Elektroingeniør Lars Triebe inspiserer AUV-en Abyss ved Heimholtz-instituttet i Kiel. Foto: Reuters / Fabian Bimmer.
Kongsberg-AUV på leting etter MH370
Tre AUV-er produsert av Kongsberg Maritime bistår i letingen etter det savnede Malaysian Airlines-flyet.
Tyskland og USA gjør klar tre ubemannede fartøyer av typen Remus 6000 klare til å søke etter det savnede Malysiske MH370-flyet, i følge The Telegraph.
"Abyss" er en av disse AUV-ene og blir eid av Heimholtz-instituttet i Kiel.
Til sammen skal det iverksettes tre Remus 6000 som skal søke etter vrakrestene i Det indiske hav.
Undervannsfarkostene produseres av Hydroid som nå er heleide av Kongsberg Maritime etter at de ble kjøpt opp i 2007.
Kommunikasjonssjef i Kongsberg Gruppen, Johannes Namstad Dobson bekrefter at Abyss var med på letingen etter AF447.
– Det var for øvrig "Abyss", sammen med to andre farkoster fra Woods Hole Oceanograph Institute, som fant det savnede Air France flyet som forsvant i Atlanterhavet, sier Dobson.
Remus 6000 skal som navnet tilsier kunne gå ned til hele 6000 meters dyp.
Les også: Norsk AUV kan være klar til oljeservice hvor som helst i verden i løpet av et døgn
– Med sonar fra tre ubåter, vil vi være i stand til å søke et mye større område, sier Peter Herzig, som er direktør for Helmholtz-instituttet til Der Spiegel.
Ved hjelp av "dual frequency side scan"-sonarer og 4 megapiksels digitalkameraer, skal søkerne ha funnet vrakrester fra Air France-flyet som forsvant over Atlanerhavet, i følge nettsidene til Kongsberg Maritime.
Dobson fra Kongsberg Gruppen har på vegne av Teknisk Ukeblad forhørt seg med kollegaer ved Hydroid i USA, og forteller at de ikke har fått noen henvendelser om søket fra fra deres side, men sier at forskningsinstituttene kan ha blitt forespurt direkte uten at Kongsberg har blitt gjort kjent med det.
Les også: Norsk skip deltar i søk etter savnet fly
Ved hjelp av disse batteriene, skal Remusen kunne sendes ut på oppdrag med en varighet på 16 timer.
Den oppgitte oppdragstiden er avhengig av blant annet sensorkonfigurasjonen og kan tenkes å være noe lavere i praksis.
Den skal kunne kommunisere ved hjelp av blant annet 802.11G wifi, iridium og et akustisk modem.
"Abyss" er en av disse AUV-ene og blir eid av Heimholtz-instituttet i Kiel.
Til sammen skal det iverksettes tre Remus 6000 som skal søke etter vrakrestene i Det indiske hav.
Undervannsfarkostene produseres av Hydroid som nå er heleide av Kongsberg Maritime etter at de ble kjøpt opp i 2007.
Fant AF447
Disse tre undervannsfarkostene var de samme som fant Air France-vraket på 4000 meters dyp i Atlanterhavet, melder The Telegraph.Kommunikasjonssjef i Kongsberg Gruppen, Johannes Namstad Dobson bekrefter at Abyss var med på letingen etter AF447.
– Det var for øvrig "Abyss", sammen med to andre farkoster fra Woods Hole Oceanograph Institute, som fant det savnede Air France flyet som forsvant i Atlanterhavet, sier Dobson.
Remus 6000 skal som navnet tilsier kunne gå ned til hele 6000 meters dyp.
Les også: Norsk AUV kan være klar til oljeservice hvor som helst i verden i løpet av et døgn
Tyskland-Amerikansk samarbeid
Det tyske Der Spiegel melder om at forskere fra Helmholtz oseanografiske institutt i Tyskland har samkjørt med sine amerikanske kollegaer i Woods Hole oseanografiske institutt i Massachusetts om å få tre Remus 6000 ut til det indiske hav i søken etter MH370.– Med sonar fra tre ubåter, vil vi være i stand til å søke et mye større område, sier Peter Herzig, som er direktør for Helmholtz-instituttet til Der Spiegel.
Ved hjelp av "dual frequency side scan"-sonarer og 4 megapiksels digitalkameraer, skal søkerne ha funnet vrakrester fra Air France-flyet som forsvant over Atlanerhavet, i følge nettsidene til Kongsberg Maritime.
Dobson fra Kongsberg Gruppen har på vegne av Teknisk Ukeblad forhørt seg med kollegaer ved Hydroid i USA, og forteller at de ikke har fått noen henvendelser om søket fra fra deres side, men sier at forskningsinstituttene kan ha blitt forespurt direkte uten at Kongsberg har blitt gjort kjent med det.
Les også: Norsk skip deltar i søk etter savnet fly
Kommunikativt sjøuhyre
Remus 6000 er utstyrt med to 11 kWh oppladbare litiumionebatteri. Ladetiden er oppgitt til å være åtte timer.Ved hjelp av disse batteriene, skal Remusen kunne sendes ut på oppdrag med en varighet på 16 timer.
Den oppgitte oppdragstiden er avhengig av blant annet sensorkonfigurasjonen og kan tenkes å være noe lavere i praksis.
Den skal kunne kommunisere ved hjelp av blant annet 802.11G wifi, iridium og et akustisk modem.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.