søndag 20. desember 2020

Personellmangel i Luftforsvaret - Av Jan-Petter Helgesen

 

Mangel på flyteknikere er kritisk for Luftforsvaret

 

Luftforsvaret sliter med stor manko på flyteknikere og flymekanikere. Mangelen på flygere som Luftforsvaret strevet med gjennom mange år skal for tiden være under en viss kontroll.  

SOLA

Jan-Petter Helgesen

Pensjonert brigader Øyvind Kirsebom Strandman var tidligere utdanningsinspektør i Luftforsvaret. Han opplyser til Norges Forsvar at fraværet av mange nok flyteknikere er kritisk for operasjonene med det nye kampflyet Lockheed Martin F-35.

Årsaken til at denne situasjonen har oppstått mener Strandman skyldes at Forsvarsdepartementet i 2015 bestemte at grunnutdannelsen ved Luftforsvarets flytekniske skole på Kjevik skulle nedlegges.

Departementet mente at elevene skulle ta grunnutdannelsen ved flylinjene ved de sivile videregående skoler som tilbød denne form for utdannelse. På Kjevik skulle elever som søkte skolen begynne rett på fagutdannelse.



Mangel på teknikere kan ramme operasjonene med kampflyet Lockheed Martin F-35A. Foto: Luftforsvaret.

Pensjonert brigader Øyvind Kirsebom Strandman. Foto: Forsvaret.

 

Brigader Øyvind Kirsebom Strandman mener departementets avgjørelse har vært et bomskudd. Det viser seg at søkertallet fra de videregående skolene ikke oppfyller behovet til fagutdannelsen ved Luftforsvarets flytekniske skole på Kjevik. Dermed oppstår det mangel på faglig teknisk personell ved de enkelte skvadronene.

-          I Luftforsvaret advarte vi mot departementets beslutning. De sto imidlertid på sitt. Vi ble ikke hørt, sier den tidligere utdanningsinspektøren.

Bare fire elevplasser

Om pilotutdannelsen sier han den lenge har vært til bekymring for Luftforsvaret. For noen år siden fikk vi melding om at Norge ville få plass til bare fire flyelever årlig ved de militære, amerikanske flyskolene.

Saken vakte stor oppsikt i norske media. Den amerikanske ambassadøren i Oslo reagerte på avisoppslagene.

Han tok kontakt med amerikanske myndigheter og pekte på problemet dette ville føre til for en nær alliert. Da løste saken seg. Luftforsvaret fikk det nødvendige antall plasser ved flyskolene i USA.

-          Å utdanne en jagerflyger er ingen billig affære. Opplæringen for en flyger til de nye og avanserte F-35 koster for eksempel dobbelt så mye som å utdanne en flyger på F-16. Prisen beregnes til 60-70 millioner kroner for en F-35-pilot mot 30-35 millioner kroner for F-16-flygere, sier Øyvind Kirsebom Strandman.

Sjefen for Luftforsvaret, generalmajor Tonje Skinnarland, uttrykte tidligere i høst sterk bekymring for bemanningen i Luftforsvaret under et foredrag i Oslo Militære Samfund.

Denne uroen knyttet hun særlig til de nye F-35-kampflyene og de kommende maritime overvåkingsflyene av typen Boeing P-8A. Ikke minst var hun bekymret for mangelen på teknikere ved disse avdelingene.

For sen effekt

Generalmajor Skinnarland sa den nye langtidsplanen for forsvaret for årene 2021 til 2024 inkluderer planer for styrking innen personell og kompetanse i takt med innfasingen av de nye systemene i Luftforsvaret. Hun understreket at behovet gjelder både produksjons- og styrkestrukturen i både freds- og krigsorganisasjonen.

-          Jeg er likevel bekymret for at regjeringens anbefalte styrking innen personell og kompetanse er mindre enn nødvendig og kommer for sent, sa sjefen for Luftforsvaret.

Flygermangel under kontroll

Om flygerutdanningen opplyser oberstløytnant Stine Barclay Gaasland i Luftforsvarsstaben at søkermassen til Luftforsvarets pilotutdannelse har vært god de siste årene. I 2019 søkte 1419 kandidater til opptaket. Det er høyeste antall på mange år.

I år var søknadsfristen 1. desember. Oversikten hittil viser fortsatt god oppslutning.

Oberstløytnant Gaasland sier utdanningstallene er relativt stabile for alle flytypene i forsvaret. Flygerne fordeles under opplæringen på de enkelte fly og helikoptre. Underveis kan det også bli gjort justeringer etter behov.

Angående det nye kampflyet F-35 er Luftforsvaret i en prosess hvor de både utdanner nye piloter og omskolerer tidligere F-16-flygere. Planen er å sikre nødvendig antall piloter for å ha operativ drift av F-35 i framtiden.



Oberstløytnant Stine Barclay Gaasland. Foto: Forsvaret.

Stine Barclay Gaasland mener at Luftforsvaret har en god plan for å oppnå tilfredsstillende rekruttering av flygere. Noe antall kan hun ikke opplyse. Tallet er gradert informasjon, sier hun.

Flygere søker tilbake

Oberstløytnanten opplyser ellers at Luftforsvaret har fått en økende pågang av personell som søker seg tilbake til de militære rekkene fra sivile yrker. Dette skyldes mye den nåværende koronasituasjonen.

Blant dem som vil tilbake er også flygere. I hovedsak går disse inn i stabstillinger, men da er de med på å avlaste behovet for å hente erfarne, operative piloter fra skvadronene, fortsetter Gaasland som vedgår at det også skjer at tilbakevendte folk går inn i flygende stillinger.

-          For Luftforsvaret er denne utviklingen svært positiv, påpeker hun. Organisasjonen får tilført personell med militær kompetanse og kunnskapsnivå fra sivile jobber. Det øker kompetansenivået i vår organisasjon, understreker oberstløytnant Gaasland.

Bekymring i uttalelse

Interesseorganisasjonen Luftmilitært Samfund viser i en uttalelse om regjeringens langtidsproposisjon til Riksrevisjonens F-35-rapport. Her blir det pekt på at mangel på personell beskrives som kritisk både for flygere og teknikere. For å få effekt av de store investeringer som gjøres bør bemanningen i Luftforsvaret alene økes med 500 årsverk i årene 2021 til 2024.

-          Dette for å øke den operative evnen som beskrevet i langtidsplanen. Uten styrking av bemanning og kompetanse vil ikke den ønskede operative evnen oppnås, heter det i uttalelsen fra Luftmiitært Samfund.

For å rekruttere og motivere flere teknikertalenter har Luftforsvaret i høst startet en kampanje blant elever ved de flytekniske linjene ved de videregående skolene. Først ute var Sola. Deretter fløy to F-35 til Bardufoss.

Begge steder ble flyklassene invitert til stasjonen for å se nærmere på kampflyene og bli orientert om de nye F-35 til Luftforsvaret som hadde tatt turen fra Ørland.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.