Redningstjenesten i Spania ble tatt over av HS fra Armada (marinen) i 1991 og ble altså sivilisert. Undertegnede hadde gleden av å fly vår eldste maskin, LN-ORE, til flyplassen Quatro Vientos for å klasses i det spanske registeret. Vi ble liggende der en uke for så å fortsette til La Coruna som skulle bli vårt stasjoneringssted. Oppdraget gikk ut på å lære opp spanske sivile mannskaper, og de brukte noen år på å ta over helt. Opdragsgiver var Salvamento Maritimo i Madrid. Dette skjedde i samarbeid med det spanske selskapet Helicsa. LN-ORE havarerte imidlertid under spesielle omstendigheter, på vei fra Sola til Kanariøyene noen år senere. Bildet viser LN-ORE på Quatro Vientos i 1991. Jenta i forgrunnen er min datter Live som sammen med min kone var med på turen.
Foto: Per Gram(Red.)
Avincis Wins Spanish Maritime Search-and-rescue Contract
Spain’s Maritime Safety and Rescue Society (SASEMAR) has awarded
another five-year contract to Avincis to provide maritime search-and-rescue
(SAR) services with its helicopter fleet. The Portugal-based operator has flown
SAR missions in Spain for more than 30 years since it first won a public tender
for the work in 1993, logging more than 100,000 hours on 16,000 missions and
rescuing more than 8,500 people.
Under the contract with SASEMAR, Avincis conducts SAR missions
under the direction of the Salvamento Marítimo agency from 11 helicopter bases
along Spain’s 7,905-km (4,912-mile) coastline. The aircraft have to be
available 24/7 and year-round.
Avincis has a fleet of more than 220 aircraft and employs 2,400
people, including pilots, support crew, and technicians. In addition to Spain
and Portugal, it also has bases in Italy, Norway, Sweden, and Finland, as well
as operations in Mozambique and Chile.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.