Her på bloggen har dette vært omtalt ved flere anledninger. Nylig avgåtte forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen, har mange skandaler bak seg, men politikerne tør ikke røre Forsvaret. Hans karriere ble innledet med Kebnekaiseulykken med tap av fem liv. Det var eklatant mangel på såkalt "oversight" som ble gjentatt med KNM Helge Ingstad ulykken. NH90-kjøpet kunne vært stoppet på et tidlig tidspunkt, men nei nei, her sto nemlig prestisje på spill. Kjøp- og byggingen av KNM Maude er et annet eksempel på manglende oversikt. Fartøyet er enda ikke fullt operativt. Flyttingen av 333 skv, fra en helt brukbar flyplass til Evenes som er særdeles trang og har vanskelige operative forhold, er nok en skandale, men politikerne hvor er de? (Red.)
Helikopter-skandalen:
Forsvarets skjulte kostnadsbombe
Tolv
år etter at Forsvarets NH90-helikoptre skulle vært operative lar det fortsatt vente på seg. På to år har kostnadsrammen også økt med 400 millioner kroner –
uten at driftskostnadene er regnet inn.
Helikoptermønstring
med NH90- helikopter om bord på KV Andenes. Fortsatt er det usikkert hva det
vil koste å drifte det nye helikopteret. Foto: Helene Synes/ Forsvaret
Publisert: 07.10.20,
13:11
| Oppdatert: 07.10.20,
15:22
For snart tyve år siden ble det inngått avtale om kjøp av 14
NH90-helikoptre til Kystvakten og Marinen. Disse skulle opprinnelig ha vært på
plass innen utgangen av 2008.
Først i 2017 ble det første helikopteret i endelig versjon
mottatt. Og fortsatt har ikke den italienske leverandøren – Nato Helicopter
Industries (NHI) – ferdigstilt de tre siste.
Den operative støtten til Kystvakt og Marine er «framleis
marginal», og forsinkelsene «har hatt konsekvensar for den evna Marinen og
Kystvakta har til å løyse sine oppgåver», heter det i regjeringens nylig
framlagte forslag til statsbudsjett.
– Det er en tragedie, sier Liv Signe Navarsete (Sp) om
NH-90-skandalen.
– Det er til å bli deprimert av, sier hun hoderystende til
Nationen etter fremleggelsen av forslaget til statsbudsjett.
Økt 400 millioner
Her fremkommer det også at kostnadsrammen har økt med 400 millioner
kroner siden Riksrevisjonen i 2018 undersøkte anskaffelsen og innfasingen av
disse maritime helikoptrene.
Les også: Bakke-Jensen
vil ikke si hvem som ba ham søke jobb
I siste statsbudsjett er prosjektets pris- og valutajusterte
kostnadsramme 8,4 milliarder kroner, inkludert merverdiavgift og
usikkerhetsavsetning.
Men anskaffelseskostnaden vil i et lengre tidsperspektiv ha
mindre betydning enn andre logistikk-faktorer. I et slikt utviklingsprosjekt er
det levetidskostnadene som blir viktigst.
For to år siden fastslo Riksrevisjonen også at kostnadene for å
anskaffe NH90 ikke ser ikke ut til å bli vesentlig endret fra hva som ble
avtalt ved kontraktsinngåelsen i 2001.
De mente den samlede investeringskostnaden for helikoptre og
tilleggutstyr, kostnader for bygg og anlegg, tilpasninger av fartøy med mer,
samt driftskostnader i innfasingen av NH90, da utgjorde vel 11 milliarder
kroner.
Gjentar forklaring
I 2021-budsjettet heter det nå at «de største utfordringene på
kort sikt er anskaffelse og leveranse av et tilstrekkelig volum av reservedeler
for å understøtte driften av NH90».
I 2018 analyserte også Forsvarets forskningsinstitutt (FFI)
anskaffelsen, og de kom fram til at det ville bli vesentlig dyrere å drifte
NH90-helikoptrene enn forutsatt i gjeldende langtidsplan.
Les også: Koronautbruddet
sender Norge nærmere Nato-mål
I neste års statsbudsjett heter det at «Forsvarsdepartementet arbeider aktivt med
alternative driftsmodeller for å redusere det estimerte
utgiftsnivået».
Det er eksakt samme ordlyd som ble brukt i regjeringens forrige forslag til
statsbudsjett, som altså ble levert for ett år siden.
Skylder på korona
Forsvarsdepartementet gir nå korona-pandemien deler av skylden
for de siste forsinkelsene:
«Koronapandemien som rammet Nord-Italia særlig hardt forsterker
denne utfordringen. De seks helikoptrene som er levert i foreløpig versjon skal
oppgraderes til endelig versjon og skal etter planen være ferdig oppgradert i
løpet av 2022. Også dette arbeidet har blitt negativt påvirket av
koronapandemien og leveranseplanen kan bli påvirket».
I det forrige budsjettet kunne man ikke benytte dette som
forklaring på at de siste helikoptrene som etter planen skulle vært levert
innen utgangen av 2019, fortsatt lot vente på seg.
Da nøyde man seg med å håpe at «leveranse av det siste
helikopteret forskyves til første kvartal i 2020, samt at det er varslet risiko
for at også leveransen av det nest siste helikopteret vil forskyves inn i
2020».
Også innfasingen av helikopteret er forsinket, selv om den
operative treningen som skjer sammen med fregattene skal ha gode resultat. Men
likevel klarer man ikke å levere det antallet flytimer som det er behov for.
Problemene påvirker også anskaffelsen av nye lettvekttorpedoer
som skal kunne benyttes av fregattene, NH90-helikoptre og P-3C Orion maritime
patruljefly. Samtlige torpedoer er levert, men integrasjon mot NH90 og
helikopterfartøyene gjenstår fortsatt.
Usikkert driftsbudsjett
Hvilke effekter dette vil ha på driftsbudsjettet til
Luftforsvaret er usikkert. I statsbudsjettet foreslår man å styrke dette, blant
annet på grunn av problemene med NH90, men også kostnader knyttet til
utfasingen av F-16 (og innfasing og drift av det nye kampflyet F-35).
Da Riksrevisjonen undersøkte prosjektet slo man fast at
«driftskostnadene blir svært høye», og at vedlikeholdsbehovet for den
foreløpige versjonen av helikoptret var «15 ganger større enn opprinnelig
forutsatt for den endelige versjonen» og at tall fra land som har hatt den
endelige versjonen av NH90 tydet på at vedlikeholdsbehovet «vil fortsette å
være høyt og at driftskostnadene blir tilsvarende høye».
Riksrevisjonen fryktet at
driftskostnadene ble så høye at det ville påvirke antall flytimer, noe som er
nøkkelen til effektiv bruk av denne kapasiteten.
I forslaget til statsbudsjett
heter det om status for anskaffelsen og innfasingen av NH90 i Forsvaret:
«Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget i løpet av 2021 med videre
oppfølging av vedtaket».
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.