Det opplyser malaysiske regjeringskilder, ifølge Sky News. Kilden sier etterforskerne ikke har klart å slå fast noe motiv og at det fortsatt er uklart hvor flyet befinner seg, men at det er utvetydig at flyet ble kapret.
– Kapringen er ikke lenger en teori, men en konklusjon, sier kilden.

Erfaren pilot

En annen malaysisk kilde hevder at det savnede flyets kurs ble endret med vilje av en erfaren pilot med inngående kjennskap til radarposisjonene i området
.–Det er nødt til å ha vært en dyktig pilot, sier den høytstående kilden, som er involvert i granskningen av flyet fra Malaysia Airlines.
Han baserer konklusjonen på de hemmelige opplysningene om flyets bevegelser fra militære radarer.–Han visste hvordan man skulle unngå sivile radarer. Han ser ut til å ha studert hvordan man unngår dem, sier den anonyme kilden

Tom for drivstoff

Samtidig opplyser amerikanske kilder at analyser av de elektroniske signalene satellitter plukket opp fra det savnede flyet, tyder på at det kan fløyet til det gikk tom for drivstoff og styrtet i Indiahavet. Det jobbes på spreng med å løse flymysteriet.
Men med informasjonen om flyets bevegelser er svært sparsom og usikker. Etterforskerne må basere seg på vage signaler plukket opp av satellitter og militære radarer i Malaysia. Wall Street Journal melder at også amerikanske etterforskere heller mot en teori om at flyet ble utsatt for sabotasje.

Brå høydeendringer

Det er sterke indikasjoner på at en eller flere med vilje endret flyets kurs og forsøkte å skjule lokaliseringen av flyet, opplyser amerikanske kilder til avisa. De har mistanke om at forskjellige systemer ble slått av kort tid etter hverandre, etter at flyet tok av forrige helg. Samtidig melder New York Times at det savnede flyet gjorde flere brå endringer av høyde og kurs etter at det ble mistet kontakt med flyet.
De markante endringene av høyde og kurs skjedde kort tid etter at flyet forsvant fra sivile radarer en knapp time etter at det tok av fra Kuala Lumpur. Radarsignaler plukket opp av militære malaysiske radarer tyder på at flyet klatret til 45.000 fot, noe som er over den høyden Boeing 777-200-fly er godkjent for, ifølge avisen.

Mistet bevisstheten?

Deretter skal flyet med flere nedstigninger ha gått ned til 23.000 fot, som er under vanlig marsjhøyde. Flyet var da ved øya Penang, en av Malaysias største. Der steg flyet igjen og forandret flyet kurs nordvest mot Indiahavet. En pilot som flyr Boeing 777-200-maskiner sier passasjerer og besetning kan ha mistet bevisstheten da flyet klatret til over den godkjente makshøyden på 43.100 fot.
De amerikanske etterforskerne har også analysert signalene som ble sendt automatisk fra flyets motorer til produsenten Rolls-Royce. Ifølge signalene stupte flyet 40.000 fot på et minutt, opplyser en kilde til NYT. Men etterforskerne tror ikke signalene er nøyaktige og begrunner det med at flyet høyst trolig ville brukt lengre tid på et så langt fall.

Ingen terrorspor

Opplysningene fra flyets motorer er ufullstendige og vanskelig å tolke.–Mye av dette gir ingen mening, sier en kilde. Men det er likevel verdifull informasjon for etterforskerne som forsøker komme til bunns i hva som har skjedd med flyet. Det er antatt at flyet kan ha fortsatt i opp til fem timer etter man mistet kontakt med det. En offisiell kriminaletterforskning har foreløpig ikke blitt åpnet, og det utelukkes ikke flyet kan ha styrtet som følge av en menneskelig eller teknisk feil.
FBI har gransket bakgrunnen til både piloter og passasjerer på flyet uten å finne noen tilknytning til terroristgrupper eller andre tegn på at noen skulle ville kapre eller styrte flyet.