Etterretningstjenestens nye overvåkingsfartøy Marjata under slep gjennom Bosporosstredet i Istanbul, på vei fra Romania til verftet Vard Langsten i Møre og Romsdal, dit det ankom søndag. Foto: FORSVARET
MARJATA OVERVÅKINGSFARTØY
Her kommer etterretningstjenestens nye stolthet
Overvåkingsfartøy til halvannen milliard på plass i Norge.
Publisert: 16. mars 2014 kl. 20:21 - Oppdatert: 17. mars 2014 kl. 11:07
Etterretningstjenestens nye overvåkingsfartøy Marjata ankom Norge søndag. Skipet har en kostnadsramme på halvannen milliard kroner.
Skroget er bygd i Romania og er blitt slept derfra til Norge. Søndag ankom det Tomrefjorden, og verftet Vard Langsten skal bygge skipet ferdig.
– Fartøyet vil bli en viktig brikke i videreføringen av E-tjenestens oppdrag i nordområdene. Det utgjør en moderne kapasitet som skal bidra til å sikre tjenestens informasjonsbehov de neste 30 årene, sier sjefen for Etterretningstjenesten, generalløytnant Kjell Grandhagen.
I 2016 avløser fartøyet dagens Marjata som har vært i operativ drift siden 1995.
Dagens fartøy har nådd sin forventede tekniske levetid, og Stortinget vedtok i 2010 å bygge et nytt skip.
– Kontroll med utviklingen i nordområdene er strategisk viktig for Norge. Stortingets beslutning i 2010 om å investere i nytt etterretningsfartøy er et signal om at kontinuerlig norsk tilstedeværelse i disse områdene prioriteres høyt, sier Grandhagen.
– Dette er et interessant og teknisk utfordrende prosjekt. Vår rolle er å sikre at fartøyet blir i henhold til krav fra Etterretningstjenesten. Vi har et usedvanlig godt samarbeid med Vard Langsten, og vi ser fram til å komme i gang med utrustningen, sier assisterende prosjektleder Odd Magne Nilsen i FLO.
Vard Langsten vant kontrakten høsten 2011, etter å ha konkurrert med flere andre norske verft om oppdraget. For Etterretningstjenesten var det spesielt viktig at et norsk verft fikk ansvaret for byggingen.
Verftet i Romsdal bygde også det nåværende Marjata på begynnelsen av 1990-tallet.
– Det stiller store krav til oss, men det er det vi liker. Det hever kompetansenivået i hele organisasjonen, sier Gjerde til Teknisk Ukeblad.
Han kan ikke si hvor mange av de 200 ansatte ved verftet som vil være involvert i arbeidet, og heller ikke om Forsvaret har krevd sikkerhetsklarering.
Skroget er bygd i Romania og er blitt slept derfra til Norge. Søndag ankom det Tomrefjorden, og verftet Vard Langsten skal bygge skipet ferdig.
– Fartøyet vil bli en viktig brikke i videreføringen av E-tjenestens oppdrag i nordområdene. Det utgjør en moderne kapasitet som skal bidra til å sikre tjenestens informasjonsbehov de neste 30 årene, sier sjefen for Etterretningstjenesten, generalløytnant Kjell Grandhagen.
I 2016 avløser fartøyet dagens Marjata som har vært i operativ drift siden 1995.
Strategisk viktig
Etterretningstjenesten har operert fartøy for overvåking av militær aktivitet i Barentshavet i snart 60 år. Først med innleide kapasiteter, og fra 1966 med egne fartøy.Dagens fartøy har nådd sin forventede tekniske levetid, og Stortinget vedtok i 2010 å bygge et nytt skip.
– Kontroll med utviklingen i nordområdene er strategisk viktig for Norge. Stortingets beslutning i 2010 om å investere i nytt etterretningsfartøy er et signal om at kontinuerlig norsk tilstedeværelse i disse områdene prioriteres høyt, sier Grandhagen.
Teknisk utfordrende
Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) har fått ansvaret for anskaffelse av skipet og utrustningen av det.– Dette er et interessant og teknisk utfordrende prosjekt. Vår rolle er å sikre at fartøyet blir i henhold til krav fra Etterretningstjenesten. Vi har et usedvanlig godt samarbeid med Vard Langsten, og vi ser fram til å komme i gang med utrustningen, sier assisterende prosjektleder Odd Magne Nilsen i FLO.
Vard Langsten vant kontrakten høsten 2011, etter å ha konkurrert med flere andre norske verft om oppdraget. For Etterretningstjenesten var det spesielt viktig at et norsk verft fikk ansvaret for byggingen.
Verftet i Romsdal bygde også det nåværende Marjata på begynnelsen av 1990-tallet.
– Utfordrende
Allerede i 4. kvartal i år skal det nye etterretningsfartøyet leveres fra Vard Langsten. Prosjektleder Roar Gjerde ser på oppdraget som teknisk utfordrende.– Det stiller store krav til oss, men det er det vi liker. Det hever kompetansenivået i hele organisasjonen, sier Gjerde til Teknisk Ukeblad.
Han kan ikke si hvor mange av de 200 ansatte ved verftet som vil være involvert i arbeidet, og heller ikke om Forsvaret har krevd sikkerhetsklarering.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.