FREMTIDENS LUFTFART
Flybransjen har fått en knekk som følge av pandemien, men
fremtidstroen er ikke tapt. Avinor tar flere grep for å sikre en trygg og
bærekraftig norsk luftfart inn i fremtiden.
Luftfarten er avgjørende for at vi skal
kunne bo, arbeide og drive med verdiskapning, kulturliv, utdanning og
helsevesen på tvers av det langstrakte landet vårt. Som eier av 44 flyplasser i
Norge forvalter Avinor en viktig samfunnsoppgave på vegne av Samferdselsdepartementet.
Til tross for utfordringene i kjølvannet av pandemien tas det i disse tider
flere grep for at denne infrastrukturen skal opprettholdes i fremtiden, på en
trygg og bærekraftig måte.
Fossilfri norsk luftfart innen 2050
Hele
samfunnet må redusere klimagassutslippene for å bremse ned klimaendringene, og
luftfarten må være en del av løsningen for å nå målene i Paris-avtalen. Norge
har gode forutsetninger for å ta en ledende rolle internasjonalt, og bli
verdensledende på klimaløsninger for luftfarten.
Rapport: Bærekraftig og samfunnsnyttig luftfart
Høsten
2020 gikk Avinor sammen med SAS, Widerøe, Norwegian, LO og NHO Luftfart om et
felles utslippsmål, og et veikart for å nå målet: På ruteflygninger i og fra
Norge i 2050 skal det ikke lenger brukes fossilt drivstoff.
– Til
tross for at vi er hardt rammet av koronapandemien, har ikke dette endret vår
ambisjon om å redusere klimagassutslippene. Med dette signaliserer vi en
tydelig ambisjon, og vi forplikter oss alle til en rekke endringer de neste
tiårene, sier Dag Falk-Petersen, konsernsjef i Avinor.
Norsk
luftfart går sammen om forskning og utvikling for å sikre bærekraftige
drivstoff, elektrifisere fly i kommersiell luftfart og utnytte mulighetene
innen hydrogenteknologi. Det investeres i nye energieffektive fly (null- og
lavutslippsløsninger) samtidig som bærekraftige drivstoff fases inn og
luftrommet skal effektiviseres.
For
å nå det ambisiøse klimamålet er det ikke bare én løsning, men flere tiltak som
må til og det krever effektive virkemidler fra myndighetene. I statsbudsjettet
for 2021 har regjeringen derfor valgt å kutte flypassasjeravgiften for
flyreiser med null- og lavutslippsfly.
–
Vi ønsker å gjøre noe av det samme som vi har lykkes med i elbilpolitikken, og
bruke noen av de samme virkemidlene for luftfarten. Dette vil ikke ha så stor
effekt i 2021, men signalet er veldig tydelig: Vi fjerner avgiftene for å sikre
null- og lavutslippsfly og sier tydelig hvilken vi retning vi ønsker at dette
skal gå i, sier Knut Arild Hareide, samferdselsminister.
Norsk luftfartsbransje går sammen om ambisiøst klimamål
De første elbussene mellom fly og gate
Ambisjonene
stopper ikke ved selve flytransporten. Transport på flyplassen må også bli
grønnere om Norge skal bli et foregangsland innen elektrifisering av reiser i
Europa. Bare på Oslo lufthavn busses det årlig 1,2 millioner passasjerer mellom
gate og fly. Fra august 2020 gikk startskuddet mot å fase ut fossile
transporter. Da ble Oslo lufthavn den aller første lufthavnen i Norden til å ta
i bruk åtte elbusser for å frakte passasjerer mellom fly og gate. Innen 2026 er
planen at alle busser som frakter passasjerer mellom fly og gate skal være
elektriske.
–
Det er veldig hyggelig å kunne presentere litt positive nyheter i disse
koronatider. Jeg er stolt over at vi er den første flyplassen i Norden til å få
elektriske busser som skal frakte passasjerer mellom gate og flyene. Dette er
et veldig viktig tiltak for å redusere flyplassens utslipp av klimagasser og
det vil bidra til at vi når vårt mål om å bli en fossilfri lufthavn innen 2030,
sier Stine Ramstad Westby, lufthavndirektør på Oslo lufthavn.
Utnytter mulighetene i ny teknologi
Gjennom
innovasjon og ny teknologi utvikler Avinor løsninger som er mer effektive og
bærekraftige, som kommer flyselskaper, passasjerer og hele det norske samfunnet
til gode. Et godt eksempel på det er arbeidet med fjernstyrte tårn, som
utnytter avansert teknologi for å gjøre luftfarten både tryggere og mer robust. Digitaliseringen og fjernstyringen av tårnsentrene er et
stort steg inn i det som er framtidens luftfart.
Verdens største fjernstyrte tårnsenter åpnet i Bodø
–
Avinors fjernstyrte tårnsenter blir et verdensledende senter. Vi opplever stor
interesse fra den internasjonale luftfartsbransjen, som ser at løsningen både
er effektiv, sikker og et fremskritt teknologisk sett, sier Falk-Petersen.
Den
fjernstyrte tårntjenesten innføres i et samarbeid mellom Avinor og
leverandørene Kongsberg Defence & Aerospace og Indra.
–
Det vil være et viktig system for å støtte opp under en bærekraftig
luftfartsstruktur, som kommer hele landet til gode. Det er gledelig å se at
solide norske selskaper som Avinor og Kongsberg samarbeider på tvers av
sektorer, og at de benytter komplementerende fagkunnskaper til å etablere et
system som styrker infrastrukturen i Norge. Digitalisering er et viktig element
for å omstille Norge, og vi er glade for at luftfartsbransjen går foran med dette,
sier Hareide.
I drift fra 2020
Fjernstyrte
tårn vil i første omgang rulles ut på totalt 15 av Avinors lufthavner i Norge i
løpet av de neste to årene. Fra høsten 2020 er to tårn i operativ drift, ved
henholdsvis Røst og Vardø. Alle tårnene skal styres fra det som blir verdens
største fjernstyrte tårnsenter i Bodø. Luftforsvaret har siden 2019 testet
løsningen for militært bruk i Norge.
–
Vi samarbeider med Avinor om å utvikle en løsning som kan ivareta både sivile
og militære behov ved våre baser og flystasjoner. Fjernstyrte tårntjenester kan
bidra til å sikre nødvendige lufttrafikktjenester i hele konfliktspekteret fra
fred til krig, sier Tonje Skinnarland, generalmajor og sjef, Luftforsvaret.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.