Artikkelen er skannet i OCR og konvertert i Google Translate. Det kan være feil. Orginalartikkelen finner du nederst. Der er en oversikt over det anslåtte markedet. (Red.)
URBAN AIR MOBILITY ER MER.....
......enn lufttaxi. Mange andre elementer er nødvendige for å gjøre denne nye transportformen til virkelighet.
Dette er grunnen til at etablerte flyprodusenter som Bell ikke haster med å konkurrere med nyetableringene i utvikling av luftfartøy. I stedet er de fokusert på å forstå hele UAM-økosystemet i byer og hvor de kan spille en rolle - eller roller.
Demonstrasjon og samarbeid er avgjørende for utviklingen av UAM
Det er også grunnen til at de nystartede selskapene som nå leder UAM-markedet som Joby og Volocopter planlegger å være operatører så vel som produsenter av deres elektriske vertikale start-og-landing (eVTOL) lufttaxi. Samtidig er det mange andre selskaper som ser på deler av økosystemet, fra bestillingsappene til den fysiske og digitale infrastrukturen.
En ny rapport fra europeiske konsulenter Roland Berger anslår at passasjer-UAM-industrien vil generere inntekter på nesten 90 milliarder dollar i året innen 2050, med 160 000 kommersielle eVTOL-er som farer over himmelen. "Likevel har det ikke kommet noen dominerende UAM-spiller eller forretningsmodell blant de mange forskjellige markedsaktørene," sier Stephan Baur, UAM-leder i Roland Berger.
I stedet tenderer selskapene mot fire forretningsmodell-arketyper: systemleverandører involvert over hele verdikjeden, og tjenesteleverandører, maskinvareprodusenter og billettmeglere fokuserte på forskjellige områder. "De fleste aktører posisjonerer seg for tiden som systemleverandører for å få så mye bransjekunnskap som mulig, og vi tror denne trenden vil fortsette," sier Baur.
Selv om Uber (Nå en del av Yobu) og eVTOL-utviklere startet UAM, blir lokalsamfunn stadig mer involvert.
Roland Berger sporer fremdriften i mer enn 110 UAM-prosjekter i byer rundt om i verden. Disse spenner fra pågående forsøk i Kina til Uber Elevates planer for begrenset kommersiell virksomhet i Dallas i 2023 og Paris 'planer for UAM-forsøk ved de olympiske leker 2024.
"Vi spår at de første kommersielle UAM-passasjerrutene vil være i drift innen 2025," sier Baur. "Selv om koronavirus-krisen har rammet flyindustrien hardt, forventer vi ikke at den vil påvirke den forventede veksten etter 2025 i UAM-markedet i alvorlig grad. De viktigste driverne som overbelastning, urbanisering og ønsket om å spare tid kommer ikke til å være spredt av pandemien. "
Roland Berger forventer 160.000 eVTOL-er i drift innen 2050 for å deles nesten likt mellom tre bruksområder: bydrosjer (36%), flyplasstransport (35%) og intercity-tjenester (29%). Men inntektsandelene vil bli dominert av premium shuttle (50%) og langdistanse intercity-tjenester (40%). Lilium planlegger for eksempel et regionalt eVTOL-nettverk for å konkurrere med høyhastighetstog.
Konsulentfirmaet følger også 230 elektriske flyprosjekter over hele verden, hvorav 95 involverer UAM — og 77% av disse er startups. Et lite, men økende antall prosjekter involverer bilprodusenter som Geely og Toyota. "Gjennom COVID-19 har vi sett at biler tar over fra den tradisjonelle luftfarten. De ser ut til å være mer målbevisste på dette stadiet, "sier Manfred Hader, globalt sjef for luftfart og forsvars-utvikling hos Roland Berger.
Mens 160 000 biler og 90 milliarder dollar i inntekter innen 2050 høres ut som et stort marked, bemerker rapporten at det globale taximarkedet forventes å være verdt 300 milliarder dollar i 2030. "Våre passasjer (eVTOL)-anslag kan være relatert til oppskalert helikopterproduksjon," sier Baur.
OEM-selskaper må stabilisere kjernevirksomheten i etterkant av COVID-19, slik at de kan fortsette å investere i UAM, men nystartede selskaper med finansiering må fokusere på demonstrasjonsfly for å få operativ kunnskap og bygge offentlig aksept, sier Roland Berger. Rapporten anbefaler at oppstart først utvikler mindre komplekse bruksområder, for eksempel lastoperasjoner, for å bevise konseptet og starte inntektsstrømmen.
Roland Berger understreker behovet for partnerskap. "Å gjøre det alene er ganske enkelt ikke et alternativ for noen aktører, ettersom sterkt samarbeid mellom produsenter, operatører og infrastrukturleverandører viser seg å være en viktig suksessfaktor," sier Baur. "For å sikre en del av premien på 90 milliarder dollar, vil det være avgjørende å velge riktig forretningsmodell og danne samarbeid."
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.