NH90
Nederlandske NH90-helikoptre korroderer etter sjøoperasjoner
Frankrike sliter også. – Ikke et problem hos oss så langt, sier norsk NH90-sjef.
Publisert: 20. mars 2014 kl. 12:20
Nederland og Frankrike som har avdekket problemer med sine NH90-helikoptre.
Dette er NH90 NFH (fregattversjon) som tilsvarer dem Norge så langt har tre av.
Etter å ha vært tatt i bruk i maritime operasjoner, er helikoptrene langt mer utsatt for slitasje og korrosjon enn forutsett, skriver Flightglobal.
Problemene er avdekket på et NH90 som i fjor deltok i piratjakt i Aden-bukta og et annet NH90 som har vært deployert i Karibia.
Det nederlandske luftforsvaret med assistanse fra det nasjonale luft- og romfartslaboratoret har foreløpig pekt på design- og fabrikasjonsfeil, samt mangelfulle vedlikeholdsinstrukser.
Også Frankrike har rapportert om to tilsvarende korrosjonstilfeller.
Ifølge Flightglobal har produsenten, NHIndustries, erkjent problemene og startet arbeidet med å ta fram midlertidige og permanente løsninger på problemene.
Les også: Kjeller slår kloa i et lukrativt helikoptermarked
Norge har så langt tatt levering av tre NH90. Mottakskontrollen på det fjerde helikopteret ble startet i september i fjor.
Som Teknisk Ukeblad har omtalt flere ganger tidligere, har den norske mottakskontrollen avslørt kvalitetsavvik og avvik fra flyindustriens produksjonsstandarder med potensial til å gi driftsproblemer senere.
Og nok en gann har mottakskontrollen vist seg å være en tidkrevende prosess. I fjor høst ble TU fortalt at leveranse var forventet før jul. Nå ligger det an til at Norge tar leveranse i månedsskiftet mars/april.
Planen er å ta leveranse av de to siste helikoptrene med såkalt initiell operativ kapasitet (IOC) i løpet av 2014.
Kystvaktens Lynx-helikoptre er levetidsforlenget til å kunne operere ut dette året
Dette er NH90 NFH (fregattversjon) som tilsvarer dem Norge så langt har tre av.
Etter å ha vært tatt i bruk i maritime operasjoner, er helikoptrene langt mer utsatt for slitasje og korrosjon enn forutsett, skriver Flightglobal.
Feil i design og produksjon
Den nederlandske 860-skvadronen var først med å ta i bruk NH90 NFH med full operativ kapasitet (FOC) høsten 2012.Problemene er avdekket på et NH90 som i fjor deltok i piratjakt i Aden-bukta og et annet NH90 som har vært deployert i Karibia.
Det nederlandske luftforsvaret med assistanse fra det nasjonale luft- og romfartslaboratoret har foreløpig pekt på design- og fabrikasjonsfeil, samt mangelfulle vedlikeholdsinstrukser.
Også Frankrike har rapportert om to tilsvarende korrosjonstilfeller.
Ifølge Flightglobal har produsenten, NHIndustries, erkjent problemene og startet arbeidet med å ta fram midlertidige og permanente løsninger på problemene.
Les også: Kjeller slår kloa i et lukrativt helikoptermarked
Ikke på de tre norske
– Så langt er ikke dette en svakhet vi har avdekket på våre helikoptre. Det kan selvsagt skyldes at de nederlandske og franske maskinene har vært ute på fartøy i en lengre periode enn våre, sier Knut Erik Oulie som er totalprosjektkoordinator NH90 i Luftforsvarstaben.Norge har så langt tatt levering av tre NH90. Mottakskontrollen på det fjerde helikopteret ble startet i september i fjor.
Som Teknisk Ukeblad har omtalt flere ganger tidligere, har den norske mottakskontrollen avslørt kvalitetsavvik og avvik fra flyindustriens produksjonsstandarder med potensial til å gi driftsproblemer senere.
Og nok en gann har mottakskontrollen vist seg å være en tidkrevende prosess. I fjor høst ble TU fortalt at leveranse var forventet før jul. Nå ligger det an til at Norge tar leveranse i månedsskiftet mars/april.
Planen er å ta leveranse av de to siste helikoptrene med såkalt initiell operativ kapasitet (IOC) i løpet av 2014.
Kystvaktens Lynx-helikoptre er levetidsforlenget til å kunne operere ut dette året
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.