Saken har vært omtalt tidligere, men i denne artikkelen er det en del mer stoff enn det som har kommet frem tidligere. (Red.)
Helikopterprodusent med
nytt forslag – mener Norge kan spare 25 milliarder
LØSNINGFORSLAG:
Leverandøren mener fremdeles at NH90 er den beste operative og økonomiske
løsningen for Norge. Foto: Morten Kasbergsen (arkiv)
Regjeringen
hevet kjøpet av 14 NH90-helikoptre til Forsvaret etter årevis med forsinkelser.
Nå mener produsenten at de har en løsning på saken.
Marius Helge Larsen
NTB
Publisert: 19.05.2023 kl 13:55
Sist oppdatert: 19.05.2023 kl 14:49
I et brev til forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp) legger
helikopterprodusenten NH Industries fram et forslag de mener kan spare norske
skattebetalere for 25 milliarder kroner.
Løsningen skal angivelig også sikre helikoptre som er operative
umiddelbart.
– Det har oppstått en svært beklagelig situasjon, og i brevet forklarer
vi vårt syn på saken. I tillegg mener vi fremdeles at NH90 er den beste både
operative og økonomiske løsningen for Norge, sier administrerende direktør Axel
Aloccio i NH Industries.
Store utfordringer
Forsvaret har for tiden ingen maritime helikoptre. Regjeringen valgte i
fjor å bryte avtalen med NH Industries om kjøp av 14 helikoptre.
Forsvaret skrev under NH90-kontrakten i 2001. 14 helikoptre for bruk på
kystvaktfartøyer og fregatter skulle etter planen vært levert innen 2008. Da
kontrakten ble hevet på forsommeren i 2022, var bare åtte helikoptre levert.
Forsvarsdepartementet kunngjorde 14. mars i år at regjeringen har
besluttet å kjøpe seks MH-60-helikoptre, kjent som Seahawk, fra USA. Det ventes
at de første tre helikoptrene leveres sommeren 2025, mens alle seks helikoptre
skal være på plass innen 2027. Kjøpet har en kostnadsramme på 12 milliarder
kroner, ifølge departementet.
Begrunnelsen for kontraktoppsigelsen var massive forsinkelser, lav
pålitelighet på NH90-helikoptrene, krevende vedlikeholdsarbeid og at systemene
som skulle leveres sammen med helikoptrene var gått ut av produksjon.
– Besparelser
NH industries protesterte høylytt da kontrakten ble sagt opp. De mente
oppsigelsen var «juridisk grunnløs».
Nå sier selskapet at de ønsker å finne en løsning med norske
myndigheter. De mener at deres forslag innebærer at Forsvaret raskt kan få på
plass 14 operative helikoptre, samt 20 helikoptre til norske spesialstyrker og
hæren.
– Prislappen kommer på 9,1 milliarder kroner, opplyser selskapet.
Samtidig har NH Industries laget et overslag som de mener viser at
Norge kan ende opp med å betale opp mot 35 milliarder kroner dersom Stortinget
beslutter at alle helikoptrene skal kjøpes inn på nytt.
– Det vil si at selskapets løsningsforslag kan spare norske
skattebetalere for 25 milliarder kroner, sier Aloccio.
Brevet med løsningsforslaget ble sendt til Forsvarsdepartementet før
helgen.
SEA HAWK:
Nå har regjeringen besluttet å kjøpe dette helikopteret, som allerede brukes i
Danmark. På bildet ser vi en MH-60R Sea Hawk på besøk på maritim
Helikopterøving under øvelsen Joint Viking 2023. Foto: Maria Selnes / Forsvaret /
Handout
Forsvarsdepartementet: Har forsøkt å
løse problemene
NTB har spurt hva regjeringen tenker om forslaget.
Departementet svarer ikke direkte på spørsmålet, men redegjør mer for
prosessen fram til nå:
– Vi har gjentatte ganger i de over 20 årene siden kontrakten for
anskaffelse av NH90 ble inngått forsøkt å løse problemene med helikoptrene i
samarbeid med leverandøren. Allikevel sto vi fortsatt sommeren 2022 uten
helikoptre som kunne gjøre jobben de var anskaffet for, og uten at leverandøren
kunne presentere realistiske løsninger på problemene, skriver departementet i
en epost til NTB.
– Etter en helhetlig evaluering av den maritime helikopterkapasiteten
våren 2022 fant forsvarssektoren at det ikke ville være mulig å øke leveransene
med NH90 til et nivå som møter Forsvarets behov, selv med store
ekstrainvesteringer. På bakgrunn av dette besluttet regjeringen å avslutte
innfasingen av NH90 og gi oppdrag til Forsvarsmateriell om å heve kontrakten
med leverandøren, heter det i svaret.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.