tirsdag 1. november 2011

Stavanger Aftenblad og ubemannede fly - droner

I et oppslag den 15. oktober har journalist Sven Egil Omdal en artikkel om "Dronen - den nye bøddelen".
Det er andre gang på kort tid avisen har artikler om ubemannede fly som våpen; ikke et eneste ord om sivile muligheter som burde være åpenbare. Jeg har redgjort for det så mange ganger at jeg ikke skal repetere meg selv nå, kun igjen å peke på at det er særdeles vanskelig å få disse flyene inn i sivil virksomhet dersom media bare ser på disse som et våpen. Det gjelder også Aftenpostens Innsikt. Opplysningene Omdal kommer med er i hovedsak gamle, ikke minst israelernes bruk mot Hamas. Bildet viser en Hunter som israelerne ofte bruker i bevæpnet utgave. På min USA tur nylig kjørte jeg forbi den basen i Nevadaørkenen som Omdal referer til i sin artikkel, nemlig Creech AFB. Dette var tidligere en Aux. base til Nellis AFB, men er nå en base for styring av en stor del av UAV`ene i Afghanistan. Beale AFB i California er en annen slik base. Omdal skriver at her er CIA med på å styre flyene. Kan være det, men det er nytt for meg. CIA har såvidt vites ikke noe opplæringsprogram. De styres nok fysisk av USAF personell basert på opplysninger fra etterretningskilder, bl.a. CIA. Omdal skriver at flyene som brukes av NATO`s Alliance Ground Surveillance kan bevæpnes. Det fremkommer ikke av de dataene jeg har. AGS skal derimot holde seg på lang avstand fra elementer som observeres.  Det er her snakk om Global Hawk/EuroHawk som er ubevæpnet og ikke i det hele tatt konstruert som våpenbærer. Foto: Wikipedia

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.