tirsdag 18. mars 2014

Norge får nytt spionfartøy - Marjata III


Etterretningstjenestens nye overvåkingsfartøy Marjata under slep gjennom Bosporosstredet i Istanbul, på vei fra Romania til verftet Vard Langsten i Møre og Romsdal, dit det ankom søndag. Foto: FORSVARET

MARJATA OVERVÅKINGSFARTØY

Her kommer etterretningstjenestens nye stolthet

Overvåkingsfartøy til halvannen milliard på plass i Norge.

 
Etterretningstjenestens nye overvåkingsfartøy Marjata ankom Norge søndag. Skipet har en kostnadsramme på halvannen milliard kroner.
Skroget er bygd i Romania og er blitt slept derfra til Norge. Søndag ankom det Tomrefjorden, og verftet Vard Langsten skal bygge skipet ferdig.
– Fartøyet vil bli en viktig brikke i videreføringen av E-tjenestens oppdrag i nordområdene. Det utgjør en moderne kapasitet som skal bidra til å sikre tjenestens informasjonsbehov de neste 30 årene, sier sjefen for Etterretningstjenesten, generalløytnant Kjell Grandhagen.
I 2016 avløser fartøyet dagens Marjata som har vært i operativ drift siden 1995. 

Strategisk viktig

Etterretningstjenesten har operert fartøy for overvåking av militær aktivitet i Barentshavet i snart 60 år. Først med innleide kapasiteter, og fra 1966 med egne fartøy.
Dagens fartøy har nådd sin forventede tekniske levetid, og Stortinget vedtok i 2010 å bygge et nytt skip.
– Kontroll med utviklingen i nordområdene er strategisk viktig for Norge. Stortingets beslutning i 2010 om å investere i nytt etterretningsfartøy er et signal om at kontinuerlig norsk tilstedeværelse i disse områdene prioriteres høyt, sier Grandhagen.

Teknisk utfordrende

Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) har fått ansvaret for anskaffelse av skipet og utrustningen av det.
– Dette er et interessant og teknisk utfordrende prosjekt. Vår rolle er å sikre at fartøyet blir i henhold til krav fra Etterretningstjenesten. Vi har et usedvanlig godt samarbeid med Vard Langsten, og vi ser fram til å komme i gang med utrustningen, sier assisterende prosjektleder Odd Magne Nilsen i FLO.
Vard Langsten vant kontrakten høsten 2011, etter å ha konkurrert med flere andre norske verft om oppdraget. For Etterretningstjenesten var det spesielt viktig at et norsk verft fikk ansvaret for byggingen.
Verftet i Romsdal bygde også det nåværende Marjata på begynnelsen av 1990-tallet.
 
 
 
Pensjonist: Etterretningsfartøyet Marjata III blir avløst av et nytt skip i løpet av 2015. Vard Langsten skal levere bygg 777 til Forsvaret i 4. kvartal. Foto: Forsvaret

– Utfordrende

Allerede i 4. kvartal i år skal det nye etterretningsfartøyet leveres fra Vard Langsten. Prosjektleder Roar Gjerde ser på oppdraget som teknisk utfordrende.
– Det stiller store krav til oss, men det er det vi liker. Det hever kompetansenivået i hele organisasjonen, sier Gjerde til Teknisk Ukeblad.
Han kan ikke si hvor mange av de 200 ansatte ved verftet som vil være involvert i arbeidet, og heller ikke om Forsvaret har krevd sikkerhetsklarering.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.