Oppdatert:
I løpet av året vil Bjørn Kjos trolig stige opp på tronen på landets største og viktigste flyplass, Gardermoen.
Norwegian suser frem og er snart største flyselskap på Oslo Lufthavn. For første gang siden SAS ble startet etter krigen er selskapet i ferd med å bli detronisert på hovedflyplassen i Norge.
Åpning av flere passasjertunge langruter og større satsing i Norge og Europa gjør at Norwegian i løpet av inneværende år mest sannsynlig overtar posisjonen som markedsleder på Gardermoen.
Perioder med store forsinkelser og anklager om dårlig kundebehandling ser ikke ut til å skremme passasjerene. Med de hardt kjempende rivalene er norske reisende sikret fortsatt billige flybilletter og et stadig bedre rutetilbud.
Avstanden mellom de to rivalene har minsket dramatisk på bare ett år.
I fjor på denne tiden hadde SAS tett oppunder 1 million flere reisende på OSL enn Norwegian. I år er avstanden krympet til 300.000. Mens SAS økte antall reisende med 2 prosent i fjor, vokste Norwegian med 10 prosent. Norwegian var størst i to av årets måneder, og jevnstor i flere andre måneder. Aftenposten har også sett årets interne januartall, de viser at SAS hadde 1.171 flere reisende enn i januar i fjor, mens Norwegian hadde 96.438 flere. SAS gikk i null mens Norwegian økte med 17 prosent. i år Med den farten går det ikke lang tid før Norwegian suser forbi SAS.
Men Norwegian har ikke tenkt å blåse fanfare selv om det passerer SAS:
- For oss er det helt avgjørende å vokse lønnsomt. Markedsandeler er sånn sett ikke et mål i seg selv, men vi synes selvfølgelig det er hyggelig at de reisende setter pris på tilbudet vårt. I fjor besto det av helt nye langdistanseruter, økt frekvens på norsk innenriks og Spania, samt flere andre nye ruter fra OSL, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til Aftenposten.
- Ja, langrutetrafikken står nok for den største økningen isolert sett, og vil nok utgjøre en stor andel også i år, men økt frekvens på norsk innenriks vil også bidra til at flere velger å fly med oss. I tillegg til de oversjøiske rutene er Madrid og Montenegro nye ruter for oss, sier Sandaker-Nielsen.
Hos SAS er man fornøyd med status på Oslo Lufthavn:
- Samlet sett i Norge holder vi våre markedsandeler og i det ligger også en fin vekst på Oslo Lufthavn. Vi er størst på hovedstrekningene ut fra Oslo og inn til Trondheim, Bergen og Stavanger. Her har vi opp til 18 daglige avganger - hver vei, sier pressekontakt Tormod Sandstø.
Han sier at flyplassen på Gardermoen er en av SAS’ viktigste.
- Det er ikke noe poeng i seg selv å være størst på en enkelt flyplass i seg selv, men vi jobber for å være best med det tilbudet og produktet vi gir til våre kunder. Vi forventer en fortsatt god utvikling både på de store linjene som går gjennom hele året, og ikke minst forventer vi en vekst med en stor satsing på nye fritidsruter, sier Sandstø.
- Vi har et godt forhold til begge flyselskapene og det er viktig for oss at begge gjør det bra. Vi samarbeider tett med dem begge for å legge forholdene best mulig til rette for driften deres, sier medieansvarlig ved Oslo Lufthavn, Joachim Westher Andersen.
Lufthavnen er ikke bekymret over at dens drift og eksistens er avhengig av to dominerende selskap:
- De fleste flyplasser i verden har ofte bare én stor aktør. Vi har to aktører og det gjør oss mindre sårbare enn de flyplasser som har bare ett slikt selskap, sier Andersen.
Norwegian suser frem og er snart største flyselskap på Oslo Lufthavn. For første gang siden SAS ble startet etter krigen er selskapet i ferd med å bli detronisert på hovedflyplassen i Norge.
Åpning av flere passasjertunge langruter og større satsing i Norge og Europa gjør at Norwegian i løpet av inneværende år mest sannsynlig overtar posisjonen som markedsleder på Gardermoen.
Perioder med store forsinkelser og anklager om dårlig kundebehandling ser ikke ut til å skremme passasjerene. Med de hardt kjempende rivalene er norske reisende sikret fortsatt billige flybilletter og et stadig bedre rutetilbud.
Avstanden mellom de to rivalene har minsket dramatisk på bare ett år.
Lønnsomt
Men Norwegian har ikke tenkt å blåse fanfare selv om det passerer SAS:
- For oss er det helt avgjørende å vokse lønnsomt. Markedsandeler er sånn sett ikke et mål i seg selv, men vi synes selvfølgelig det er hyggelig at de reisende setter pris på tilbudet vårt. I fjor besto det av helt nye langdistanseruter, økt frekvens på norsk innenriks og Spania, samt flere andre nye ruter fra OSL, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til Aftenposten.
Langrutene
Innen sommeren vil Norwegian operere ikke mindre enn seks langdistanseruter - til New York, Fort Lauderdale, Bangkok, Orlando, Los Angeles og San Francisco (Oakland). SAS har bare én, til New York. De nye rutene som kommer vil gjøre at Norwegian vokser enda raskere, både i Norge og utenfor:- Ja, langrutetrafikken står nok for den største økningen isolert sett, og vil nok utgjøre en stor andel også i år, men økt frekvens på norsk innenriks vil også bidra til at flere velger å fly med oss. I tillegg til de oversjøiske rutene er Madrid og Montenegro nye ruter for oss, sier Sandaker-Nielsen.
SAS: Ikke viktigst
- Samlet sett i Norge holder vi våre markedsandeler og i det ligger også en fin vekst på Oslo Lufthavn. Vi er størst på hovedstrekningene ut fra Oslo og inn til Trondheim, Bergen og Stavanger. Her har vi opp til 18 daglige avganger - hver vei, sier pressekontakt Tormod Sandstø.
Han sier at flyplassen på Gardermoen er en av SAS’ viktigste.
- Det er ikke noe poeng i seg selv å være størst på en enkelt flyplass i seg selv, men vi jobber for å være best med det tilbudet og produktet vi gir til våre kunder. Vi forventer en fortsatt god utvikling både på de store linjene som går gjennom hele året, og ikke minst forventer vi en vekst med en stor satsing på nye fritidsruter, sier Sandstø.
Begge gjør det bra
På Oslo Lufthavn gnir man seg i hendene over trafikkveksten, og mener det ikke har noen betydning for dem hvilke av selskapene som er størst:- Vi har et godt forhold til begge flyselskapene og det er viktig for oss at begge gjør det bra. Vi samarbeider tett med dem begge for å legge forholdene best mulig til rette for driften deres, sier medieansvarlig ved Oslo Lufthavn, Joachim Westher Andersen.
Lufthavnen er ikke bekymret over at dens drift og eksistens er avhengig av to dominerende selskap:
- De fleste flyplasser i verden har ofte bare én stor aktør. Vi har to aktører og det gjør oss mindre sårbare enn de flyplasser som har bare ett slikt selskap, sier Andersen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.