onsdag 30. desember 2020

Flytting av 333 skv. fra Andøya til Evenes blir kostbart - Rune Øverås

 Denne er gammel, men fremdelses aktuell, dessverre. (Red.)


-• Hjelper du å dele? •-
Et av hovedargumentene til nedleggelse av Andøya Flystasjon var «1 flystasjon er billigere å drifte enn 2 flystasjoner».
Selvsagt!
Eller, er det nå så selvsagt?
Det har vært lite fokus på hva slags ekstrakostnader det vil bli ved å flytte MPA til Evenes, og beholde Andøya Flystasjon som beredskapsbase.
Under belyser jeg noen av disse kostnadene.
Nå som Andøya Flystasjon skal videreføres som beredskapsbase, så vil det ifølge Prop 151 S (side 78), medføre en årlig driftskostnad på 100 millioner.
I tillegg så kan vi på side 41 «KS1 av KVU Evenes flystasjon» lese at «Vedlikeholdskostnader knyttet til korrosjon på fly som følge av bruk av Aviform» beregnes til en årlig kostnad på 58 mill.
Undersøkelser viser at Evenes Flystasjon vil ha over 80% pendlere, og kostnaden for Forsvaret er ca 150.000 kr for hver pendler. Det vil si at 350 pendlere vil årlig koste Forsvaret over 50 mill.
Før det omstridte vedtaket å legge ned Andøya Flystasjon var det ikke noe særlig mere enn en håndfull pendlere på stasjonen.
Grunnet så mange pendlere, og den store sannsynligheten for at de fleste som ikke pendler vil bosette seg temmelig langt unna Evenes Flystasjon, så planlegges det på et MPA tilstedevakt bygg med plass til litt over 20 personer. Dette tiltaket vil sikre rask respons når P-8 må ut på oppdukkende oppdrag.
Kostnaden for dette vil ligge på ca 40 mill årlig.
En stor kostnads usikkerhet er hvor mye skade sand vil påføre jetmotorene på P-8 (og F-35). De sivile flyselskap er IKKE glad i å operere sine fly på steder med sand på rullebanen, men Evenes Flystasjon er helt nødt til å bruke store mengder sand på alle flyoperative områder (grunnet store miljø begrensninger).
Jo tyngre lastet flyene er, jo mere skade vil det bli fra sand, rett og slett fordi fly som er full-lastet må bruke mye mere av rullebanen for å ta av (og for å stoppe ved landing).
Når sand kommer inn i en jetmotor, så blir sanden til glass og legger seg så som et lag på turbinbladene. Når dette glasslaget brekker av, kan det føre til store skader. Motorene på P-8 er svært kostbare, og en årlig kostnad grunnet skade vil fort bli på flere 10-talls millioner. Derfor er 50 millioner i årlig kostnad er et forsiktig estimat.
Videre så er det også viktig å huske på hvor mange fly SAS/Norwegian har, hvor ofte de bytter ut sine fly kontra Forsvaret, og hvor relativt sjelden det enkelte fly er innom Evenes. De 5 stk P-8 flyene vil jevnlig bli utsatt for sand (og Aviform) i vinterhalvåret.
Da blir den årlige drifts kostnaden til Forsvaret, når MPA opereres fra Evenes, og Andøya fungerer som beredskapsbase:
Beredskap: 100 mill
Aviform: 58 mill
Tilstedevakt: 40 mill
Pendling: 50 mill
Sand: 50 mill
Sum 298 millioner
(Dette er selvsagt et estimat, og det inkluderer nok ikke alt)
Med andre ord så ligger det an til en økning i årlige driftsutgifter på ca 100 millioner.
Dette står i sterk kontrast til det Stortinget ble forespeilet, at Forsvaret SPARTE 200 mill årlig ved å legge ned Andøya Flystasjon.
På tide noen tar tak i dette?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.