dersom ikke Babcock er i stand til å rette
mangelen, kan Luftambulansetjenesten ta i bruk flere virkemidler.
Det inkluderer «å få tjenesten utført av andre, på leverandørens
regning», slik det har blitt gjort i flere tilfeller de siste fem månedene.
Kontrakten gir videre anledning til både å gi dagmulkter til Babcock og
å redusere utbetalingene til selskapet.
BØR KREVES INN FORTLØPENDE
Advokat Robert Myhre sier at staten ikke bare har anledning til, men er
forpliktet til å kreve inn merkostnadene for ekstraberedskapen fra Babcock.
Han reagerer på at staten ikke krever tilbake utgifter forløpende.
– Det er rart man ikke har krevd dette, men lar det flyte og sier at
man skal komme tilbake til det. Hvis det hadde blitt krevd inn fortløpende,
ville det vært mer motiverende for Babcock å fikse problemene, sier Myhre.
DÅRLIGST PÅ BEREDSKAP
Babcock vant i 2018 kontrakten på å fly ambulansefly fordi selskapet
var best på pris. Men Babcock var suverent dårligst på beredskap. Klassekampen
har fått tilgang til tildelingsdokumentet, der anbudene blir veid mot
hverandre. Mens konkurrenten scoret 10 av 10 på beredskap, fikk Babcock bare
6.73 av 10 mulige poeng.
Direktør Øyvind Juell i det statlige selskapet Luftambulansetjenesten
HF har forsvart tildelingen en rekke ganger. «Pris er også en kvalitet», skrev
Juell i en tekst på selskapets nettsider 16. mai i fjor.
Nå er imidlertid beredskap viktigere enn penger.
– Nå bruker vi all tid og alle våre krefter på å sikre en best mulig
beredskap. Vi får komme tilbake til økonomien på et seinere tidspunkt, sier
Juell.
Ledelsen i Babcock International ønsker ikke å kommentere spørsmålet om
ekstraregningen.
– Nå har vi fullt fokus på å løse de tekniske problemene på fem av de
nye flyene og samtidig frakte pasienter og helsepersonell trygt fram dit de
skal, sier driftssjef for Babcock Norge, Hilde Sjurelv.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.