søndag 29. desember 2024

Nytt havari - Denne gang var det åpenbart hva ulykken skyldtes - ASN / BBC video

 

Det er veldig uvanlig, men det går an å glemme hjulene til tross for de høylydte varslingssystemene som finnes. Dette ser ut som et eksempel på det, i følge video på BBC. Men, det kan ha vært tekniske problemer forut for- eller under landingen som førte til at hjulene kollapset eller ikke kom ut. Det var varslet fugler i området. Bird strike kan ha vært mulig. I så fall vil det fort bli klarlagt gjennom kommunikasjonsopptak med flyet.  Hadde flygerne ikke fått ned hjulene, ville det hele vært planlagt på en annen måte, ikke minst at brann- og redningsmannskaper var tilstede ved rullebanen og at flyet dumpet-/brant av så mye brenstoff som mulig før landingen på en aller helst skumlagt bane. Sjekk nrk.no og se video hvor flyet treffer noe nær banen og tar fyr. Det er grunn til å se nærmere på den bygningen/muren flyet traff. Er den lovlig i henhold til ICAOs regler? (Red.)



Date:Sunday 29 December 2024
Time:09:05 LT
Type:Silhouette image of generic B738 model; specific model in this crash may look slightly different    
Boeing 737-8AS (WL)
Owner/operator:Jeju Air
Registration:HL8088
MSN:37541/301
Year of manufacture:2009
Engine model:CFMI CFM56-7B
Fatalities:Fatalities: 174 / Occupants: 181
Other fatalities:0
Aircraft damage:Destroyed
Category:Accident
Location:Muan International Airport (MWX/RKJB) -    South Korea
Phase:Landing
Nature:Passenger - Scheduled
Departure airport:Bangkok-Suvarnabhumi International Airport (BKK/VTBS)
Destination airport:Muan International Airport (MWX/RKJB)
Confidence Rating: Information is only available from news, social media or unofficial sources

Narrative:
Jeju Air Flight JC2216, a Boeing 737-800 registered HL8088, was involved in an accident at Muan International Airport (MWX/RKJB), South Korea. The aircraft made a gear-up landing on runway 19. It slid pas the end of the runway and collided with the ILS localizer antenna array and a wall. The aircraft disintegrated and burst into flames.
Korean officials reported 174 occupants were confirmed dead, at least two occupants have survived the accident.

ADS-B data from the flight stopped at 23:58 UTC (08:58 LT) when the aircraft was on final approach to runway 01, at 1.24 nm from the threshold.

According to the Ministry of Land, Infrastructure and Transport, the control tower warned Flight 2216 of a bird strike just before landing. About one minute after the bird strike warning, the pilot issued a 'Mayday'.
Video footage show the aircraft landing gear up on runway 19, the opposite direction of the initial approach and intended landing direction.


MWX runway 19 has a Landing Distance Available (LDA) of 2800 m.

METAR:


RKJB 290000Z 11002KT 9000 FEW045 02/M00 Q1028 NOSIG


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.