mandag 18. september 2023

Helikopterflåten fornyes - Journalist og forfatter Jan-Petter Helgesen

 

Helikopterflåten fornyes

 

Forsvaret har etter flere år med vurderinger startet arbeidet med å fornye helikopterflåten i Hæren og Sjøforsvaret.

HELIKOPTER

Jan-Petter Helgesen

Den hittil største investeringen er gjort for Kystvakten hvor Regjeringen under forutsetning av Stortingets godkjenning, vil kjøpe seks nye, maritime helikoptre av typen Sikorsky MH-60R Seahawk til en pris av rundt 12 milliarder kroner. Bestillingen foretas med den amerikanske marinen under deres Foreign Military Sales-ordning.

Dette gjør at de nye helikoptrene kan leveres så raskt som mulig. De tre første maskinene overtas av Norge av en ordre som opprinnelig var tiltenkt US Navy.

Seahawk nummer en skal etter planen leveres norske myndigheter i løpet av sommeren 2025. Hele ordren på seks maskiner skal være overtatt innen 2027.

De nye Seahawk-maskinene får base på Bardufoss. For Kystvakten vil innføringen av de nye helikoptrene være en betydelig styrke.

De langvarige problemene med de kansellerte NH-90-helikoptrene har gjort at Kystvakten har vært uten nødvendig helikopterkapasitet siden det siste Westland Lynx ble trukket ut av tjeneste i 2014. Med innføringen av Seahawk vil Forsvaret styrke den nasjonale kontrollen, utvide søk- og redning-kapasiteten , øke beredskapen og tilstedeværelsen i våre havområder, ikke minst i nordområdene, opplyser forsvarsminister Bjørn Arild Gram (sp).

Statsråden sier at Regjeringen i dagens sikkerhetssituasjon har satt mye inn på å få på plass en rask løsning på forsvarets helikopterproblemer. Seahawk er en modell som også er valgt av flere av våre allierte, som for eksempel Danmark. Teknologien i maskinen er også utprøvd. Dette var en av forutsetningene for valget av helikoptertypen.

Det er Kystvakten som primært skal bruke de nye helikoptrene. Maskinene vil dessuten bli klargjort for utstyr til å drive antiubåtoperasjoner.

Samarbeid med Danmark

Danskene har operert Seahawk siden 2016. Vårt naboland er godt fornøyd med erfaringene av flytypen.

For å sikre best mulig helikopterkompetanse hos mannskapene på Bardufoss flystasjon etter at NH-90 ble avviklet, skal Luftforsvaret sende personell til Danmark for å få opplæring og kjennskap til teknisk og operativ drift samt høste erfaring med de maritime operasjoner med Seahawk.

Forsvarsminister Bjørn Arild Gram betegner dette som et konkret eksempel på nordisk forsvarssamarbeid. Ved å lære av danskene vil nordmenn raskere oppnå full operativ evne på den nye helikoptertypen.

For å bedre og støtte helikoptersituasjonen i Hæren har regjeringen også valgt å oppgradere ni av Forsvarets 18 eldre Bell 412-helikoptere. Disse skal flyttes fra sin nåværende base på Rygge flystasjon utenfor Moss til Bardufoss flystasjon i Indre Troms.

En ny skvadron skal opprettes for helikoptrene i Troms. Ledelsen for avdelingen skal være operativ allerede fra første kvartal i 2024.

Oppgraderingen til omkring en milliard kroner, vil gi de nær 35 år gamle helikoptrene forlenget levetid på opptil 15 år. Målsetningen er at den nye Bell 412-skvadronen med flygende oppsetning skal være på plass på Bardufoss fra 2025.

Verksted på Bardufoss

Regjeringen foreslår også at det opprettes et verksted for vedlikehold av Bell 412 på Bardufoss. Verkstedet skal ha kapasitet til arbeid på et helikopter i inneværende år for deretter å øke virksomheten til to helikoptre i 2024.

Hensikten med etableringen er å øke flytimeproduksjonen for Bell 412 samt å øke helikopteraktiviteten på Bardufoss. Dette skal være med å ta vare på den tekniske kompetansen på flystasjonen. I tillegg skal det på stasjonen tilbys opplæring for lærlinger til Luftforsvaret.

Administrerende direktør Ole Petter Bakken i Norwegian Aviation & Defense Group representerer helikopterprodusenten Bell i Norge og Island. Bakken som har militær bakgrunn fra Hærens spasialstyrker, sier det foreløpig ikke er bestemt hvor oppgraderingen av de ni Bell-maskinene skal skje.

Saken skal drøftes i et møte i Forsvarsdepartementet senere i høst. Tiden er knapp. Den første av de oppgraderte maskinene skal komme til Bardufoss i løpet av neste år.   

Arbeidet med oppgradering vil bare omfatte de ni helikoptrene som flyttes nordover. De resterende ni Bell 412 i Luftforsvaret blir værende på Rygge i sin nåværende stand.

Disse skal inntil videre blant annet betjene de norske spesialstyrkene. Nye helikoptre til spesialstyrkene skal vurderes i arbeidet med ny langtidsplan for Forsvaret for årene 2025 til 2029. Planen skal vedtas av Stortinget neste år.

En helikopterfamilie

I sitt fagmilitære råd til Regjeringen anbefaler forsvarssjef og general Eirik Kristoffersen at den videre utvikling av Forsvarets helikopterflåte må vurderes helhetlig og baseres på en helikopterfamilie. Det betyr at framtidige anskaffelser av antiubåt-helikoptre til Sjøforsvarets fregatter, helikoptre til spesialstyrkene og transporthelikoptre må baseres på en felles kostnadsmessig utdannelse, anskaffelse og drift.

Med dette anbefaler han reelt sett at Norge satser på den amerikanske Sikorsky S-70-familien hvor Seahawk og Blackhawk inngår, og ikke helikoptre fra de europeiske produsentene Leonardo og Airbus. I den forbindelse kan det nevnes at Polen i sommer bestilte 32 helikoptre av Leonardos AW 139 til støtte for den polske hæren og spesialstyrkene.

Forsvarssjefen foreslår videre at et hovedalternativ for Norge bør være å anskaffe et helikopter tilpasset spesialstyrkenes behov. I tillegg anbefaler han kjøp av et nytt middelstungt transporthelikopter. Dersom økonomien ikke tillater to forskjellige modeller mener han Forsvaret bør satse på et enhetshelikopter som kan dekke både spesialstyrkene og andre av Forsvarets behov.

Dette betyr at forsvarssjefen på sikt går inn for Sikorskys Seahawk-familie til fregattene når den tid kommer og den nesten identiske søstervarianten Blackhawk til spesialstyrkene og Hæren. Han understreker at nye fregatthelikoptre må ses i sammenheng med Sjøforsvarets program for anskaffelse av nye fregatter.

For helikopterkjøpene anbefaler han i sitt fagmilitære råd en prioriteringsrekkefølge hvor antiubåt-helikoptre står øverst. Deretter følger spesialstyrkenes behov for lufttransport og middelstunge transporthelikoptre ti landstyrkene.

Forsvarssjef Eirik Kristoffersen skriver videre i rådet at han er heller ikke fremmed for å vurdere et annet alternativ enn helikopter til antiubåt-operasjoner. Dette kan være et ubemannet system dersom teknologien er moden når nye fregatter innføres i Sjøforsvaret om 10 til 15 år.

FAKTA



Sikorsky MH-60 Seahawk

Type: Maritimt helikopter.

Første flyging:12 desember 1979.

Hittil bygget: 938

Brukere: USA, Spania, Australia, Danmark, Sør-Korea, Qatar, Singapore, Israel, Saudi-Arabia, Malaysia, India, Brasil, Hellas, Taiwan. Thailand og Tyrkia.

Ni Bell 412 skal oppgraderes og gi de 35 år gamle helikoptrene forlenget levetid på opptil 15 år. Foto: Torbjørn Kjosvold

De amerikanske Sikorsky MH-60R Seahawk blir trolig nye Kystvakt-helikoptre. Foto: Forsvaret.

 

 

 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.