Foto: Statnett
Cordinas system er basert på transpondere, et meget enkelt, men genialt system. 95% av alle fly i landet har transponder. All kommersiell virksomhet i de lavere luftlag som f.eks. helikoptre, vil bli varslet. De 5% som ikke har transponder flyr fritidsfly og gjør det på egen risiko. De kan ikke frata de 95% mulighetene for effektiv varsling. Det gjør Luftfartstilsynet i en misforsått oppfatning av flysikkerhet. Dette står å lese i Teknisk Ukeblad:
Sima-Samnanger-linjens kryssing av Osafjorden vil bli mer synlig enn Statnett ønsker, på grunn av krav fra Luftfartstilsynet.
Luftfartstilsynet nekter nemlig Statnett å merke luftspennet, som ligger i Ulvik kommune, med automatisk lys- og lydvarslingssystem.
Systemet, som er utviklet og levert av selskapet Cordina, skulle stå passivt inntil et luftfartøy med transponder nærmer seg. Da skulle det utløse lys- og lydvarsling.
Det var ment som erstatning for flymarkører og endepunktsmarkering, som mange kraftlinjemotstandere synes er skjemmende.
Dette er ikke første gang Luftfartstilsynet og Statnett er uenige om merking av en kraftlinje.
Ifølge forskriften for merking av luftfartshinder kreves det luftspenn som krysser fjord eller dal skal merkes med markører på luftspennet og farge eller lys på endemastene.
Alternativt kan endemastene merkes med høyintensitets, kontinuerlig blinkende hinderlys.
For at annen merking skal kunne godkjennes, må denne være minst like god som de kravene forskriften ellers stiller, og ikke føre til negative konsekvenser for flysikkerheten. Noe Statnetts foreslåtte løsning altså ikke er, ifølge Luftfartstilsynet.
Les også: Vil hindre flykræsj med GPS
Luftromsbrukere uten transponder ville dessuten fått en betydelig risikoøkning dersom endepunktsmerking og flymarkører fjernes, ifølge tilsynet. Det gjelder i hovedsak hangglidere, paraglidere, flertallet av seilfly og mikrofly.
Systemet, som er utviklet og levert av selskapet Cordina, skulle stå passivt inntil et luftfartøy med transponder nærmer seg. Da skulle det utløse lys- og lydvarsling.
Det var ment som erstatning for flymarkører og endepunktsmarkering, som mange kraftlinjemotstandere synes er skjemmende.
Dette er ikke første gang Luftfartstilsynet og Statnett er uenige om merking av en kraftlinje.
Strenge krav
Luftspennet vil ha en høyde på ca. 490 meter, mens sivil lufttrafikk i området får fly så lavt som 500 fot, tilsvarende ca. 150 meter. Luftfartstilsynet påpeker at luftfartøy i området ikke er pålagt å ha transponder eller radio.Ifølge forskriften for merking av luftfartshinder kreves det luftspenn som krysser fjord eller dal skal merkes med markører på luftspennet og farge eller lys på endemastene.
Alternativt kan endemastene merkes med høyintensitets, kontinuerlig blinkende hinderlys.
For at annen merking skal kunne godkjennes, må denne være minst like god som de kravene forskriften ellers stiller, og ikke føre til negative konsekvenser for flysikkerheten. Noe Statnetts foreslåtte løsning altså ikke er, ifølge Luftfartstilsynet.
Les også: Vil hindre flykræsj med GPS
Farlig for hangglidere
Tilsynet begrunner avslaget blant annet med at merkemaling og flymarkører er viktige visuelle referanser for aktører som driver vedlikehold på luftspenn og annen nærflyging, for eksempel i forbindelse med rednings- og ambulanseoppdrag.Luftromsbrukere uten transponder ville dessuten fått en betydelig risikoøkning dersom endepunktsmerking og flymarkører fjernes, ifølge tilsynet. Det gjelder i hovedsak hangglidere, paraglidere, flertallet av seilfly og mikrofly.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.