fredag 20. november 2020

Avinor kikker inn i glasskulen - Avinor

 


FREMTIDENS LUFTFART

Flybransjen har fått en knekk som følge av pandemien, men fremtidstroen er ikke tapt. Avinor tar flere grep for å sikre en trygg og bærekraftig norsk luftfart inn i fremtiden.

Luftfarten er avgjørende for at vi skal kunne bo, arbeide og drive med verdiskapning, kulturliv, utdanning og helsevesen på tvers av det langstrakte landet vårt. Som eier av 44 flyplasser i Norge forvalter Avinor en viktig samfunnsoppgave på vegne av Samferdselsdepartementet. Til tross for utfordringene i kjølvannet av pandemien tas det i disse tider flere grep for at denne infrastrukturen skal opprettholdes i fremtiden, på en trygg og bærekraftig måte.

Vi tar deg trygt hjem til jul

Fossilfri norsk luftfart innen 2050

Hele samfunnet må redusere klimagassutslippene for å bremse ned klimaendringene, og luftfarten må være en del av løsningen for å nå målene i Paris-avtalen. Norge har gode forutsetninger for å ta en ledende rolle internasjonalt, og bli verdensledende på klimaløsninger for luftfarten.

Rapport: Bærekraftig og samfunnsnyttig luftfart

Høsten 2020 gikk Avinor sammen med SAS, Widerøe, Norwegian, LO og NHO Luftfart om et felles utslippsmål, og et veikart for å nå målet: På ruteflygninger i og fra Norge i 2050 skal det ikke lenger brukes fossilt drivstoff.

– Til tross for at vi er hardt rammet av koronapandemien, har ikke dette endret vår ambisjon om å redusere klimagassutslippene. Med dette signaliserer vi en tydelig ambisjon, og vi forplikter oss alle til en rekke endringer de neste tiårene, sier Dag Falk-Petersen, konsernsjef i Avinor.

Norsk luftfart går sammen om forskning og utvikling for å sikre bærekraftige drivstoff, elektrifisere fly i kommersiell luftfart og utnytte mulighetene innen hydrogenteknologi. Det investeres i nye energieffektive fly (null- og lavutslippsløsninger) samtidig som bærekraftige drivstoff fases inn og luftrommet skal effektiviseres.

For å nå det ambisiøse klimamålet er det ikke bare én løsning, men flere tiltak som må til og det krever effektive virkemidler fra myndighetene. I statsbudsjettet for 2021 har regjeringen derfor valgt å kutte flypassasjeravgiften for flyreiser med null- og lavutslippsfly. 

– Vi ønsker å gjøre noe av det samme som vi har lykkes med i elbilpolitikken, og bruke noen av de samme virkemidlene for luftfarten. Dette vil ikke ha så stor effekt i 2021, men signalet er veldig tydelig: Vi fjerner avgiftene for å sikre null- og lavutslippsfly og sier tydelig hvilken vi retning vi ønsker at dette skal gå i, sier Knut Arild Hareide, samferdselsminister.

Norsk luftfartsbransje går sammen om ambisiøst klimamål


De første elbussene mellom fly og gate

Ambisjonene stopper ikke ved selve flytransporten. Transport på flyplassen må også bli grønnere om Norge skal bli et foregangsland innen elektrifisering av reiser i Europa. Bare på Oslo lufthavn busses det årlig 1,2 millioner passasjerer mellom gate og fly. Fra august 2020 gikk startskuddet mot å fase ut fossile transporter. Da ble Oslo lufthavn den aller første lufthavnen i Norden til å ta i bruk åtte elbusser for å frakte passasjerer mellom fly og gate. Innen 2026 er planen at alle busser som frakter passasjerer mellom fly og gate skal være elektriske.

– Det er veldig hyggelig å kunne presentere litt positive nyheter i disse koronatider. Jeg er stolt over at vi er den første flyplassen i Norden til å få elektriske busser som skal frakte passasjerer mellom gate og flyene. Dette er et veldig viktig tiltak for å redusere flyplassens utslipp av klimagasser og det vil bidra til at vi når vårt mål om å bli en fossilfri lufthavn innen 2030, sier Stine Ramstad Westby, lufthavndirektør på Oslo lufthavn.


Utnytter mulighetene i ny teknologi

Gjennom innovasjon og ny teknologi utvikler Avinor løsninger som er mer effektive og bærekraftige, som kommer flyselskaper, passasjerer og hele det norske samfunnet til gode. Et godt eksempel på det er arbeidet med fjernstyrte tårn, som utnytter avansert teknologi for å gjøre luftfarten både tryggere og mer robust. Digitaliseringen og fjernstyringen av tårnsentrene er et stort steg inn i det som er framtidens luftfart.

Verdens største fjernstyrte tårnsenter åpnet i Bodø

– Avinors fjernstyrte tårnsenter blir et verdensledende senter. Vi opplever stor interesse fra den internasjonale luftfartsbransjen, som ser at løsningen både er effektiv, sikker og et fremskritt teknologisk sett, sier Falk-Petersen.

Den fjernstyrte tårntjenesten innføres i et samarbeid mellom Avinor og leverandørene Kongsberg Defence & Aerospace og Indra.

– Det vil være et viktig system for å støtte opp under en bærekraftig luftfartsstruktur, som kommer hele landet til gode. Det er gledelig å se at solide norske selskaper som Avinor og Kongsberg samarbeider på tvers av sektorer, og at de benytter komplementerende fagkunnskaper til å etablere et system som styrker infrastrukturen i Norge. Digitalisering er et viktig element for å omstille Norge, og vi er glade for at luftfartsbransjen går foran med dette, sier Hareide.

I drift fra 2020

Fjernstyrte tårn vil i første omgang rulles ut på totalt 15 av Avinors lufthavner i Norge i løpet av de neste to årene. Fra høsten 2020 er to tårn i operativ drift, ved henholdsvis Røst og Vardø. Alle tårnene skal styres fra det som blir verdens største fjernstyrte tårnsenter i Bodø. Luftforsvaret har siden 2019 testet løsningen for militært bruk i Norge.

– Vi samarbeider med Avinor om å utvikle en løsning som kan ivareta både sivile og militære behov ved våre baser og flystasjoner. Fjernstyrte tårntjenester kan bidra til å sikre nødvendige lufttrafikktjenester i hele konfliktspekteret fra fred til krig, sier Tonje Skinnarland, generalmajor og sjef, Luftforsvaret.

 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.