Helikopterflåten
fornyes
Forsvaret
har etter flere år med vurderinger startet arbeidet med å fornye
helikopterflåten i Hæren og Sjøforsvaret.
HELIKOPTER
Jan-Petter
Helgesen
Den hittil
største investeringen er gjort for Kystvakten hvor Regjeringen under
forutsetning av Stortingets godkjenning, vil kjøpe seks nye, maritime
helikoptre av typen Sikorsky MH-60R Seahawk til en pris av rundt 12 milliarder
kroner. Bestillingen foretas med den amerikanske marinen under deres Foreign
Military Sales-ordning.
Dette gjør at
de nye helikoptrene kan leveres så raskt som mulig. De tre første maskinene overtas
av Norge av en ordre som opprinnelig var tiltenkt US Navy.
Seahawk
nummer en skal etter planen leveres norske myndigheter i løpet av sommeren
2025. Hele ordren på seks maskiner skal være overtatt innen 2027.
De nye
Seahawk-maskinene får base på Bardufoss. For Kystvakten vil innføringen av de
nye helikoptrene være en betydelig styrke.
De langvarige
problemene med de kansellerte NH-90-helikoptrene har gjort at Kystvakten har
vært uten nødvendig helikopterkapasitet siden det siste Westland Lynx ble
trukket ut av tjeneste i 2014. Med innføringen av Seahawk vil Forsvaret styrke
den nasjonale kontrollen, utvide søk- og redning-kapasiteten , øke beredskapen
og tilstedeværelsen i våre havområder, ikke minst i nordområdene, opplyser forsvarsminister
Bjørn Arild Gram (sp).
Statsråden
sier at Regjeringen i dagens sikkerhetssituasjon har satt mye inn på å få på
plass en rask løsning på forsvarets helikopterproblemer. Seahawk er en modell
som også er valgt av flere av våre allierte, som for eksempel Danmark. Teknologien
i maskinen er også utprøvd. Dette var en av forutsetningene for valget av helikoptertypen.
Det er
Kystvakten som primært skal bruke de nye helikoptrene. Maskinene vil dessuten bli
klargjort for utstyr til å drive antiubåtoperasjoner.
Samarbeid
med Danmark
Danskene har
operert Seahawk siden 2016. Vårt naboland er godt fornøyd med erfaringene av flytypen.
For å sikre best
mulig helikopterkompetanse hos mannskapene på Bardufoss flystasjon etter at
NH-90 ble avviklet, skal Luftforsvaret sende personell til Danmark for å få
opplæring og kjennskap til teknisk og operativ drift samt høste erfaring med de
maritime operasjoner med Seahawk.
Forsvarsminister
Bjørn Arild Gram betegner dette som et konkret eksempel på nordisk
forsvarssamarbeid. Ved å lære av danskene vil nordmenn raskere oppnå full
operativ evne på den nye helikoptertypen.
For å bedre og
støtte helikoptersituasjonen i Hæren har regjeringen også valgt å oppgradere ni
av Forsvarets 18 eldre Bell 412-helikoptere. Disse skal flyttes fra sin
nåværende base på Rygge flystasjon utenfor Moss til Bardufoss flystasjon i
Indre Troms.
En ny
skvadron skal opprettes for helikoptrene i Troms. Ledelsen for avdelingen skal
være operativ allerede fra første kvartal i 2024.
Oppgraderingen
til omkring en milliard kroner, vil gi de nær 35 år gamle helikoptrene forlenget
levetid på opptil 15 år. Målsetningen er at den nye Bell 412-skvadronen med flygende
oppsetning skal være på plass på Bardufoss fra 2025.
Verksted på
Bardufoss
Regjeringen
foreslår også at det opprettes et verksted for vedlikehold av Bell 412 på
Bardufoss. Verkstedet skal ha kapasitet til arbeid på et helikopter i
inneværende år for deretter å øke virksomheten til to helikoptre i 2024.
Hensikten
med etableringen er å øke flytimeproduksjonen for Bell 412 samt å øke
helikopteraktiviteten på Bardufoss. Dette skal være med å ta vare på den
tekniske kompetansen på flystasjonen. I tillegg skal det på stasjonen tilbys opplæring
for lærlinger til Luftforsvaret.
Administrerende
direktør Ole Petter Bakken i Norwegian Aviation & Defense Group
representerer helikopterprodusenten Bell i Norge og Island. Bakken som har
militær bakgrunn fra Hærens spasialstyrker, sier det foreløpig ikke er bestemt
hvor oppgraderingen av de ni Bell-maskinene skal skje.
Saken skal
drøftes i et møte i Forsvarsdepartementet senere i høst. Tiden er knapp. Den første
av de oppgraderte maskinene skal komme til Bardufoss i løpet av neste år.
Arbeidet med
oppgradering vil bare omfatte de ni helikoptrene som flyttes nordover. De
resterende ni Bell 412 i Luftforsvaret blir værende på Rygge i sin nåværende
stand.
Disse skal
inntil videre blant annet betjene de norske spesialstyrkene. Nye helikoptre til
spesialstyrkene skal vurderes i arbeidet med ny langtidsplan for Forsvaret for
årene 2025 til 2029. Planen skal vedtas av Stortinget neste år.
En
helikopterfamilie
I sitt
fagmilitære råd til Regjeringen anbefaler forsvarssjef og general Eirik
Kristoffersen at den videre utvikling av Forsvarets helikopterflåte må vurderes
helhetlig og baseres på en helikopterfamilie. Det betyr at framtidige
anskaffelser av antiubåt-helikoptre til Sjøforsvarets fregatter, helikoptre til
spesialstyrkene og transporthelikoptre må baseres på en felles kostnadsmessig
utdannelse, anskaffelse og drift.
Med dette
anbefaler han reelt sett at Norge satser på den amerikanske Sikorsky S-70-familien
hvor Seahawk og Blackhawk inngår, og ikke helikoptre fra de europeiske produsentene
Leonardo og Airbus. I den forbindelse kan det nevnes at Polen i sommer bestilte
32 helikoptre av Leonardos AW 139 til støtte for den polske hæren og
spesialstyrkene.
Forsvarssjefen
foreslår videre at et hovedalternativ for Norge bør være å anskaffe et
helikopter tilpasset spesialstyrkenes behov. I tillegg anbefaler han kjøp av et
nytt middelstungt transporthelikopter. Dersom økonomien ikke tillater to
forskjellige modeller mener han Forsvaret bør satse på et enhetshelikopter som
kan dekke både spesialstyrkene og andre av Forsvarets behov.
Dette betyr
at forsvarssjefen på sikt går inn for Sikorskys Seahawk-familie til fregattene
når den tid kommer og den nesten identiske søstervarianten Blackhawk til spesialstyrkene
og Hæren. Han understreker at nye fregatthelikoptre må ses i sammenheng med Sjøforsvarets
program for anskaffelse av nye fregatter.
For helikopterkjøpene
anbefaler han i sitt fagmilitære råd en prioriteringsrekkefølge hvor
antiubåt-helikoptre står øverst. Deretter følger spesialstyrkenes behov for
lufttransport og middelstunge transporthelikoptre ti landstyrkene.
Forsvarssjef
Eirik Kristoffersen skriver videre i rådet at han er heller ikke fremmed for å vurdere
et annet alternativ enn helikopter til antiubåt-operasjoner. Dette kan være et
ubemannet system dersom teknologien er moden når nye fregatter innføres i
Sjøforsvaret om 10 til 15 år.
FAKTA
Sikorsky
MH-60 Seahawk
Type: Maritimt
helikopter.
Første
flyging:12 desember 1979.
Hittil
bygget: 938
Brukere:
USA, Spania, Australia, Danmark, Sør-Korea, Qatar, Singapore, Israel, Saudi-Arabia,
Malaysia, India, Brasil, Hellas, Taiwan. Thailand og Tyrkia.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.