Mye er sagt og skrevet om dette, men jeg er overbevist om at Regjeringen har gjort det rette valget. Dersom de følger opp med Black Hawk til Hæren og Spesialstyrkene blir jeg veldig fornøyd. (Red.)
Signerte
ytringer kan sendes på e-post til redaksjon@nye-troms.no
Helikopter til
Kystvakten – kostnad, tid for operativ drift og «state of the art».
Publisert: 01.06.2023
kl 17:00
Vil
en hurtig anskaffelse av 6 Seahawk til Kystvakten uten en ordinær
anskaffelsesprosess med kvalitetssikring legge premissene for nye helikoptre
til Marinen, Hæren og Spesialstyrkene og kan 25 milliarder norske kroner spares
ved valg av helikoptertype?
• Forsvaret har behov for operativ maritim
helikopterkapasitet så fort som mulig. Kystvaktens største utfordring p.t. er
mangel på helikopter står det i årsrapporten for 2022. Forsvarets
helikopterkapasitet er dårlig, med kanselleringen av de maritime helikoptrene
(NH90), og det er foreløpig ikke bestemt ny type helikopter til Spesialstyrkene
og Hæren. Til sammen gir dette en dramatisk samtidighetsutfordring i operativ
tilgjengelighet på Forsvarets hovedsystemer, skriver Forsvarskommisjonen.
• Den 6. juni vil Stortinget behandle kjøp av 6 Seahawk
til erstatning for 14 NH90, hvor kontrakten med NATO Helicopter Industries
(NHI) ble sagt opp for ett år siden. Prisen for 6 Seahawk er 12 milliarder
norske kroner. En anskaffelse hvor Kystvakten vil få fullt operative helikoptre
først i 2028–2029 og innbefatter ikke Fregattvåpenet. Seahawk er et helikopter,
designet på 1980-tallet, med store svakheter med hensyn til å tilfredsstille
sikkerhetskravene til flyteevne og gearboksens evne til å fungere i en kortere
periode uten olje. Til sammenligning kostet 16 AW 101 maritime
redningshelikopter med oppgradering av seks redningshelikopterbaser,
sykehustilpasninger og logistikk rundt 14 milliarder norske kroner.
• Forsvarskommisjonen mener at anskaffelse av nye maritime
helikoptre må vurderes i en helhetlig sammenheng med anskaffelse av helikopter
til Spesialstyrkene og til Hæren. Dette gjøres sannsynligvis nå ved en hurtig
anskaffelse av 6 Seahawk til Kystvakten uten at kjøpet gjennomføres etter en
ordinær prosess for anskaffelse og kvalitetssikring. I tillegg til kostnadene
må det stilles spørsmål om det er riktig å velge Hawk-klassen som allerede er
på slutten av sin «life cycle» fremfor NH90-klassen som er på starten av sin
«life cycle» og er «state of the art».
• Mens forhandlingene i Utenriks og Forsvarskomiteen
pågikk tilbød NHI Forsvarsdepartementet, uten kostnad å gjøre alle 14 NH90
operative med et standard Elektronisk forsvarssystem (EWS) i løpet av kort tid
og samtidig tilbyr de 20 NH90 helikoptre for Spesialstyrkene og til Hæren.
Tilbudet har en kostnadsramme på 9.1 milliarder norske kroner, som er nesten 3
milliarder kroner mindre enn regjeringens forslag for kun å kjøpe 6 Seahawk.
• Tilbudet er ikke diskutert offentlig eller i aktuelle
stortingskomitéer selv om det representerer en besparelse på 25 milliarder
norske kroner kontra et tilsvarende innkjøp av Seahawk og Black Hawk. I tillegg
ville fregattene og Kystvakten kunne få helikopter i løpet av kort tid.
Alternativet er at Kystvakten først får fullt operative helikoptre i 2028–2029
og fregattene, i beste fall, tidligst på 2030-tallet.
• Selv om Forsvarskommisjonen anbefaler et ambisiøst
forsvarsbudsjett med en styrking på 430 milliarder norske kroner fordelt over
de neste 15 år og regjeringen har som mål å nå 2 % kravet i 2026, bør
kostnadene for en ny helikopterflåte til Kystvakten, Fregattvåpenet,
Spesialstyrkene og Hæren tilpasses opp mot andre prioriterte våpensystemer,
standardisering, tid for operativ drift og «state of the art». Nivået på en ny
bane for forsvarsbudsjettet vil trolig først bli kjent ved behandlingen av en
ny langtidsplan i 2024. En besparelse på 25 milliarder norske kroner ved å
velge en NH90-flåte med maritimt helikopter: NATO fregatthelikopter (NFH) og
taktisk transporthelikopter (TTH) fremfor Hawk-klassen med Seahawk og Black
Hawk bør gis en ekstern kvalitetssikring.
• Det rettslige forholdet mellom Forsvaret og NHI om
oppsigelse av kontrakten er uavklart, hvor skylddelingen for en flerårig
forsinkelse i NH90-programmet kan bli til fordel for NHI. Det er derfor høyst
usikkert om Forsvaret vil vinne frem med et krav om tilbakelevering av
helikoptrene og få pengene refundert. Hvis ikke vil Forsvaret sitte igjen med
en kostnad på omkring 9 milliarder norske kroner og 14 helikoptre som ikke kan
brukes. Kritikken mot Forsvaret vil blant annet være lav bemanning hos
Forsvarsmateriell som kjøper og mottaker, mangel på vedlikeholds personell,
rettidig bestilling av reservedeler, stopp i mottak under koronapandemien,
hyppige konfigurasjonsendringer og et eget Elektronisk forsvarssystem (ESW) i
forhold til andre kjøpere.
• Om Norge er fullt medlem i NATO Helicopter (NH90)
Design, Development, Production and Logistics Management Organization (NAHEMO)
sammen med Belgia, Tyskland, Italia, Frankrike og Nederland er usikkert. For
land som har NH90 i operativ tjeneste har tilgangen på reservedeler og
revisjoner av vedlikeholdsprogrammene økt tilgjengeligheten og redusert
kostnadene pr. flytime.
Bakgrunn
Prop. 94 S (2022–2023) med Innst. 403 S (2022–2023) om Investeringar
i Forsvaret og andre saker, med blant annet et haste kjøp av 6 maritime
helikopter Seahawk til erstatning for NH90, skal behandles av Stortinget 6.
juni. I debattinnlegget stiller jeg spørsmål om en hurtig anskaffelse av 6
Seahawk til Kystvakten legge premisser for nye helikoptre til Marinen, Hæren og
Spesialstyrkene og om 25 milliarder norske kroner kan spares ved en
videreføring av NH90 etter et tilbud gitt av NHI. Statens reglement om krav til
utredning, planlegging og kvalitetssikring av investeringsprosjekter er ikke
fulgt. Komiteen tar i Innst. 403 S (2022–2023) til etterretning at prosjektet
ikke har gjennomgått ordinær prosess for kvalitetssikring, men at denne vil bli
gjennomført våren 2023, og at Forsvarsdepartementet vil komme til Stortinget
dersom det er nødvendig. U & F komiteen forventer at departementet kommer
tilbake til Stortinget med den endelige kostnadsrammen for anskaffelsen, og
hvordan anskaffelsen er tenkt finansiert. Skal andre investeringsprosjekter
skyves på eller vil det komme friske penger til kjøp av 6 Seahawk til en
kostnad på 12 milliarder norske kroner?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.