Bodø hovedflystasjon ble
offer for distriktspolitikk fra sentrale politikere uten god fagmilitær
tilnærming
19.05.23
13:43
Øivind Skogstad Hansen, leder i Bodø
Forsvarsforening og kandidat til bystyre for Bodø Høyre
LESERBREVDette er et debattinnlegg, skrevet
av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
Til alle som lever i/har bodd i Bodø
og har hørt jagerflystøyen i gjennom mange år. Den vante og velkjente lyden er
som et symfoniorkester i et opptrent Bodø øre, som durer mellom ulende
norøstavindkast og forplanter seg over høye, skummende bølger på Saltfjorden.
Kampflybasen Bodø, som har vært
stasjonert på den 67 ende breddegrad i Nordland fylke helt siden 1955, ble den
6. januar 2022 nedlagt av Stortinget/med Arbeiderpartiet i spissen, og det vil
trolig aldri driftes en jagerflybase ut fra Bodø igjen, når infrastrukturen
blir fjernet fra den militære siden av flystasjonen. Frem til i dag, har Bodø
kampflybase utført flere oppdrag med en verdensklasseproffesjonalitet som den
beste elev, både på å drifte Quick Reaction Alert (QRA) gjennom NATO og være en
alliert base nært Russland, for å hevde Norges suverenitetshevdelse, samt være
først ut med å pakke raskt og være på plass først i rekken fra Norges
kampflybase på utenlandsoppdrag for kongeriket Norge.
Ingen hemmelighet er det at Bodø var
raskere enn Ørlandet å etablere seg i utenlandsoperasjoner på sine fremskutte
utenlandsbaser. Bedre trente, profesjonelle mennesker i Bodø som klarte å
deployere raskt og effektivt når det gjelder. Norge som er svært USA vennlig,
har ikke investert så mye innenfor Luftforsvarets gjerde i Bodø, når det
gjelder infrastruktur. Det er USA som har sponset det meste av infrastrukturen,
mens Norge har brukt både skatte og olje kroner på å drifte basestrukturen
gjennom den operative drift.
Den 6. januar i år, ble basen
nedlagt, som Arbeiderpartiet var med på å bestemme i 2012. Vi husker tilbake
fra Arbeiderpartiets apparat, at «raske» Roger og Bart-Eide som
utenriksminister, med Trond Giske som den ledende pådriver, at kampflybasen i
Bodø skulle legges ned for enhver pris, selv etter operativ drift/masse
erfaring siden 1955. Alt basert på økonomisk løgn og fakta feil. Smilet var
stort, da Giske og gjengen fikk det som de ville, at Bodø hovedflystasjon ble
vedtatt nedlagt. At Ørlandet har blitt superkostbart i ettertid, er ingen hemmelighet,
de har kuttet navlestrengen til Bodø og lurte politikere den gang med at
Ørlandet hadde alt av infrastruktur på basen for å kunne drifte disse nye super
dyre F-35 flyene som Norge valgte å kjøpe fra USA.
Hvor mye midler som er brukt til nå
på å ruste opp Ørlandet, er blitt temmelig hemmelig. Er vel lite trolig om noen
vet hva kostnaden er og vil bli. Ser vi inn i glasskulen, ser vi at Ørlandet
ikke hadde de nødvendige sheltere og infrastruktur for disse nye F-35 flyene
til over 1,73 milliarder pr stk. Regnestykket den gang viste at «Ørlandet var
et billigere alternativ enn Bodø», noe som mange her oppe i Bodø var klar over
var direkte feil, men ingen hørte på oss.
Ved valg av Bodø som kampflybase,
hadde man sluppet å betale for 2 baser, slik som nå. QRA drift og daglige
operasjoner / trening kunne da gjennomføres fra en plattform. Nå er dette
stykket opp med fordyrende infrastruktur på Ørlandet og på Evenes. 12 nye
hangarer på Ørland kostet 1,2 mrd alene og det blir sikkert utvidet med flere.
Bodø har allerede moderne sheltere ferdig utbygd på NATO midler (mest fra USA)
som huser ny flytype samt tilgang på enorme luftrom med kort transittid for
samtrening mot nordisk Cross Border Training (CBT), som etterhvert blir svært
viktig, da finnene også går for valget av samme flytype (F-35).
Ilddåpen den 6. januar 2022 for
overtakelse av QRA med F-35 på Evenes var som forventet. Planen var at F-16 og
F-35 skulle møtes i lufta som en symbolsk avskjed med gammel flytype og
overlevering av QRA-oppdraget til F-35 på Evenes. Det skjedde ikke. Snøbygene
over Evenes var for tette til at F-35 kunne ta av, selv om at brøytemannskapene
jobbet på spreng. Regulariteten med F-35 når det gjelder take off og landing på
politisk valgt QRA-base på Evenes, får vi sikkert høre mere om i årene som
kommer.
I dag kan vil lese i Avisa Nordland
at tidligere jagerpilot i Bodø, operativ direktør i SAS, adm dir i CHC Helikopterservice og konsernsjef i Avinor Dag Falk-Pettersen sammen med Roar
Strand, tidligere jagerpilot i Bodø og pilot i SAS går ut og sier at beslutningen
om å legge ned en av Europas største kampflybase og å flytte styrker til en
hovedbase lokalisert i Sør-Norge, ble tatt i 2012 da verdenssituasjonen var en
annen.
Det vil koste USA to milliarder
kroner å bygge fire sheltere for jagerfly på Rygges skriver de to. I følge
forsvarsminister Bjørn Arild Gram ha dette stor betydning for Norges sikkerhet.
Da er jeg ening med Falk-Pettersen og Strand at hvis fire sheltere syd for Oslo
har stor betydning for Norges sikkerhet, hvor stor betydning vi det ikke da ha å
opprettholde så mye som mulig i Bodø nesten uten kostnad. Med nedleggelse av
kampflybasen i Bodø og sterk redusert aktivitet på Andøya er restkapasitet i
Nordområdene kraftig redusert. Dette sier to tidligere jagerflygere og bedre
kan det vel ikke sies. Det er på tide at politikere våkner og innser at verden
har endret seg. Og det er ikke til det bedre.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.