- 25 nødstedte i overlevingsdrakter skal kunne tas ombord i ett løft, som et generelt krav.
- Helikopteret skal kunne fly med 150 knop marsjhastighet i to timer (300 nm), som et generelt krav.
- Helikopteret skal kunne ta minimum 4 bårepasienter, som et generelt krav.
- Helikopter stasjonert på Longyearbyen, Banak og Bodø, bør kunne heise opp 25 nødstedte innen en radius på 300 nm
- Helikopter stasjonert på Longyearbyen, Banak og Bodø bør kunne heise opp 10 nødstedte innen en radius på 385 nm
- Helikoptre stasjonert baser sør for Bodø bør kunne heise opp 25 nødstedte innen en
radius på 240 nm.
Etter en heseblesende prosess fant vi at de fleste typene var nær disse kravene, men det baserte seg bl.a. på en variant av NH90 som aldri vil bli bygget, slik at den per i dag er ute av bildet. Maskinen skulle komme med en utvendig tank på 500 kg brennstoff; en innvendig tank med 400kg og såkalte konforme tanker over understellet utvendig på 198 kg.
Vel, dette måtte det bli bråk av, og det ble det. Innstillingen ble revet i filler og Forsvaret satte seg i høysetet og produserte, sammen med Justisdepartementet en ny utredning basert på kravene over. I utstyrsoversikten for maskinen kunne en lese at dette var en militært utrustet maskin med utstyr som veide en del. Allikevel hevdet en at rekkeviddekravene satt av HF kunne tilfredsstilles. Undertegnede og andre skjønte at det ikke var mulig dersom det var snakk om NH90, og det var det. Utredningen NAWSARH kom ut i 2005, et skikkelig makkverk utført av ikke-regnekyndige. Avgjørelsen om anbudsutsettelse var da enda ikke tatt, men det var klart for alle at Forsvaret presset på for å få NH90 inn i tjenesten. Det ble beregnet at NH90 ville ha under 70NM Radius of Action (ROA). Jeg kalte den skjærgårdsjeep, noe en del NH90 tilhengere ikke likte. På regjeringskonferanse i 2007 ble det besluttet at helikopterkjøpet skulle ut på anbud. Mer baluba, og brigader Morten Klever lovet omkamp. Den er her nå.
Etter 2207 åpenbarer det seg et veldig viktig spøsrmål: Skal kontraterrorvirksomhet være en sivil eller militær oppgave? Husk at redningstjenesten er en sivil tjeneste med militær operatør. Hadde det vært en sivil operatør så hadde en unngått det tullet som nå står foran oss, altså at Forsvaret blir mer integrert i det sivile samfunn, noe som ytterligere utvanner §99 i Grunnloven vedr. militærets tilstedeværelse. Det ville betydd at Forsvaret ville måtte kjøpe helikoptre over eget budsjett og ikke over Justis- og beredskapsdepartementets. Videre, kontraterror utrustning av helikoptrene går på redningskapasiteten løs, slik jeg har beskrevet vedr. NAWSARH utredningen. Jeg sier her ikke noe om trening på de forskjellige oppgavene, noe som er verdig en egen utredning.
Til slutt skal jeg bare ta med en illustrasjon. Riktignok utdatert og mindre enn området er i dag, men det var den vi brukte i vårt arbeide:
Norge har nå en enestående mulighet: Skaffe rendyrkede redningshelikoptre som dekker ansvarsområdet slik det er beskrevet over, å kjøpe NH90 i kontra terrorrollen, og å anskaffe ambulansehelikoptre av typen AW139 eller EC145 med heis.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.