Fare for ny F-35-forsinkelse
Det er stor
risiko for at Norges nye kampfly av typen Lockheed Martin F-35A ikke vil oppnå
full operativ evne i 2025 som Luftforsvaret har planlagt i mange år.
FORSVARSBUDSJETTET
Jan-Petter
Helgesen
Denne
bekymringen om kampflyenes framtidige beredskap står å lese i forslaget til forsvarsbudsjett
for 2023 som ble presentert av Regjeringen 6. oktober i år. At Norges 48 aktive
F-35A skal oppnå full operative status om snaue to år i 2025 har vært en forutsetning
for kampflyanskaffelsen i minst ti år bakover i tid.
I forslaget
til forsvarsbudsjettet blir det pekt på mangel på tilstrekkelig med personell
som hovedårsak til en eventuell forsinkelse av Luftforsvaret til å levere full
operativ effekt av flyene.
Videre blir
det vist til at det kan oppstå noen utfordringer i forbindelse med leveranser
av våpen og støttemateriell. Blant årsakene blir det pekt på ettervirkninger av
koronaepidemien og en viss mangel på materiell til deleproduksjonen.
I
budsjettforslaget understrekes det at innføringen av F-35A har gitt
Luftforsvaret mye bedre kampkraft enn det som lå til grunn da kontrakten om
kjøp ble inngått i 2012. Da hadde regjeringen Stoltenberg allerede i november
2008 sagt at Norge skulle satse på de nye F-35A som sitt framtidige kampfly.
40 fly i år
Luftforsvaret
vil ved utgangen av 2022 ha mottatt 40 av 52 bestilte fly. 30 av disse skal
operere i Norge, mens 10 fly vil være stasjonert på Luke Air Force-basen
utenfor Phoenix i Arizona. I USA brukes flyene til utdanning og opplæring av
piloter, teknikere og annet personell.
Når
personellmangelen for kampflyene er oppfylt skal seks av flyene i Arizona flys
hjem til hovedbasen på Ørland hovedflystasjon. De fire resterende F-35A blir
værende på Luke for opplæring av framtidige kampflygere til Luftforsvaret.
De siste ti
flyene som ikke er levert til Norge skal ifølge gjeldende plan overtas med seks
fly i 2023. De fire siste flyene skal flys over Atlanterhavet i 2024. Året
etter er det meningen at samtlige 48 fly her i landet skal være fullt operative
i 332.skvdron.
På vakt for
Nato
44 av flyene
skal være stasjonert på Ørland. Fire. eventuelt tre, F-35A skal til enhver tid være
overført til Evenes flystasjon i Nordland. Her skal de utføre såkalt QRA-oppdrag for Nato
i nord.
Dette ansvaret
har Luftforsvaret hatt for forsvarsalliansen siden 1960. Det går ut på at minst
to kampfly skal være i luften innen 15 minutter etter alarm når fremmede og
ukjente fly nærmer seg norsk luftrom. Nordmennene skal da avskjære og identifisere
de fremmede luftfartøyene.
Det er i den
nye sikkerhetspolitiske situasjon at Forsvaret vil vurdere bemanningen knyttet
til kampflyene på nytt. Dessuten er det blitt stor tvil om beskyttelsen av
flyene er tilstrekkelig.
På Ørland er
det den siste tiden blitt oppført to batterier med kort- og mellomdistanse missilet
Nasams. På Evenes er et batteri under oppføring med samme type missil. Ingen av
basene har foreløpig beskyttelse av langtrekkende luftvern.
- Økt
bemanning, bedre luftvern og full operativ beredskap vil føre til større
utgifter, men det vil også gi Forsvaret økt kampkraft og bedre utholdenhet,
heter det i budsjettforslaget.
Erfaringene
hittil med F-35A er at Luftforsvaret fortsatt har lavere tilgjengelighet for de
nye kampflyene enn ventet. For å utbedre koronaproblemene og et delvis umodne,
globalt understøttelsessystem jobber Forsvaret sammen med flere nasjonale
partnerskapsland for F-35A for å bedre på situasjonen.
Kritisert
system
Et system
som lenge har blitt kritisert i en rekke avviksrapporter er et såkalt
omgripende system hvor alt fra operativ flyging og orientering om logistikk med
kontinuerlig oversikt over flyenes tilstand, er bygget inn. Systemet har i flere
tilfeller vist at det er ineffektivt og tungvint. Også Luftforsvaret har funnet
en del feil og mangler med dette systemet.
I
budsjettforslaget kommer det ellers fram at byggingen av et norsk-italienske
laboratorium i USA er ferdig. Produksjonen av nødvendig, nasjonal operativ programvare
er dermed i gang.
Som nevnt
har personellsituasjonen i Luftforsvaret lenge vært et stort problem. F-16 ble
tatt ut av operativ tjeneste her i landet ved siste nyttår. Ti av de 57 eldre flyene
er solgt til et amerikansk firma for luftkamptjenester, mens 34 av de gjenværende
F-16 er solgt til Romania.
Luftforsvaret
fortsetter derfor arbeidet med å omskolere F-16-personallet til de nye
kampflyene. Allerede neste år vil denne virksomheten ha ført til økt aktivitet,
innfasing og drift ved den nye kampflyavdelingen.
Forsinket
leveranse
Leveransene
av nye fly vil i 2023 trolig bli to til fire måneder forsinket i forhold til opprinnelig
plan. Utsettelsen vil neppe føre til særlige problem for mottaket. Årsaken
oppgis å være sen produksjon og manglende kompetanseleveranser på grunn av
koronasituasjonen i Fort Worth i Texas hvor flyene produseres.
Luftforsvaret
opprettet første operative evne med F-35A i november 2019.
6. januar i år ble Nato-beredskapen på Evenes overtatt.
Fram mot full
operativ evne er det planlagt en fullstendig operativ test og evaluering i USA.
Trening og øving i Norge skal foregå i åtte simulatorer. Disse skal fungere som
et effektivt tillegg til flyging i luften.
Luftforsvaret
vurderer ellers om den nasjonale driftsorganisasjonen er tilstrekkelig stor nok
for operasjonen av kampflyene. Ifølge budsjettforslaget blir det vurdert å øke bemanningen
ut over det som er opprinnelig planlagt.
De totale kostnadene
for kampflykjøpet med vedlikehold, drift og våpen viser en investering på 92,1
milliarder kroner. Dette er under den antatte kostnadsrammen på 92,9 milliarder
kroner.
Årsaken skyldes
mye valutasvingninger, men også reduserte priser på fly, logistikkutstyr og
reservedeler. Noe usikkerhet kan det fortsatt være med anskaffelsen av våpen
samt evnen til å opprettholde tilstrekkelig kapasitet i den norske organisasjonen,
heter det i forslaget til forsvarsbudsjett for 2023.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.