fredag 21. mars 2014

Malysian - Morgenens spekulasjoner

Tre muligheter synes å foreligge: Brann, tap av oksygen eller massemord.
Dersom tidslinjen stemmer, altså at flygeren slo av ACARS og transponder før det endret kurs, og at styrmannen sa "All right. Good night" umiddelbart etter dette, så kan en iallfall fjerne brannteorien. Hadde det vært brann så hadde han sagt "Mayday" og ikke trivialiteter. Kapteinens mentale tilstand er ikke mye diskutert. Han var i retten samme morgen og ble fradømt omsorg for ungene og kona fikk innvilget skilsmisse. Dette er ganske spesielt i dette muslimske landet. Dersom arbeidsgiveren visste om dette, så tror jeg kapteinen hadde blitt permittert. Dette moment er underkommunisert. Jeg har tidligere rapportert at Jan-Petter Helgesen reiste i Asia på det tidspunkt og så på TV i Singapore at dette var tilfelle. Det sto også i avisen, i The Straits Times, mener han å huske. Sammenlikning med Helios ulykken i 2005 kan ikke avskrives. Fra det flyet ble det heller ikke sendt Mayday. Sjekk http://no.wikipedia.org/wiki/Helios_Airways_Flight_522 Jeg tror fortsatt det samme som jeg sa i NRKs Her og Nå tirsdag: Flyet har fortsatt på en sørlig kurs til det slapp opp for brennstoff og havarerte. Jeg mistenker kapteinen.


P-3C cockpit - Australsk

SØKER VIDERE: Besetningsmedlemmer på et av de australske Orion-flyene som deltar i letingen etter det savnede flyet. (Foto: Reuters/NTB scanpix)
















Dette bildet viser en bøye som kastes ut fra en C-130. Bøyen bidrar til å beregne havstrømmens fart og retning.

Bedre vær i leteområdet i Indiahavet

Bedre værforhold kan gjøre arbeidet lettere for mannskapene som fredag gikk i gang igjen med letingen etter det savnede malaysiske flyet i Indiahavet.

Søket ble gjenopptatt på morgenen lokal tid i havområdet utenfor Australia. To australske Orion-fly og minst to andre fly deltar i arbeidet, ifølge BBC.
Det norske lasteskipet St. Petersburg var det første skipet som torsdag nådde fram til leteområdet. Men de mulige vrakrestene som er observert av satellitter, er foreløpig ikke funnet.
Ifølge kapteinen på et av Orion-flyene var været «ekstremt dårlig» den første dagen letingen pågikk. Lavt skydekke, høye bølger og kraftig vind gjorde det vanskelig å se hva som befant seg på havoverflaten.
Været vil trolig bedre seg fredag, ifølge australske meteorologer. Det er ventet mindre skyer, vind og regn, noe som kan gjøre søket enklere.

– Svekker terrorteori

Hva som skjedde da flyet forsvant på vei fra Kuala Lumpur til Beijing 8. mars, er fortsatt et mysterium. Men viser det seg at det styrtet i den sørlige delen av Indiahavet, kan det svekke teoriene om kapring og terrorisme.
Flygeren Robert Mark, som er redaktør for magasinet Aviation International News, sier til den britiske avisa Mail Online at Boeing-maskinen kan ha fløyet på autopilot sørover i Indiahavet til det gikk tomt for drivstoff.
Teorien om at flygerne ble satt ut av spill som følge av en ulykke om bord, er styrket, ifølge Mark. Dette kan forklare hvorfor flyet tilsynelatende fortsatte i rett linje til et øde havområde hvor det ikke finnes noen terrormål.
Les også: Tror flyet fløy minst syv timer etter at det forsvant

– Kan ha brutt ut brann

Brann er én mulig forklaring dersom det viser seg at pilotene mistet bevisstheten eller flyet ble umulig å manøvrere. Toktleder Rune Øverås ved Andøya flystasjon er en av dem som støtter denne teorien.
– Den verst tenkelige situasjonen er å få stor røykutvikling eller brann inne i flyet når vi ligger i 15.000 fot. Da må ting skje fort. Vi trekker ut sikringene, og mister samtidig muligheten til å kommunisere med utenomverdenen. Det er for å kunne prøve å slokke brannen. Det er muligens noe slikt som har skjedd, sier han til NRK.
Les også: Norsk skip leter etter savnet fly i Indiahavet

Umulig å styre

Øverås får støtte fra den svenske flysikkerhetseksperten Hans Kjäll. Han tror pilotene kan ha endret flyets kurs i håp om å nå fram til en flyplass etter at det brøt ut brann.
– En slik katastrofal brann gjør det umulig å styre flyet. Det flyr i prinsippet helt av seg selv, sier Kjäll til avisa Aftonbladet. Han mener en eventuell brann også kan forklare at flyets radiosendere sluttet å fungere.
Flyeksperten Neil Fergus, som var etterretningsansvarlig under OL i Sydney i 2000, er imidlertid uenig. Boeing-maskinen kunne umulig ha fløyet videre i mange timer dersom det oppsto brann eller en katastrofal teknisk svikt, sier han til den australske fjernsynsstasjonen Channel 9.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.