- Lar oss ikke skremme av at Norwegian legger opp til et svarteper-spill
Norwegian Kabinforening (NK) setter seg på bakbeina etter avgjørelsen om å overføre de kabinansatte til to nye selskaper. De vil ha svar på 14 konkrete spørsmål.
Publisert: 20.03.2014 - 21:21 Oppdatert: 20.03.2014 - 21:22
Kabinpersonalet i flyselskapet Norwegian skal fra april være ansatt i to ulike datterselskaper.
- Norwegian går over til en struktur med et holdingselskap med flere datterselskaper, slik mange selskaper gjør. Den nye strukturen gjør at vi får langt flere rutemuligheter i fremtiden, sa kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik tidligere denne uken.
Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud reagerte skarpt på avgjørelsen:
- Med Norwegians historie knyttet til forsøket på å frata ansatte pensjonsrettigheter, og fjorårets forsøk på å flytte pilotene over i nye selskaper midt under tarifforhandlingene, gjør at vi ser på dette som forsøk på fagforeningsknusing, sa han.
Skånvik kjente seg ikke igjen i Skjæggeruds beskrivelse og sa at hun ikke forsto noen ting.
- Uttaler seg mot bedre vitende
- Vi har registrert at kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik har prøvd å gi en fremstilling av at dette er noe NK og Parat har vært enige i, og at de derfor ikke «skjønner noen ting» av Parat og NK sin misnøye med beslutningen og prosessen. Her uttaler Skånvik seg mot bedre vitende, skriver i dag Norwegian Kabinforening i et tilsvar på sine nettsider. De har nå skrevet et brev til Norwegian-ledelsen.
- Vi har registrert at kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik har prøvd å gi en fremstilling av at dette er noe NK og Parat har vært enige i, og at de derfor ikke «skjønner noen ting» av Parat og NK sin misnøye med beslutningen og prosessen. Her uttaler Skånvik seg mot bedre vitende, skriver i dag Norwegian Kabinforening i et tilsvar på sine nettsider. De har nå skrevet et brev til Norwegian-ledelsen.
Her understreker de at det er en vesentlig forskjell på flyttingen av pilotene over i et nytt datterselskap (NAN) og det som nå skjer i forhold til de kabinansatte.
- Pilotene ble samlet flyttet over i NAN som etter hvert fikk egen driftstillatelse (AOC) og fly. Kabinen flyttes nå over i to nye datterselskap som ikke har egen AOC eller fly. Slik vi oppfatter det, skal kabinbesetningen leies ut fra disse selskapene. Denne måten å rigge driften på har ingen fra fagforeningshold verken gitt eller vil gi sin tilslutning til, skriver de i brevet.
- Lar oss ikke skremme
De mener det er en rekke områder og spørsmål som selskapet ikke har avklart, og som de mener det er en selvfølge at blir avklart før man setter i gang slike "drastiske tiltak".
De mener det er en rekke områder og spørsmål som selskapet ikke har avklart, og som de mener det er en selvfølge at blir avklart før man setter i gang slike "drastiske tiltak".
I et vedlegg til brevet lister de opp 14 konkrete spørsmål som de ønsker svar på av ledelsen (ekstern lenke).
NK og Parat vil gjennomføre medlemsmøter i tiden fremover og følge opp saken med selskapet.
- Vi kommer selvsagt ikke til å la oss skremme av at selskapet legger opp til et svarteper-spill gjennom mediene, skriver kabinforeningen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.