Den australske statsministeren Tony Abbott kunngjorde torsdag at satelittbilder har oppdaget objekter som kan stamme fra det savnede Malaysia Airlines-flyet som forsvant på ruten fra Kuala Lumpur til Beijing 8. mars.
Det pågår nå en leteaksjon i Indiahavet, og et norsk skip deltar i søket etter det savnede flyet. Gjenstandene er lokalisert 2260 kilometer utenfor den australske vestkysten.
Den siste bekreftede posisjonen til flight MH370 er over Penang i Malaysia, rundt 7000 kilometer fra stedet hvor gjenstandene nå er oppdaget.
– Det er uforståelig hvis flyet ligger der. Viser det seg at gjenstandene tilhører Malaysia Airlines, kan det tyde på at flyet har snudd og nærmest fløyet i motsatt retning av dit det skulle. Flyet har da vært i luften i seks, sju timer etter den siste bekreftede posisjonen, og trolig kjørt seg tom for drivstoff, sier Roger Handeland i Norsk Flytekniker Organisasjon til NRK

 

 


Vrakrester etter det savnede flyet fra Malaysia kan være funnet - Foto: Google maps /
Foto: Google maps

– Kan være en flyvinge

Roger Handeland i Norsk Flyteknikerforening - Roger Handeland, leder i Norsk Flytekniker Organisasjon.NRK
Roger Handeland, leder i Norsk Flytekniker Organisasjon.
Foto: NRK
Den australske kystvakten opplyste torsdag at de ikke med sikkerhet kan si at objektene som er funnet stammer fra flyet.

Ett av objektene som er fanget opp av satelittene skal være 24 meter langt.
Handeland mener det er rimelig å konkludere med at dette kan være vinge.
– Et vingespenn på en Boeing 777 er opp til 65 meter langt og en vinge alene er rundt 30 meter lang, så det kan være snakk om en vinge, sier Handeland.
Det har siden flyet forsvant vært mye fokus på at det er få eller ingen opplysninger fra signaler som fly vanligvis sender og lagrer i den såkalte svarte boksen.
Kommunikasjonsutstyret ble slått av da det var like ved Malaysias østkyst, ifølge malaysiske myndigheter.
Nye satellittopplysninger plasserer ifølge myndighetene flyet i én av to mulige korridorer, en nordlig fra Thailand til Kasakhstan og Turkmenistan og en sørlig fra Indonesia til Indiahavet.

Utelukker ikke Helios-liknende ulykke

En teori Handeland ikke har slått fra seg er at flyet kan ha fløyet alene, lik Helios-ulykken i 2005.
115 passasjerer og en besetning på seks personer om bord omkom da flyet av typen Boeing 737-31S styrtet i et fjell mellom Marathon og Varnavas i Hellas.
Helios - HELIOS-ULYKKEN: 121 personer omkom i Helios-ulykken i 2005. - Foto: LOUISA GOULIAMAKI / AFP
HELIOS-ULYKKEN: 121 personer omkom i Helios-ulykken i 2005.
Foto: LOUISA GOULIAMAKI / AFP
Flyet styrtet etter tap av trykk i kabinen grunnet feilstilt bryter på trykksystemet, uten at mannskapet merket det. Passasjerene og besetningen skal ha blitt bevisstløse, og flyet fløy på autopilot til det gikk tom for drivstoff.

New York Times meldte for få dager siden at Malaysian Airlines MH370 gjorde flere brå endringer av høyde og kurs etter at det ble mistet kontakt med flyet. De markante endringene av høyde og kurs skjedde kort tid etter at flyet forsvant fra sivile radarer.
Radarsignaler plukket opp av militære malaysiske radarer tyder på at flyet klatret til 45.000 fot, noe som er over den høyden Boeing 777-200-fly er godkjent for.
– Det kan ha oppstått et trykk i kabinen i Malaysian Airlines MH370 og skjedd en ulykke lik Helios Airways-ulykken, men det er for tidlig å si og det er fortsatt alt for mange ting som tyder på at det var menneskelig inngripen om bord, sier Handeland.
Det er gått 12 dager siden flyet med 239 mennesker om bord på vei til Beijing forsvant sporløst utenfor Malaysias østkyst. Flyet hadde sin siste kontakt med flykontrollen i Malaysia under en time etter takeoff.
Foto: STRINGER / Reuters
placeholderImage