Avinor i minus
under corona: Varsler at de trenger enda mer kapital
Det er ikke bare flyselskapene som er
hardt rammet av corona, men også de som driver flyplassene. Selskapet har ikke
tatt nedskrivninger ennå, men varsler at milliardtap kan komme hvis pandemien
utvikler seg i gal retning.
Konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor. - Foto: Per Gram
Publisert:Oppdatert: 26. november 2020
16:45, Publisert: 26. november 2020 11:12
·
Kopier lenke
·
Del på Facebook
·
Del med e-post
«Avinors resultat og soliditet er sterkt negativt
påvirket av koronapandemien i 2020, og det vil være behov for tilførsel av
kapital utover det som allerede er gjennomført».
Slik begynner teksten i børsmeldingen der Avinor
legger frem resultatene for tredje kvartal.
Det statseide konsernet eier og driver de fleste
flyplassene i Norge, og har blitt hardt rammet av coronakrisen i luftfarten.
Med et kraftig fall i flytrafikk og antall reisende, kombinert med mindre
leieinntekter fra butikker og spisesteder på flyplassene, er Avinor under
press.
Ifølge Avinors siste prognoser
«forventes det ikke at trafikken er tilbake på 2019-nivå før i 2025».
I juni vedtok Stortinget å gi Avinor en statlig
krisehjelp på inntil 4,27 milliarder kroner, kombinert med å utsette avdrag på
selskapets lån fra staten.
Siden den gang har fått 2,57
milliarder kroner, men konsernet varsler altså at det ikke er nok. «Avinor har
løpende dialog med eier om tiltak for å styrke konsernets egenkapital, også for
2021», skriver selskapet.
Avinor opplevde et inntektsfall fra 3,24 til 1,41
milliarder kroner i tredje kvartal, målt mot samme periode i fjor. Tallet
inkluderer imidlertid 400 millioner kroner i statlig hjelp som ble utbetalt i
kvartalet.
Ser man på Resultat før skatt gikk det
fra 985,8 til −456 millioner kroner. Uten den statlige krisehjelpen ville
underskuddet ha økt til 856 millioner.
Flytrafikken hos Avinor har de første
ni månedene i år vært 59 prosent lavere enn samme periode i fjor, målt etter
antall passasjerer. Nedgangen i tredje kvartal var på 67 prosent.
– Målet er raskest mulig å igjen bli et lønnsomt
Avinor, selvsagt med fokus på opprettholdelse av sikker og stabil drift. Det
iverksettes kostnadsreduksjoner samt tiltak for å sikre konsernets finansielle
soliditet på lengre sikt, forklarer konsernsjef Dag Falk-Petersen.
Avinor stenger
store deler av Oslo Lufthavn Gardermoen
Går glipp av milliarder
Avinor har iverksatt store kutt som følge av
coronakrisen.
Selskapet opplyser med at man regner med et
inntektsbortfall på syv til åtte milliarder i 2020, noe som er det samme
anslaget som selskapet presenterte i august.
Totalt var 312 ansatte helt eller delvis
permittert ved utgangen av september og investeringsbudsjettet er kuttet med en
milliard kroner i år.
Tidligere denne måneden varslet Avinor også at de stenger ned store deler av Oslo Lufthavn Gardermoen ut 2021 for
å spare penger. Det samme har for øvrig skjedd på Kastrup.
Avinor hadde per utgangen av september
tilgjengelig likviditet på 6,24 milliarder, opp fra 5,95 milliarder ett år
tidligere. Bufferen har økt fordi kontantbeholdning har økt fra 1,35 til 1,64
milliarder. Ellers har selskapet 4,6 milliarder i tilgjengelige kreditt, det
samme som i fjor.
1. oktober, etter tredje kvartal, utstedte Avinor
nye obligasjoner for totalt 500 millioner euro (5,28 milliarder kroner med
dagens kurs). Dette er ifølge selskapet «en av tiltakene som er iverksatt for å
sikre konsernet likviditet og vil i hovedsak benyttes til å refinansiere
låneforfall i 2021».
Setter at penger til tap
Avinor har også økt tapsavsetningene
sine knyttet til usikkerhet rundt flyselskapenes betalingsevne med 187,1
millioner kroner.
Dette ble gjort før Norwegian søkte om
konkursbeskyttelse i Irland i november.
Avinor har samtidig ikke gjort noen nedskrivninger
av bokførte verdier i eiendelene sine. Flere leasingselskaper og flyselskaper
rundt i verden har gjort dette etter at pandemien brøt ut.
Avinor har i sine forutsetninger lagt til grunn av
inntektene vil bli 60 prosent lavere i 2021 enn i 2019, og 4 prosent lavere i
2025 enn i 2019.
Selskapet har samtidig lagt ved en tabell der man
illustrerer endringer i forutsetninger.
Hvis inntektene skulle falle med 5,0 prosent mer
enn forutsatt i lufthavnvirksomheten, vil det utløse en nedskrivning på 3,5
milliarder, ifølge analysen. Faller inntektene i flysikring 2,0 prosent mer enn
antatt gir det en nedskrivning på 600 millioner.
Avinor har også gjort andre estimater som vil gi
null eller mindre tap.
Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs er ikke overrasket
over den store nedgangen man ser i trafikken og inntektene:
– Derfor må man regne med at myndighetene må
tilføre mer kapital i form av direkte tilskudd og/eller lån til Avinor.
Ytterligere oppsigelser i Avinor konsernet må nok også påregnes, dessverre.
Nedturen innen luftfart fortsetter inn i 2021 og kommer det ikke vaksine på
plass, kan 2021 bli like ille som 2020.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.