Nå kan alle nordmenn ta et siste farvel med Sea King
En siste turné med et særdeles kjært helikopter.
Få luftfarkoster har betydd så mye for så mange her til lands som Sea King.
I 50 år har redningshelikopteret vært en beredskapsspydspiss og det har vært redninga for ikke så rent få nordmenn.
Dermed skulle det kanskje bare mangle at får sjansen til et verdig farvel før det flyr inn i solnedgangen.
Onsdag morgen startet 330 skvadron norgesturnéen: Westland Mk43B Sea King-helikopteret med halenummer 189 skal fly Norge på langs tur/retur de kommende fem dagene.
Luftforsvaret har opprettet en kartsporing der helikopteret kan følges direkte.
På vakt til 11.12 klokka 13
Helt ferdig med beredskapen er Sea King imidlertid ikke. Helikoptrene er på vakt på Rygge flystasjon fram til 11. desember klokka 13 da ansvaret overtas av AW101 Sar Queen også her.
Turnéen startet fra Rygge onsdag morgen, og det skal bruke hele dagen langs kysten og etter planen lande i Bodø onsdag kveld.
– I løpet av turen vil de fly innom og besøke mange av stedene hvor Sea King har skapt trygghet gjennom alle disse 50 årene en siste gang før helikopteret utfases, skriver Luftforsvaret på sine nettsider der det også er vedlagt et tentativt flyprogram.
Tidligere har 330 skvadrons baser tatt i bruk AW101 på Sola i september 2020, på Ørland i mai 2021 og Banak i februar 2022
Forrige base som faset inn nye helikoptre, var Bodø for ni måneder siden. Der gikk AW101-helikoptrene på vakt 12.12 klokka 12 i fjor.
Overgangen fra Sea King til Sar Queen på Rygge har vært en noe mer omfattende prosess enn tidligere runder, ettersom denne basen har et ekstra pålagt oppdrag knyttet til kontraterror.
Neste base med vaktskifte vil være Florø 1. oktober 2024. Etter dette vil samtlige besetninger ha konvertert og samtlige 16 AW101-helikoptre være plassert ut på basene.
Har gjort plass på museet
Det har altså gått over 50 år siden 330 skvadron ble operativ med Westland Mk43B Sea King.
Først ute var basene Bodø, Sola og Ørland 1. mai 1973, mens Banak ble operativ i august samme år. Siden har det kommet til to baser: Rygge og Florø.
Den norske redningstjenestens opprinnelige bolk på ti helikoptre ble anskaffet i 1972. To skrog har gått tapt. Disse ble erstattet i 1978 og 1992, mens de to siste ble kjøpt inn i 1996.
Det er for øvrig verdt å merke seg at det har vært minimalt med uhell under søk- og redningsoppdrag og ambulanseoppdrag gjennom 50 år med utfordrende operasjoner i krevende klima.
De to tilleggsbestilte helikoptrene, med halenumre 329 og 330, var faktisk blant de første til å fases ut av norsk drift. Flere detaljer om disse kan leses i artikkelen om flygeren Fredrik Jomaas som fulgte helikopteret fra vugge til grav.
Forsvarsmateriell (FMA) har de siste fire årene gjennomført et avhendingsprosjekt for Sea King, men det er mindre sannsynlig at noen av maskinene vil fly videre. Bruken blir trolig undervisning og utstilling.
Etter det Teknisk Ukeblad kjenner til, har Luftfartsmuseet i Bodø allerede satt av plass til en Sea King i en planlagt beredskapsutstilling der det blant annet får selskap av Norsk Luftambulanses første legehelikopter, et Bo 105, og et politihelikopter av typen EC135 T2+ som ble fløyet opp sommeren 2020.
Oberstøytnant Svein Tore Pettersen, som har vært sjef for 330 skvadron i tolv år, ble i høst hedret på et jubileum han hadde håpet å unngå.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.