søndag 3. oktober 2021

Kinesiske fly inn i Taiwans ADIZ - Diverse medier

 

ABC Nyheter skrev at kinesiske fly, altså fly fra Folkets Frigjøringshær,  hadde fløyet over Taiwan, spratt jeg opp av stolen og tenkte at det må være feil. Og det var det. Feik njus. Det hadde imidlertid vært 25 fly, jager-, bomber og andre fly, i Taiwans ADIZ. Siste opptelling fra fredag og lørdag viser 77 fly. Hadde flyene fløyet over land kan jeg garantere at de ville bli skutt ned. Norge har også en ADIZ (Wikipedia), uten at jeg sånn uten videre kan finne utstrekningen til denne. Har lett i AIP`en, men finner ikke noe om den der. Jeg sjekker mer. Men legg merke til at slike soner ikke har noe belegg i internasjonale overenskomster.

p.s. Etter å ha sjekket så godt jeg kan, finner jeg ikke noe sted at Norge har ADIZ slik det står i Wikipedia. Dersom du vet noe om dette hører jeg gjerne fra deg.

USA reagerer forøvrig sterkt på Kinas provoserende oppførsel.

 (Red.)

Air Defense Identification Zone

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigationJump to search

An air defense identification zone (ADIZ) is airspace over land or water in which the identification, location, and control of civil aircraft is performed in the interest of national security.[1] They may extend beyond a country's territory to give the country more time to respond to possibly hostile aircraft.[2] The concept of an ADIZ is not defined in any international treaty and is not regulated by any international body.[2][3]

Taiwan[edit]


Taiwan has an ADIZ that covers most of the Taiwan Strait, part of the Chinese province of Fujian, Zhejiang, and Jiangxi and part of the East China Sea and adjacent airspace. Most of the ADIZ of Taiwan is built on its exclusive economic zone. Taiwan's ADIZ was designed and created by the United States Armed Forces (USAF) after World War II. [14]

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.