Jeg er helt enig i lederartikkelen under. Dommen kan etter min mening ikke bli stående. Det finnes drøssevis av argumenter for dette og jeg tar med et typisk eksempel fra min tid som skipper på P-3B Orion: Ja, vi hadde regler å følge, men det oppsto ganske ofte situasjoner hvor etterretningsinnhenting kom på kant med reglene, og mye var opp til skipperen hvordan eksempelvis "behørig avstand" skulle tolkes. En viss operativ risiko var til stede under nær sagt hver eneste oppdrag i en periode hvor Sovjet var særdeles aktive i- og over Barentshavet. Og, det fantes hendelser hvor det ikke var noen regler i det hele tatt. Dernest vil jeg nevne den såkalte Namsosulykken med Widerøe for mange år siden. Da gikk havarikommisjonen inn i styrerommet i selskapet og anklaget dem for unnfallenhet når det gjaldt forhold med flygerdisiplinen som de måtte kjenne til. Altså, saken må ankes. (Red.)
Ingstad-dommen bør ankes
AFTENBLADET
MENER: Det kan hende at dommen mot vaktsjefen som sto på broen da «Helge
Ingstad» kolliderte er riktig, men en ekstra runde i rettssystemet ville
neppe skade.
«Helge
Ingstad» noen dager etter kollisjonen. Seinere sank skipet verdt over 4,5
milliarder kroner dypere. Det er nå hogget opp som skrap. Foto: Forsvaret
Publisert: Publisert:
I går 18:30
Leder
Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for Stavanger Aftenblads
meninger og analyser.
En nå 33
år gammel mann fra Sandefjord er dømt til 60 dagers betinget fengsel etter
havariet med fregatten «Helge Ingstad» i 2018. Han er den eneste som har blitt tiltalt
etter kollisjonen som førte til at fregatten til slutt sank og ble totalvrak.
Det var
Riksadvokaten som besluttet å ta ut tiltale mot mannen, som den skjebnesvangre
natten i november bare åtte minutter tidligere var kommet på broen som vaktsjef
da fregatten han førte befant seg på kollisjonskurs med et tankskip. Tankskipet
hadde like før lagt fra kai ved Sture-terminalen i Vestland fylke, nordvest for
Bergen.
33-åringen
er fortsatt i aktiv tjeneste i Sjøforsvaret, og dommen vil ikke endre på dette,
opplyser Sjøforsvarets sjef etter domsavsigelsen.
Dommen
mot 33-åringen er ikke enstemmig. En av legdommerne, som selv har bakgrunn fra
Sjøforsvaret, mener at de subjektive vilkårene for skyld ikke er oppfylt, og at
mannen derfor burde frifinnes. De to fagdommerne og to legdommere er uenige, og
mener at mannen er skyldig etter tiltalen.
Vaktsjefen
var tiltalt for uaktsomhet både etter den sivile og den militære straffeloven.
Mange har i løpet av rettssaken vitnet til fordel for ham, og ment at
kollisjonen heller bør betraktes som et resultat av systemsvikt enn som et
personlig ansvar hos vaktsjefen. En vaktsjef på et fartøy har et stort
personlig ansvar, men er det riktig at han eller hun skal bære ansvaret helt
alene?
Det er
verdt å merke seg at staten ved Forsvarsdepartementet har blitt ilagt, og har
vedtatt, en foretaksstraff på ti millioner kroner etter havariet.
Vaktsjefen,
som var fersk i jobben og bare hadde befunnet seg på broen i noen minutter da
den kritiske situasjonen oppsto, sier via sin advokat at han tar dommen tungt
og at han vurderer å anke den. Det er til å forstå.
Vi er
ikke alene om å mene at det kan stride mot den alminnelige oppfatningen om
rettferdighet at bare én person skal holdes strafferettslig ansvarlig etter
denne hendelsen, men det er ikke Hordaland tingretts ansvar. Tingretten må jo
forholde seg til den tiltalen som er reist.
Det er
ikke tvil om at kollisjonen skapte en meget farlig situasjon. Liv kunne lett ha
gått tapt, og det var også stor fare for en omfattende oljelekkasje. Fregatten,
som kostet 3,5 milliarder kroner å bygge, ble totalvrak etter havariet, fordi
den sank etter noen dager. Fregatten ble hevet av et bergingsselskap og er nå
hogd opp som skrap.
Rettssaken
og den ferske dommen reiser noen viktige prinsipielle spørsmål om ansvar og
plassering av skyld, som det kunne være interessant å få prøvd i en høyere
rettsinstans.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.